Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy Iva Dvořáková
Metody dramatické výchovy ve výuce dějepisu Výhody pro výuku Podporují představivost Široké uplatnění – ve všech částech hodiny i při větších výukových celcích Umožňují vcítit se do aktérů různých událostí a dějů Nevýhody pro výuku Subjektivní Někdy složitá organizace a řízení Na hraně – potřebují dobře vybaveného a připraveného učitele
Základní rozdělení metod DV dle J. Valenty (Metody a techniky DV Základní rozdělení metod DV dle J. Valenty (Metody a techniky DV. Praha – Strom, 1997) Metody I. řádu – plná rolová hra Metody II. řádu (fragmentární, ale důležité) a) pantomimicko-pohybové b) verbálně-zvukové Metody III. řádu (doplňující aktivity) a) graficko-písemné b) materiálově věcné
Metody „vhodné“ pro mystifikaci pantomimicko-pohybové Živý obraz (též nehybný obraz, stronzo, fotografie – terminologická nejednotnost) Zastavený pohyb, fotografie, zachycení určitého okamžiku
Metody „vhodné“ pro mystifikaci pantomimicko-pohybové Pantomima Pohybová sekvence bez mluvení Jednotlivci i skupiny
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové Alej – „ulička svědomí“ Skupina, dvě řady proti sobě, vzdálenost alespoň 1,5m, uličkou prochází postava, všichni jsou jejími myšlenkami, přáteli… dle domluvy
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové Dabing Dvojice, 1 hraje pantomimicky a mlčí, 2 za něj mluví
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové Imaginativní hra Jednotlivci, domýšlení příběhu předmětu, kostýmu, rekvizity. V roli i mimo roli.
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové Horké křeslo Celá skupina, 1přijme roli, ostatní mu kladou otázky. Varianty: jde o důležité rozhodnutí, skupina = hlasy svědomí, přátel …
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové Monology (verbální sóla) Jednotlivci,vnější projev, zveřejněná vnitřní řeč, celá škála možností.
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové Zaslechnutá řeč Skupina,jednotlivci, 1 slyší to, co má být skryto učím jeho či někoho jiného a pak o tom dává zprávu.
Metody „vhodné“ pro mystifikaci graficko-písemné Deníky Dopisy Letáky Mapy Obrazy Seznamy Životopisy
Metody „vhodné“ pro mystifikaci graficko-písemné Role „na zdi“ Do lidské siluety se píše charakteristika postavy dle dohodnutých pravidel
Shrnutí Použití metod Dv v dějepise může být zajímavé a přínosné, ale vyžaduje zkušeného a vzdělaného učitele schopného improvizovat na místě a žáky, kteří jsou ochotni přijmout a dodržovat dohodnutá pravidla.
Iva Dvořáková Gymnázium J.A. Komenského Nové Strašecí Děkuji za pozornost. Iva Dvořáková Gymnázium J.A. Komenského Nové Strašecí