Vypracovala: Karolína Nováková C1.B. Letecká doprava v Praze Ve městě se nachází jedno moderní letiště Praha-Ruzyně. Starší letiště Praha-Kbely patří.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Advertisements

Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
NAŘÍZENÍ VLÁDY 351/2002, kterým se stanoví emisní stropy pro některé látky znečišťující ovzduší a způsob přípravy a provádění emisních inventur a projekcí.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Příprava nové dopravní politiky ČR
Sdružení podnikatelů v teplárenství Seminář: Odpady a obaly Energetické využití – odpady v teplárenství Ing. Martin Háje, Ph.D. ředitel výkonného.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Vliv dopravy na životní prostředí
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Automobily a výfukové plyny
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
OČEKÁVANÉ DOPADY LEGISLATIVNÍCH NÁVRHŮ EVROPSKÉ KOMISE, TÝKAJÍCÍ SE ENERGETIKY A OCHRANY SVĚTOVÉHO KLIMATU NA ČESKÝ CHEMICKÝ PRŮMYSL (KLIMATICKO - ENERGETICKÝ.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Projekty vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů podporované Českou energetickou agenturou Andrea Kulhavá ČEA Seminář „Zákon o podpoře výroby energie.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Krajina a životní prostředí
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Krajina a životní prostředí
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Očekávané dopady systému emisního obchodování. Prezentace závěrečných výsledků Studie předpokládaných dopadů systému obchodování s povolenkami na emise.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 EU ETS aneb i povolenka dokáže firmám nadělat paseku Jaroslav Suchý, SCHP ČR Výbor pro energetiku a změnu klimatu Praha.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Znečištění vzduchu dopravou
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
IDENTIFIKACE ZDROJŮ RIZIK KONTAMINACE OVZDUŠÍ TĚŽKÝMI KOVY S VYUŽITÍM STATISTICKÉ KORELACE Magdaléna Náplavová*, Jiří Huzlík, Pavel Budínský, František.
EU ETS ve třetím obchodovacím období Tel.: Mob.:
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Výkyvy energetických daní s dopady na životní prostředí.
BAT - BREF Jejich rozsah
EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Transkript prezentace:

Vypracovala: Karolína Nováková C1.B

Letecká doprava v Praze Ve městě se nachází jedno moderní letiště Praha-Ruzyně. Starší letiště Praha-Kbely patří armádě a neslouží pro normální provoz. Ruzyňské letiště, od 90. let rozšiřované, je schopné přepravit až 13 milionů cestujících ročně; Praha se tak stává důležitým uzlem letecké dopravy ve střední Evropě.letiště Praha-Ruzyněletiště Praha-KbelyEvropě Znečištění ovzduší - oxid uhličitý - CO2, oxidy dusíku - NO, NO2, oxid uhelnatý - CO, uhlovodíky - CxHy, olovo - Pb, prachové částice, ozón - O3, jejich vznik, dopad na životní prostředí a člověka, oblast výskytu. Omezování emisí - trojcestné a řízené katalyzátory, jejich účinnost. Hluk a vibrace - zdroje hluku: silniční, železniční a letecká doprava. Negativní účinky - hodnoty, při kterých dochází k neurotizaci organismu a jiným změnám. Omezování hluku a vibrací - ochranná opatření, oblasti, na které se zaměřují. Znečišťování vod a půdy - přímé a nepřímé, dopad nehod na životní prostředí. Nehody - faktory hrající roli v nehodovosti. Zábor půdy - železniční a silniční doprava.

EMISE Emise z letecké dopravy dnes představují asi 3% celkových emisí skleníkových plynů v EU a jejich objem se zvyšuje (od roku 1990 o 87 %). Existuje předpoklad, že se emise způsobené leteckým provozem oproti současné úrovni zvýší do roku 2020 o více než dvojnásobek. I přesto, že letecká doprava přispívá ke změně klimatu nejméně ( silniční doprava vyprodukuje 1122 Gg CO2 za rok, lodní doprava vyprodukuje 222 Gg CO2 za rok, doprava letecká vytváří 178 Gg CO2 za rok), je i tento nárůst emisí v rozporu s úspěšným snižováním emisí v řadě jiných hospodářských odvětví. Bez příslušných opatření bude hrozit, že dosažené environmentální efekty ostatních opatření Evropských společenství ke snižování emisí skleníkových plynů budou negativně ovlivněny právě narůstajícími emisemi z letecké dopravy. Vzhledem k tomu, že mezinárodní letecká a námořní doprava nejsou zahrnuty v národně stanovených plánech na omezování a redukci emisí, je nutné je zahrnout do národní legislativy. V oblasti letectví se v současnosti jedná o zahrnutí do systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství (EU ETS -Emission Trading System).obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů

Dočasné Zvýšení Hlukové Zátěže Nejčastějším důvodem dočasného zvýšení hlukové zátěže v určitých zabydlených částech Prahy bývají změny v organizaci leteckého provozu, které jsou způsobeny nutnými stavebními úpravami a pravidelnou každoroční jarní údržbou hlavní vzletové a přistávací dráhy RWY 06/24 letiště Praha Ruzyně. V důsledku těchto činností bývá tato dráha dočasně úplně uzavřena a veškerý provoz je poté převeden na vedlejší dráhu RWY 13/31.Vzhledem k častým negativním ohlasům obyvatelstva zřídilo Letiště Praha, s.p. zvláštní telefonní linku pro případné dotazy. Potřebné informace můžete nalézt také na internetových stránkách Letiště Praha, s.p. ( Nejvyšší přípustné hodnoty hluku z leteckého provozu Nejvyšší přípustné hodnoty hluku z leteckého provozu jsou stanoveny nařízením vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Podle ustanovení § 11 odst. 6 tohoto nařízení je pro hluk z leteckého provozu stanovena nejvyšší přípustná hladina akustického tlaku A ve venkovním prostoru u staveb pro bydlení LAeq,T = 60 dB pro denní dobu a LAeq,T = 50 dB pro noční dobu

Ukázka znečištěného prostředí

Snížení emisí Očekávané snížení emisí CO2 z letecké dopravy do roku 2020 je 183 mil. tun, což představuje snížení emisí o 46 % oproti variantě bez dodatečné regulace. Mezi další očekávané dopady lze zařadit některé přínosy ze snížení přepravních výkonů jako nižší hluk, nižší emise ostatních škodlivin aj., byť tyto přínosy budou vzhledem k malému vlivu na výkony provozovatelů letecké dopravy jen omezené.

Stručně o Směrnici Subjekt obchodování Provozovatel letecké dopravy – vztahuje se na všechna letadla s maximální vzletovou hmotností přesahující kg kromě jmenovitě uvedených (např. vojenská technika). Rozsah geografického pokrytí V roce 2011 lety v rámci EU, od roku 2012 všechny odlety a přílety na letiště zemí ES. Regulované látky Pouze CO 2. Vazba na Kjótský protokol Jednosměrný otevřený systém – operátoři mohou nakupovat povolenky i od ostatních odvětví (ale ostatní odvětví nemohou nakupovat povolenky od operátorů), v omezené míře je umožněno i nakupování kreditů z projektů ke snížení emisí CO 2 v rámci flexibilních mechanismů Kjótského protokolu. Rozhodování o pravidlech přidělování povolenek Jednotný přístup na úrovni EU. Metoda přidělování Část povolenek přidělena zdarma metodou benchmarkingu (podle výkonnostních ukazatelů) a část prodána v aukci. Množství přidělených povolenek Odvozeno od průměrného objemu emisí z let 2004–2006. Harmonogram projednávání návrhu říjen 2007 – 1.čtení návrhu v EP prosinec 2007 – odsouhlasena politická dohoda Rady 1. polovina 2008 – vyjednávání mezi Radou a EP v rámci 2.čtení nejpozdější termín přijetí návrhu: konec roku 2008.

Zpáteční letenka Nárůst ceny při očekávané ceně povolenky 6 EUR v roce 2020 Nárůst ceny při očekávané ceně povolenky 30 EUR v roce 2020 Krátká vzdálenost (500 km)0,9 EUR4,6 EUR Střední vzdálenost (1 500 km)1,8 EUR9 EUR Dlouhá vzdálenost (6 500 km)7,9 EUR39,6 EUR Dopady na ceny letenek V tabulce jsou uvedeny očekávané dopady na ceny letenek v horizontu roku Z hlediska dopadů na výkony sektoru letectví se očekává snížení tempa růstu při vyšší ceně povolenky (30 EUR). V praxi to znamená, že přepravní výkony narostou do roku 2020 o 135 % místo142 % u varianty bez dodatečné regulace.