Právní a psychologické aspekty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Občanská výchova 9. ročník
Občanská nauka Ústava ČR; VY_32_INOVACE_D2_10 Interaktivní výklad: Ústava ČR Mgr. Ludmila Muchová.
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
15. Moc soudní a výklad práva
Státní správa a samospráva Právo a ústavní základy
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Základy práva Teorie práva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
TEST 17. POLITOLOGIE
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Prameny práva Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
Prameny práva, právní vztahy
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Dělba moci.
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Dělba moci Moc soudní.
(přednáška k předmětu Základy práva)
Nejvyšší kontrolní úřad
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Veterinární a potravinářská legislativa
Základy práva Právní systémy Stát a právo
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Úvod do práva.
Teorie práva Právní kultury, prameny práva
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Ú STAVNÍ PRÁVO Pojem a prameny ústavního práva Vztah státu a práva Dělba moci JUDr. Martin Šimák, Ph.D.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Základy práva T5 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Prameny Práva pp.
Veterinární a potravinářská legislativa
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Prameny Práva pp.
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Právo.
Obecná část rozpočtového práva III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy práva I 1. přednáška
Veřejný ochránce práv.
Obecná část rozpočtového práva III
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Právní a psychologické aspekty 2010 Mgr. Pavel Petr, LL.M. Katedra společenských věd Vysoká škola báňská – TUO Právnická fakulta MU

www.pavelpetr.cz

Osnova Právo Právní stát Právo soukromé a veřejné Prameny práva

Právo Normativní systém (systém norem) Právo Normy – pravidla chování Stanovené a sankciované státem Právo = stát (v objektivním smyslu) Nárok = subjektivní právo

Právní stát Rechtstaat, Rule of law 19.stol Německo Závaznost zákona pro všechny (včetně státních orgánů) Zákonnost realizace státní moci (legislativní proces, předepsaná forma, výkonná moc a soudnictví) Nezávislost soudních orgánů (čl.82/1 Ústavy) Dělba moci (systém brzd a vyvažování – checks and balances) institut inkompatibility (čl.82/3, čl.22)

Právo veřejné a soukromé Publicum ius est quod ad staatum rei romanae spectat; privatum singulorum utilitatem (Ulpianus) Právo veřejné je právo římského státu; právo soukromé sleduje prospěch jedince

Právo veřejné a soukromé Veřejné – VP metoda regulace Rozdílné postavení subjektů Soukromé – SP metoda regulace Rovné postavení subjektů Někteří autoři hovoří o administrativně právní metodě regulace – typická pro správní právo

Právo veřejné a soukromé Ústavní Trestní Finanční Správní Soukromé Občanské Obchodní Pracovní Rodinné

Prameny práva Označení pro vnější formu  formální Pouze takové pravidlo, které má státem uznanou formu je pramenem práva Označení pro zdroje  materiální Stav dané společnosti Tradice, zvyklosti Technologickou, ekonomickou, kulturní úroveň Obecně – společensko-historický kontext

Prameny práva - Formální Právní obyčej Normativně právní akt Soudní a správní precedent Normativní smlouva

Právní obyčej Není vytvářen uvědomělou činností států Vzniká spontánně – dodržováním tradičních obyčejů, které jsou považovány za závazné Nejstarší prameny práva Omezený význam v současnosti Obecná akceptace státem/společností Opakování  tradice  správné řešení případu

Normativně právní akt Výsledek legislativního procesu – zákonodárného procesu Zákonodárná iniciativa – Kdo ji má? (čl.41 Ústavy) Předem dané (apriorní) pravidla chování V anglické terminologii Statute law

Normativně právní akt Primární (zákonné) Ústava, ústavní zákony Zákony Zákonná opatření Sekundární podzákonné Vyhlášky ministerstev Vyhlášky zastupitelstev samosprávy Nařízení vlády

Soudní a správní precedenty Judikát, tj. rozhodnutí soudu, které je prvním řešením daného případu, dosud právem neupraveného, závazné pro obdobné případy v budoucnu Obvyklé v angloamerickém právním systému U nás ne – rozhodnutí NS mají faktickou nikoli normativní závaznost (quasiprecedenční)

Soudní a správní precedenty Ratio decidendi Právní věta, použitelná pro další případy Obiter dictum Ta část odůvodnění, která se týká konkrétního případu Kramerová vs. Kramer Nálezy ústavního soudu – jiná povaha, jde o negativní právotvorbu – ruší zákony Soudy dotvářejí (judgemade law)

Normativní smlouvy Blízké NPA Rozdíl je ve vzniku – tj. není přijato legislativní cestou, ale na základě konsenzu – shody Smluvní podstata – oferta a akceptace Zejména mezinárodní právo Kolektivní smlouvy (podnikové, vyššího stupně)

Angloamerický právní systém Common law Equity Judge-made law Case law Doktrína precedentů Právní obyčeje Málo ovlivněno ŘP Statute law

Angloamerický právní systém Prameny Obyčeje Precedenty Statute law – psané Právní literatura

Kontinentální systém Ovlivněno ŘP (resp. jeho recepcí) Zákon, psané právo Code Civil 1804 ABGB Rakousko 1811 BGB Německo1900 Zivilgesetzbuch Švýcarsko 1907 členění na veřejné a soukromé právo

Islámský systém Označováno jako Šaría Platí vedle kodifikovaného práva 19.stol sekularizace práva islámských zemí Prameny Korán Sunna – tradice o výrocích Mohameda Idžma – právní principy v islámské spol. Kijás – analogie Taklíd – neměnnost – zjevené právo – Alláh vytvořil; zvěstoval Prorok Typické nerovné postavení M a Ž Tělesné tresty Vysoké trestní sazby Příslušnost k šíjítské x sunitské orientaci

Stát

Stát Georg Jellinek Obyvatelstvo Území Moc

Státní hranice

Volby a volební systémy Mandáty Imperativní (vázaný) Reprezentativní (volný) Volební systém ČR Upravují zákony o volbách… Victor d´Hondt Systém největšího průměru Skrutinium

www.stránky.cz www.czech.cz oficiální stránky ČR www.psp.cz stránky Poslanecké sněmovny www.senat.cz stránky Senátu www.hrad.cz oficiální stránky prezidenta www.vlada.cz stránky vlády www.concourt.cz stránky Ústavního soudu www.nku.cz stránky Nejvyššího kon. úřadu www.cnb.cz stránky České nár. banky www.portal.gov.cz portál veřejné správy

Ústava ČR Předcházel ústavní zákon č. 542/1992 Sb. O zániku ČSFR Přijala ČNR 16.12.1992 Účinnost od 1.1.1993 Ústavní zákon (změna jen ústavním zákonem) Součást ústavního pořádku

Ústavní pořádek ČR Definuje čl. 112 Ústava LZPS Ústavní zákony Ústavní zákony Národního shromáždění ČSR, FS ČSSR a ČNR upravující státní hranice Ústavní zákony přijaté ČNR po 6.6.1992

Systematika Ústavy Hlava Základní ustanovení Hlava Moc zákonodárná Hlava Moc výkonná Hlava Moc soudní Hlava Nejvyšší kontrolní úřad Hlava Česká národní banka Hlava Územní samospráva Hlava Přechodná a závěrečná ustanovení

Symboly Velký státní znak Malý státní znak Státní barvy Státní vlajka Vlajka prezidenta Státní pečeť Státní hymna

Moc zákonodárná Náleží Parlamentu!!! Parlament = Poslanecká sněmovna a Senát (komory) Poslanecká sněmovna – někdy označována jako dolní komora Senát – někdy označován jako horní komora

Poslanecká sněmovna 200 poslanců Voleni na 4 roky Volby ve lhůtě počínající třicátým dnem před ukončením volebního období a končící jeho uplynutím Pokud rozpuštěna volby do 60 dnů po rozpuštění Volby na základě poměrného volebního systému s uzavírací klauzulí 5% pro stranu, event. pro koalici dle počtu stran (strana x 5% max. 20%) Pasivní volební právo (být volen) 21+ Aktivní volební právo (jít volit) 18+ Mandát vzniká zvolením Mandát reprezentativní

Senát 81 senátorů Voleni na 6 let, každé dva roky 1/3 Volby ve lhůtě počínající třicátým dnem před ukončením volebního období a končící jeho uplynutím Nelze rozpustit – ústavní pojistka, prameny práva tzv. zákonná opatření  věci, které nesnesou odklad a vyžadovaly by přijetí zákona na návrh vlády (nutná následná ratihabice) Volby na základě většinového volebního systému „vítěz bere vše“ – nadpoloviční většina v I.kole nebo většina v kole druhém Pasivní volební právo (být volen) 40+ Aktivní volební právo (jít volit) 18+ Mandát vzniká zvolením

Parlament Neslučitelnost inkompatibilita (prezident, soudce); člen vlády, který je zároveň poslancem/senátorem nemůže být předsedou, místopředsedou PS a S, členem výborů, komisí Usnášení schopnost komor – přítomnost alespoň 1/3 svých členů Přijetí usnesení nadpoloviční většina přítomných Důležité usnesení (válečný stav aj.) nadpoloviční většina(kvórum - proměnlivé) všech /101/ Ústavní zákony, mezinárodní smlouvy – 3/5 (kvalifikovaná většina) všech poslanců /120/a přítomných senátorů

Zákonodárná iniciativa Právo podat návrh zákona Poslanec Skupina poslanců Senát (nikoliv jednotlivý senátor!) Vláda Zastupitelstvo vyššího územně samosprávného celku (jen kraje!!)

Moc výkonná - prezident Hlava státu (spíše reprezentativní) Volen/na Parlamentem (PS i S!!) společná schůze Volitelný člověk, který je volitelný do Senátu (40+) Max. dvakrát tatáž osoba Návrh nejméně 10 poslanců nebo 10 senátorů Jmenuje soudce, rozpouští Poslaneckou sněmovnu, jmenuje členy rady ČNB

Prezidenti ČSR, ČSSR, ČSFR a ČR

Moc Výkonná - Vláda Vrcholný orgán výkonné moci (kolegiální – rozhoduje ve sboru) Předseda, místopředseda, ministři – počet ministerstev dán tzv.kompetenčním zákonem Předsedu jmenuje prezident (kohokoliv) existuje usance (zvyklost – že je to předseda nejsilnější strany ve volbách) Postup: Prezident  jmenuje premiéra (1)žádost o důvěru PS (2) pokud ne znovu 1+2  pokud znovu ne jmenuje prezident premiéra na návrh předsedy poslanecké sněmovny

Moc soudní Soustava soudů v ČR Ústavní soudnictví Obecné soudy Správní soudnictví

Moc soudní – Ústavní soud 15 soudců na 10let Jmenuje prezident se souhlasem Senátu Volitelnost  40+, VŠ právník, 10let praxe Negativní zákonodárce – je-li zákon v rozporu s Ústavou zruší část zákona Žaloba se nazývá – ústavní stížnost Sídlo Brno, Joštova 8 Předseda JUDr. Pavel Rychetský www.concourt.cz

Ústavní soud

Soustava obecných soudů

Soustava správního soudnictví

Podmínky na jmenování soudcem v ČR Právní bezúhonost Způsobilost k právním úkonům Věk minimálně 30 let VŠ vzdělání právnického směru dosažené v magisterském studijním programu Morální vlastnosti Souhlas s výkonem funkce Jmenuje prezident

Nejvyšší kontrolní úřad Nezávislý orgán Kontrola hospodaření se státním majetkem Kontrola plnění rozpočtu V čele prezident Ing. František Dohnal

Česká národní banka Ústřední (centrální) banka státu Péče o cenovou stabilitu Nezávislá na státu!! Emituje bankovky a mince V čele guvernér a bankovní rada Doc. Ing. Zdeněk Tůma, CSc.

Územní samospráva Obce – základní územní samosprávné celky Kraje – vyšší územně samosprávné celky (VÚSC) Vytvořit VÚSC jen ústavním zákonem ÚSC – veřejnoprávní korporace V čele zastupitelstvo voleno na 4 roky Mohou vydávat pramen práva obecně závazné vyhlášky

Ombudsman Původně Švédsko 18.stol (1713 – Král Karel XII. od 1809 zakotveno ve švédské ústavě) Ombud - zástupce Veřejný ochránce práv Volen PS – návrhy 2 prezident, 2 Senát 6 let, 40+ Sídlo Brno JUDr. Otakar Motejl

Listina základních práv a svobod Usnesení ČNR č. 2/1993 Sb. Hl.I. Obecná ustanovení Hl.II. Lidská práva a základní svobody Hl.III. Práva národnostních a etnických menšin Hl. IV. Hospodářská, sociální a kulturní práva Hl. V. Právo na soudní a jinou ochranu Hl. VI. Ustanovení společná Otázky se převážně týkají – kam by jste zařadili určité právo – např. právo na spravedlivou odměnu za práci je…. Práva hospodářská sociální a kulturní