Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Charakteristika řízení
V e d e n í l i d í.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_20
Historické etapy vývoje managementu
a jeho využití u klientů po CMP
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Teorie vzdělávání dospělých
MANAGEMENT - Pojetí managementu
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Management - Motivování
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vedení týmů a týmová práce Vedení týmu. Efektivní vedení  Teorie rysů  Zvláštní způsob chování (GRID)  Situacionalistický přístup  Nové vedení (charisma)
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Management a řízení hotelu
Ing. Veronika Dostálková MBA
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Teorie vzdělávání dospělých
Management - Ovlivňování
Management - Motivování
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Vedení týmu. Vedení týmu Teambuilding budování týmu vzdělávání a stmelování týmu prostřednictvím zážitků snaží se odpoutat pracovníky od pracovního.
Transkript prezentace:

Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí Pavlína Rothová Michaela Korábová

Vedení lidí zahrnuje schopnost vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu plnění vytyčených cílů schopnost komplexnosti nezbytné k zákl. úkolu firem – vytvářet zisk firma dosahuje svých cílů s pomocí zaměstnanců teorie „krátké vodítko“ x „volné vodítko“ proto se vedení neřídí pouze úkolem , který je třeba splnit, ale také potřebami a požadavky jednotlivých pracovníků.

Vedoucí pracovník pracuje prostřednictvím svých podřízených schopnosti: odborné metodické a procesní sociálně - komunikační integrace sebeřízení základní povinností řadového pracovníka je pracovat, zákl. povinností vedoucího je zařídit, aby práce byla udělána. vedoucí pracuje prostrednictvim svých podrizenych odborné sch. - vynikl ve svém oboru - samozřejmost ! nevstahují se k vedení lidí; čím výše v hierarchiived. pr , tím komplexnější a rozsáhlejší úkoly metod a proces.sch. - úkol spočívá v nasměrování činností ve firmě k určitému cíli. potřeba jsou k tomu metody a techniky týkající se plánování, organizace a řízení; úkolem rozčlenit cíle podniku na dílčí cíle a ty uvést v souladu s cíli jednotl. pracovníků soc.kom sch. - týká se spojování různých prac. a povah, nasměrovat ke spol. cíli - nutnost soft skills - empatie, talent pro komunikaci atd.; techniky vedení lidí i úkolů sch. integrace - k prodání na trhu se spojujete s více lidmi , integrace rozdílných přístupů, zvyků, eliminovat konflikty a vést obě strany strategie win- win sch. sebeřízení - ovladani metod os. org. práce a time managementu

Nové pojetí vedení autoritativní vedení = přežitek moderní vedení - vzájemný proces mezi vedoucím a vedeným na základě vzájemné důvěry vedoucí se stává koučem pro své svěřené pracovníky 3 zákl. poznatky koučinku aktivita a kreativita rozhodující konkurenční výhoda proces kvalifikace pracovníků odbornost + soft skills individualizované vedení a podpora pracovníka

Zásady dobrého kouče nepoučuje, ale pomáhá učit se zaujímá pozorný a pátravý postoj a poskytuje pracovníkovi prostor, aby se mohl pod jeho vedením problému věnovat pracovníkovi aktivně naslouchá snaha o hlubší pochopení situace zaměřuje se ve svém chování na cíl a hledání řešení

Techniky vedení lidí zaměřené na pracovníka poskytování zpětné vazby motivace vyjadřování uznání konstruktivní vedení kritických rozhovorů

Týmově orientované techniky vedení znaky týmů: vedení spolupráce orientace na cíl motivace pracovní zásady

Úkoly vedení týmu formulovat společné cíle koordinovat členy týmu domlouvat pracovní struktury a procesy kriticky podporovat členy týmu urovnávat konflikty reprezentovat tým navenek slavit úspěchy podporovat další kvalifikaci

Styly vedení vývoj názorů na styly vedení teorie rysů – osobní kvality vedoucího správné styly řízení – lze se je naučit kontingenční (situacionalistický) přístup – volit styl vedení na základě dané situace nové vedení (new leadership) – přibývá emocionální stránka, vůdce musí mít charisma a strhnout lidi pro svou vizi

Klasické dělení stylů vedení 1) Autoritativní (autokratický) maximálně centralizovaný - moc a rozhodování v rukou vedoucího jednosměrná komunikace výhody: vysoký pracovní výkon nevýhody: potlačení iniciativy pracovníků, špatné vztahy vhodné použít: skupiny s nutnou jasnou organizací a v obdobích krize

Klasické dělení stylů vedení 2) Liberalistický minimálně centralizovaný – vedoucí nechává řízení práce podřízeným (pracovní skupině) komunikace hlavně horizontální výhody: volnost pracovníků nevýhody: nepevné vedení, chaotická struktura, špatné vztahy vhodné použít: v kolektivech vysoce kvalifikovaných a silně motivovaných odborníků

Klasické dělení stylů vedení 3) Demokratický optimální centralizace – vedoucí deleguje část autority, za celek však odpovídá sám oboustranná komunikace výhody: osobní zaujetí pracovníků, kteří se podílejí na rozhodování, kvalitní a dlouhodobá produktivita nevýhody: velké časové ztráty, průměrný výkon vhodné použít: období stability; obecně považován za nejvhodnější styl vedení

Kontingenční přístup Rozhodovací model (Vroom a Yetton) zahrnuje 5 stylů vedení a jeho volba závisí na problému, který vedoucí právě řeší. 3 zákl. styly jsou: A (autoritativní), C (konzultativní) a G (skupinový), A a C se člení do dvou. A1 – vedoucí rozhoduje sám pomocí dostupných informací A2 – informace získává od podřízených a sám rozhodne o řešení C1 – problém rozebere s podřízenými jednotlivě a jeho rozhodnutí může nebo nemusí odrážet vliv podřízených C2 – problém probere s podřízenými jako se skupinou a jeho rozhodnutí může a nemusí odrážet jejich vliv G2 – vedoucí probere problém s podřízenými jako se skupinou a společně vymýšlejí řešení; snaha dosáhnout dohody; vedoucí je připraven přijmout jakékoli řešení, které bude mít podporu celé skupiny

Kontingenční přístup Vedení „cesta – úkol“ (Robert House) direktivní – poskytuje návod, co a jak dělat podporující – zaměřuje se na spokojenost a potřeby pracovníků a přátelské vztahy mezi nimi participativní – konzultuje problémy s pracovníky a jejich názory zohledňuje při rozhodování vedení zaměřené na výkon – povzbuzuje lidi k dosahování jejich max. možností stanovováním podněcujících úkolů, důrazem na vysokou úroveň práce a důvěrou ve schopnosti lidí

Transakční a transformační styl vedení od 80. let 20. stol. tzv. nové vedení: vedoucí má mít vizi, pro niž získá pracovníky Transformační vedení uspokojování vyšších potřeb pracovníků a změna organizační kultury; 4 nástroje vedení: charisma inspirativní vedení individualizovaná úcta intelektuální stimulace

Transakční a transformační styl vedení Transakční vedení postaveno na výměně (transakci): pracovník poskytuje talent, zkušenosti a úsilí, vedoucí ho odměňuje – podmíněné zpevňování: podmíněná odměna řízení výjimkou

Děkujeme za pozornost literatura: Vedení lidí v kostce – T. Daigeler Management – F. Bělohlávek, P. Košťan, O. Šuleř Psychologie v praxi – M. Klapač Klíč k účinnému vedení lidí – M. Tureckiová Děkujeme za pozornost