Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 17 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Elektroakustické měniče - reproduktor Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák si připomene, jak se šíří zvuk ve vzduchu – žák se seznámí se zdroji pohybujícími se nadzvukovou rychlostí – žák se seznámí se vznikem rázové vlny Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák vysvětlí, proč vzniká rázová vlna a jek se projevuje Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v prezentaci jsou použity pouze vlastní zdroje
Rychlost šíření zvuku Zvuk se od zdroje šíří v kulových vlnoplochách, jednotlivé částice si předávají kinetickou energii. Ve vzduchu se zvuk za normálního tlaku a teploty šíří rychlostí 340 m/s. U bodového zdroje, který se nepohybuje, to vypadá takto:
Zdroj v pohybu Zdroj zvuku se může pohybovat, záleží na tom, jak rychle. Protože zdroj letí vzduchem, srovnáváme jeho rychlost s rychlostí 340 m/s. Zdroj se pohybuje rychlostí: NULOVOUZVUKOVOU PODZVUKOVOUNADZVUKOVOU
Rázová vlna Zdroj se pohybuje nadzvukovou rychlostí. Částice ho v tu chvíli nemohou „předběhnout“. Vzniká tím rozhraní, na kterém se skokově mění tlak. Tomu se říká rázová vlna. Projevuje se charakteristickou nepříjemně hlasitou ranou. Nakonec, práskání bičem jste už určitě slyšeli. Konec biče překonává rychlost zvuku ve vzduchu.
Šíření zvuku, rázová vlna Úkol č. 23: Jak daleko je bouřka, když se blýskne a po 6 s se ozve zahřmění? Úkol č. 24: Pokuste se přijít na to, kde se prakticky můžeme setkat s rázovou vlnou.