VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Pří_013_Rozmanitost přírody_Počasí Autor: Zdeňka Bartlová
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Autor: Mgr. Helena Uhříková
vypracovala: Vendula skalová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Neživá příroda - vzduch
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
Opakování – vesmír, sluneční soustava
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Rozmnožovací soustava
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Člověk a jeho svět 4. ročník
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_083_Rozmanitost přírody_Brouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Savci – Riskni to! Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Život v oceánech a mořích.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Ing. Dana Sobotková
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
VODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_528.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
VY_52_INOVACE_14_ Živočichové v řece
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_17_ Význam půdy, lesů a vodních ploch
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Hydrosféra koloběh vody v přírodě
VODSTVO Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Transkript prezentace:

VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA Pří_053_Rozmanitost přírody – Voda – základní podmínka života Autor: Mgr. Marie Matušů Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro práci za pomoci počítače s interaktivní tabulí. Je součástí tematického okruhu „Rozmanitost přírody“. Materiál zábavnou formou seznamuje žáky s významem vody pro život na Zemi. Je doplněn obrázky a zajímavosti týkající se některých mořských a sladkovodních živočichů. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: Člověk a jeho svět. Bratislavská 23d, 602 00 Brno: NOVÁ ŠKOLA s.r.o., 2011. ISBN 978-807289-301-0.

Voda

Podmínky života na Zemi: voda vzduch sluneční světlo a teplo půda

Voda Víš, co k sobě patří? je čirá bezbarvá kapalina teče, vypařuje se, může zmrznout Víš, co k sobě patří? ☺skupenství kapalné ☺skupenství plynné ☺skupenství pevné ☺voda tuhne ☺voda teče ☺voda se vypařuje ☺pára, mlha ☺led, sníh, kroupy ☺kapalina, déšť

Je na zemském povrchu více vodních ploch nebo pevné země? Voda pokrývá většinu zemského povrchu. Zaujímá dvě třetiny povrchu naší planety.

Největší vodní plochy tvoří oceány a moře. Mořská voda je slaná. Víš, proč je mořská voda slaná? Moře je slané proto, že sem řeky odplavují slané nerosty z pevniny. Kdyby moře vyschla, bylo by tolik soli, že bychom z ní mohli postavit zeď kolem rovníku vysokou 282 km a silnou 1,5 km.

Menší vodní plochy jsou jezera, rybníky, řeky, potoky a vodní nádrže. Je to povrchová voda, ve které je rozpuštěno menší množství soli. Říkáme jí voda sladká. Odkud se bere sladká voda? Sladká voda vzniká téměř vždy vypařováním. Z celkového objemu sladké vody pochází 85% z oceánů a 15% z kontinentu. Na pevninu dopadne víc vody než se z ní vypaří.

Voda byla prvním životním prostředím, ve kterém se vyvinul život. Voda v původním praoceánu dokázala ochránit vznikající život před smrtícím zářením z vesmíru.

Voda je životním prostředím mnoha živočichů. Sladkovodní živočichové štika obecná kachna divoká rak říční pstruh obecný potoční

Mořští živočichové hvězdice žralok mořský koník krab

Vodní ptáci Vyluštíš názvy některých ptáků, kteří žijí u vody? K E C A R A N C H A K ČÁP P Á Č RACEK KACHNA Ť U B A L LABUŤ A K V A L O V VOLAVKA

Voda je životním prostředím i mnoha rostlin. Vodní rostliny orobinec širokolistý leknín bělostný

Voda je obsažena v tělech rostlin i živočichů. voda tvoří asi dvě třetiny hmotnosti lidského těla je pro člověka nepostradatelná musí být přijímána denně v dostatečném množství  (asi 2,5 litru)

Vodu najdeme i v půdě.

Znečištění vody. Zdroje: znečištěná řeka havárie lodí nadměrný lov ryb průmysl

Voda dokáže i škodit. povodně eroze půdy při deštích sesuvy půdy

Voda roztáčela kola různých strojů. mlýny pily hamry* *(hamr je kovací stroj, buchar)

Voda slouží k rekreaci, odpočinku a zábavě.

Pitná voda. PROTO VODOU NEPLÝTVEJME! Většinu pitné vody člověk získává úpravou spodní a povrchové vody. To je velmi náročné a nákladné. PROTO VODOU NEPLÝTVEJME!

Kdyby nebylo vody, nebyl by život na Zemi.

Vodnář je jedním ze znamení zvěrokruhu. Jsou to lidé narození 21.1. až 20.2.

Co si pamatujeme o vodě: V jakém skupenství se nachází voda na Zemi? Kde všude lze nalézt vodu? Jmenuj sladkovodní živočichy. Které vodní rostliny znáš? Jak voda člověku pomáhá? Dovede voda i škodit?

Odpověděli jste správně? 1. Pevném, plynném, kapalném. 2. V řekách, mořích, rybnících, studnách, v půdě, v tělech rostlin a živočichů. 3. Kapr, štika, lín, rak, pstruh, kachna … 4. Blatouch, leknín, rákos, stulík … 5. Roztáčí kola strojů (mlýn, pila, hamr), pomáhá hasit oheň. 6. Povodně, eroze půdy, sesuvy půdy.

Zdroje office.microsoft.com. VYSKOČIL, Josef. Co to je...?. Praha: Svojtka & Co., s.r.o., 2004. ISBN 80-7352-090-7. pracovní sešit, Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu, PaedDr. Hana Mühlhauserová