ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ 02 ÚLOHA 2 (ČÁST 1 A 2) – POZEMNÍ KOMUNIKACE V EXTRAVILÁNU A VZOROVÝ PŘÍČNÝ ŘEZ ŽELEZNIČNÍ TRATÍ
TERMINOLOGIE Situace – svislý průmět osy komunikace, zobrazuje směrové vedení trasy Podélný profil – výškový průběh vedení trasy Příčný řez – kolmý řez na osu silniční komunikace Niveleta – prostorová čára, která zobrazuje výškový a směrový průběh komunikace
TERMINOLOGIE Návrhová rychlost [km/h] – maximální rychlost osamoceného vozidla, kterou lze bezpečně projet kterýmkoliv úsekem navrhované komunikace za normálních atmosférických podmínek Intenzita – počet vozidel, který projede daným profilem silniční komunikace za zvolený čas (obvykle voz/h) Výhledová intenzita – přepočtem ze současné intenzity pro výhledové období
ROZDĚLENÍ POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ D – dálnice R – rychlostní komunikace S – silnice s neomezeným přístupem (I., II. a III. třídy) M – místní komunikace v intravilánu Účelové komunikace Příčné uspořádání pozemních komunikací dle ČSN 736101
DVOUPRUHOVÁ SILNICE b – kategorijní šířka silnice a – jízdní pruh v – vodící proužek (0,25 m) c – zpevněná krajnice e – nezpevněná krajnice (příp + vodící sloupek nebo svodidlo)
ČTYŘ/ŠESTIPRUHOVÁ SMĚROVĚ ROZDĚLENÁ SILNICE A DÁLNICE b – kategorijní šířka silnice nebo dálnice b1, b2 – dílčí volné šířky směrově rozdělené silnice nebo dálnice a1, a2 – jízdní pruhy v1, v2 – vnější a vnitřní vodící proužek c – zpevněná krajnice e – nezpevněná krajnice (příp + vodící sloupek nebo svodidlo)
NÁVRH KATEGORIE A TŘÍDY SILNICE
NÁVRHOVÁ RYCHLOST
Návrhové prvky a, b, v, c, d, e určíme z příslušných tabulek NÁVRHOVOVÉ PRVKY Návrhové prvky a, b, v, c, d, e určíme z příslušných tabulek Měřítko příčných řezů 1:50
PŘÍČNÝ SKLON Způsob vyjádření: 1:2 1 Aby byly příčné sklony z řezu patrné, zakresluje se výška 10x převýšená tj. měřítko je pouze 1:5 Zpevněná část (p0) = 2% Nezpevněná krajnice 8% 2 50% 1 2
ZÁKLADNÍ NÁZVOSLOVÍ PRO ČÁST 2 Železniční svršek: kolejnice upevňovadla pražce kolejové lože Železniční spodek zemní těleso stavby
VZOROVÝ PŘÍČNÝ ŘEZ JEDNOKOLEJNOU TRATÍ V ZÁŘEZU, BEZ PŘEVÝŠENÍ 1:100
VZOROVÝ PŘÍČNÝ ŘEZ JEDNOKOLEJNOU TRATÍ V NÁSPU, BEZ PŘEVÝŠENÍ 1:100
DOPORUČENÉ DATUM ODEVZDÁNÍ 23. 11. 2011