Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
Advertisements

Voda a její okolí.
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Globální oteplovaní.
Uhlík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Uhlík
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Skleníkový efekt je proces, p ř i kterém atmosféra zp ů sobuje oh ř ívání planety tím, že absorbuje dopadající slune č ní zá ř ení a zárove ň brání jeho.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_zástupci uhlovodíků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Fotosyntéza Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH25/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Environmentální problémy
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2735 Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová VM byl vytvořen: listopad 2012

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie VM určen pro: 8. ročník Tematický okruh: Vzduch Téma: Oxid uhličitý Anotace: Složka atmosféry, skleníkový plyn, globální oteplování, fotosyntéza Klíčoví slova: Oxid uhličitý, fotosyntéza, globální oteplování Metodika: Možné použití jako seznámení s oxidem uhličitým jako jednou složkou atmosféry, jeho vlastnostmi, dalším významem a použitím, příčinou globálního oteplování, nezbytnou látkou pro fotosyntézu, k zopakování získaných informací.

OXID UHLIČITÝ

Chemická sloučenina Molekula oxidu uhličitého je složená z 1 atomu uhlíku a 2 atomů kyslíku Vyjádřeno vzorcem CO2 Model molekuly 1

Vlastnosti CO2 Plynný Bezbarvý, bez zápachu, bez chuti Nedýchatelný (5 % způsobuje závratě a ospalost, 8-10 % bezvědomí a smrt) Těžší než vzduch Teplota tání -56,6C Teplota sublimace -78,5C

Výskyt V atmosféře: koncentrace kolísá v závislosti na místních podmínkách (vysoká ve vulkanických oblastech), na výšce nad povrchem a relativní vlhkosti vzduchu v ovzduší. Průměrná je 0,039% V důsledku zejména průmyslových emisí jeho průměrná koncentrace ve vzduchu stále roste.

Výskyt Ve vodě minerální a mořské V mezihvězdném prostoru (v atmosféře planet Venuše a Mars)

Ekologický problém Oxid uhličitý má skleníkový efekt a podílí se na tzv. globálním oteplování, hlavně jeho zvyšující se koncentrace. Tato hypotéza doposud nebyla přesvědčivě prokázána ani zcela vyvrácena. Definitivně o její platnosti či neplatnosti rozhodne až vývoj globálních teplot v letech 2010 až 2020. Výrazný nárůst množství CO2 v atmosféře je způsoben především spalováním fosilních paliv (uhlí, ropa, zemní plyn), rozvojem živočišné výroby (dýcháním čím dál většího počtu hovězího dobytka, prasat, ovcí a drůbeže).

Globální oteplování je zvyšování průměrné teploty zemské atmosféry a oceánů je zřejmě způsobeno zvýšenou koncentrací skleníkových plynů v atmosféře – CO2 jeho následky: úbytky ploch pokrytých sněhem, ústup ledovců, růst hladin moří, změny klimatu  migrace organismů

Globální oteplování snaha o nápravu: světová dohoda (víc než 153 států), tzv. Kjótský protokol = dohoda o snížení emisí CO2 (a dalších skleníkových plynů) 2

Globální oteplování vysvětlení: 3

Význam CO2 je jedním z reaktantů fotosyntézy při ní vzniká v rostlinách z jednoduchých anorganických látek (oxid uhličitý a voda) za spotřeby světla (= energie) za přítomnosti chlorofylu organická látka (cukr) a kyslík. 6 CO2 + 6 H2O → C6H12O6 + 6 O2

Použití CO2 sycení nápojů náplň sněhových hasicích přístrojů jako chladící médium, tzv. suchý led – v pevném skupenství o teplotě -70C 4

Co jste si zapamatovali? doplň Vzorec oxidu uhličitého? . . . . . . . . . . . . . . . . . Ekologický problém způsobený oxidem uhličitým? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Použití oxidu uhličitého? . . . . . . . . . . . . . . . . . Oxid uhličitý je reaktant které přírodní rekce?

Co jste si zapamatovali? řešení Vzorec oxidu uhličitého? CO2 Ekologický problém způsobený oxidem uhličitým? globální oteplování Použití oxidu uhličitého? sycení nápojů, náplň sněhového hasícího přístroje, chladící médium Oxid uhličitý je reaktant které přírodní rekce? fotosyntézy

Zdroje 1 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Nitrogen-dioxide-3D-vdW.png 2 http://www.tyden.cz/obrazek/4ac687bd4bd04/co2-4ac688946e494_275x183.jpg 3 http://detem.mzp.cz/upload/bfa10ff41a78bdd9a16908d1b09b997d/Schema_sklenikovy_efekt.gif 4 http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/270103d1284878494-bilder-bash-co2-2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Oxid_uhli%C4%8Dit%C3%BD http://www.globalni-ochlazovani.cz/oxid-uhlicity-co2.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=g4Ic6Eovh3U