Právní a psychologické aspekty 2010 Mgr. Pavel Petr, LL.M. Katedra společenských věd Vysoká škola báňská – TUO Právnická fakulta MU
www.pavelpetr.cz
Osnova Právo Právní stát Právo soukromé a veřejné Prameny práva
Právo Normativní systém (systém norem) Právo Normy – pravidla chování Stanovené a sankciované státem Právo = stát (v objektivním smyslu) Nárok = subjektivní právo
Právní stát Rechtstaat, Rule of law 19.stol Německo Závaznost zákona pro všechny (včetně státních orgánů) Zákonnost realizace státní moci (legislativní proces, předepsaná forma, výkonná moc a soudnictví) Nezávislost soudních orgánů (čl.82/1 Ústavy) Dělba moci (systém brzd a vyvažování – checks and balances) institut inkompatibility (čl.82/3, čl.22)
Právo veřejné a soukromé Publicum ius est quod ad staatum rei romanae spectat; privatum singulorum utilitatem (Ulpianus) Právo veřejné je právo římského státu; právo soukromé sleduje prospěch jedince
Právo veřejné a soukromé Veřejné – VP metoda regulace Rozdílné postavení subjektů Soukromé – SP metoda regulace Rovné postavení subjektů Někteří autoři hovoří o administrativně právní metodě regulace – typická pro správní právo
Právo veřejné a soukromé Ústavní Trestní Finanční Správní Soukromé Občanské Obchodní Pracovní Rodinné
Prameny práva Označení pro vnější formu formální Pouze takové pravidlo, které má státem uznanou formu je pramenem práva Označení pro zdroje materiální Stav dané společnosti Tradice, zvyklosti Technologickou, ekonomickou, kulturní úroveň Obecně – společensko-historický kontext
Prameny práva - Formální Právní obyčej Normativně právní akt Soudní a správní precedent Normativní smlouva
Právní obyčej Není vytvářen uvědomělou činností států Vzniká spontánně – dodržováním tradičních obyčejů, které jsou považovány za závazné Nejstarší prameny práva Omezený význam v současnosti Obecná akceptace státem/společností Opakování tradice správné řešení případu
Normativně právní akt Výsledek legislativního procesu – zákonodárného procesu Zákonodárná iniciativa – Kdo ji má? (čl.41 Ústavy) Předem dané (apriorní) pravidla chování V anglické terminologii Statute law
Normativně právní akt Primární (zákonné) Ústava, ústavní zákony Zákony Zákonná opatření Sekundární podzákonné Vyhlášky ministerstev Vyhlášky zastupitelstev samosprávy Nařízení vlády
Soudní a správní precedenty Judikát, tj. rozhodnutí soudu, které je prvním řešením daného případu, dosud právem neupraveného, závazné pro obdobné případy v budoucnu Obvyklé v angloamerickém právním systému U nás ne – rozhodnutí NS mají faktickou nikoli normativní závaznost (quasiprecedenční)
Soudní a správní precedenty Ratio decidendi Právní věta, použitelná pro další případy Obiter dictum Ta část odůvodnění, která se týká konkrétního případu Kramerová vs. Kramer Nálezy ústavního soudu – jiná povaha, jde o negativní právotvorbu – ruší zákony Soudy dotvářejí (judgemade law)
Normativní smlouvy Blízké NPA Rozdíl je ve vzniku – tj. není přijato legislativní cestou, ale na základě konsenzu – shody Smluvní podstata – oferta a akceptace Zejména mezinárodní právo Kolektivní smlouvy (podnikové, vyššího stupně)
Angloamerický právní systém Common law Equity Judge-made law Case law Doktrína precedentů Právní obyčeje Málo ovlivněno ŘP Statute law
Angloamerický právní systém Prameny Obyčeje Precedenty Statute law – psané Právní literatura
Kontinentální systém Ovlivněno ŘP (resp. jeho recepcí) Zákon, psané právo Code Civil 1804 ABGB Rakousko 1811 BGB Německo1900 Zivilgesetzbuch Švýcarsko 1907 členění na veřejné a soukromé právo
Islámský systém Označováno jako Šaría Platí vedle kodifikovaného práva 19.stol sekularizace práva islámských zemí Prameny Korán Sunna – tradice o výrocích Mohameda Idžma – právní principy v islámské spol. Kijás – analogie Taklíd – neměnnost – zjevené právo – Alláh vytvořil; zvěstoval Prorok Typické nerovné postavení M a Ž Tělesné tresty Vysoké trestní sazby Příslušnost k šíjítské x sunitské orientaci
Stát
Stát Georg Jellinek Obyvatelstvo Území Moc
Státní hranice
Volby a volební systémy Mandáty Imperativní (vázaný) Reprezentativní (volný) Volební systém ČR Upravují zákony o volbách… Victor d´Hondt Systém největšího průměru Skrutinium
www.stránky.cz www.czech.cz oficiální stránky ČR www.psp.cz stránky Poslanecké sněmovny www.senat.cz stránky Senátu www.hrad.cz oficiální stránky prezidenta www.vlada.cz stránky vlády www.concourt.cz stránky Ústavního soudu www.nku.cz stránky Nejvyššího kon. úřadu www.cnb.cz stránky České nár. banky www.portal.gov.cz portál veřejné správy
Ústava ČR Předcházel ústavní zákon č. 542/1992 Sb. O zániku ČSFR Přijala ČNR 16.12.1992 Účinnost od 1.1.1993 Ústavní zákon (změna jen ústavním zákonem) Součást ústavního pořádku
Ústavní pořádek ČR Definuje čl. 112 Ústava LZPS Ústavní zákony Ústavní zákony Národního shromáždění ČSR, FS ČSSR a ČNR upravující státní hranice Ústavní zákony přijaté ČNR po 6.6.1992
Systematika Ústavy Hlava Základní ustanovení Hlava Moc zákonodárná Hlava Moc výkonná Hlava Moc soudní Hlava Nejvyšší kontrolní úřad Hlava Česká národní banka Hlava Územní samospráva Hlava Přechodná a závěrečná ustanovení
Symboly Velký státní znak Malý státní znak Státní barvy Státní vlajka Vlajka prezidenta Státní pečeť Státní hymna
Moc zákonodárná Náleží Parlamentu!!! Parlament = Poslanecká sněmovna a Senát (komory) Poslanecká sněmovna – někdy označována jako dolní komora Senát – někdy označován jako horní komora
Poslanecká sněmovna 200 poslanců Voleni na 4 roky Volby ve lhůtě počínající třicátým dnem před ukončením volebního období a končící jeho uplynutím Pokud rozpuštěna volby do 60 dnů po rozpuštění Volby na základě poměrného volebního systému s uzavírací klauzulí 5% pro stranu, event. pro koalici dle počtu stran (strana x 5% max. 20%) Pasivní volební právo (být volen) 21+ Aktivní volební právo (jít volit) 18+ Mandát vzniká zvolením Mandát reprezentativní
Senát 81 senátorů Voleni na 6 let, každé dva roky 1/3 Volby ve lhůtě počínající třicátým dnem před ukončením volebního období a končící jeho uplynutím Nelze rozpustit – ústavní pojistka, prameny práva tzv. zákonná opatření věci, které nesnesou odklad a vyžadovaly by přijetí zákona na návrh vlády (nutná následná ratihabice) Volby na základě většinového volebního systému „vítěz bere vše“ – nadpoloviční většina v I.kole nebo většina v kole druhém Pasivní volební právo (být volen) 40+ Aktivní volební právo (jít volit) 18+ Mandát vzniká zvolením
Parlament Neslučitelnost inkompatibilita (prezident, soudce); člen vlády, který je zároveň poslancem/senátorem nemůže být předsedou, místopředsedou PS a S, členem výborů, komisí Usnášení schopnost komor – přítomnost alespoň 1/3 svých členů Přijetí usnesení nadpoloviční většina přítomných Důležité usnesení (válečný stav aj.) nadpoloviční většina(kvórum - proměnlivé) všech /101/ Ústavní zákony, mezinárodní smlouvy – 3/5 (kvalifikovaná většina) všech poslanců /120/a přítomných senátorů
Zákonodárná iniciativa Právo podat návrh zákona Poslanec Skupina poslanců Senát (nikoliv jednotlivý senátor!) Vláda Zastupitelstvo vyššího územně samosprávného celku (jen kraje!!)
Moc výkonná - prezident Hlava státu (spíše reprezentativní) Volen/na Parlamentem (PS i S!!) společná schůze Volitelný člověk, který je volitelný do Senátu (40+) Max. dvakrát tatáž osoba Návrh nejméně 10 poslanců nebo 10 senátorů Jmenuje soudce, rozpouští Poslaneckou sněmovnu, jmenuje členy rady ČNB
Prezidenti ČSR, ČSSR, ČSFR a ČR
Moc Výkonná - Vláda Vrcholný orgán výkonné moci (kolegiální – rozhoduje ve sboru) Předseda, místopředseda, ministři – počet ministerstev dán tzv.kompetenčním zákonem Předsedu jmenuje prezident (kohokoliv) existuje usance (zvyklost – že je to předseda nejsilnější strany ve volbách) Postup: Prezident jmenuje premiéra (1)žádost o důvěru PS (2) pokud ne znovu 1+2 pokud znovu ne jmenuje prezident premiéra na návrh předsedy poslanecké sněmovny
Moc soudní Soustava soudů v ČR Ústavní soudnictví Obecné soudy Správní soudnictví
Moc soudní – Ústavní soud 15 soudců na 10let Jmenuje prezident se souhlasem Senátu Volitelnost 40+, VŠ právník, 10let praxe Negativní zákonodárce – je-li zákon v rozporu s Ústavou zruší část zákona Žaloba se nazývá – ústavní stížnost Sídlo Brno, Joštova 8 Předseda JUDr. Pavel Rychetský www.concourt.cz
Ústavní soud
Soustava obecných soudů
Soustava správního soudnictví
Podmínky na jmenování soudcem v ČR Právní bezúhonost Způsobilost k právním úkonům Věk minimálně 30 let VŠ vzdělání právnického směru dosažené v magisterském studijním programu Morální vlastnosti Souhlas s výkonem funkce Jmenuje prezident
Nejvyšší kontrolní úřad Nezávislý orgán Kontrola hospodaření se státním majetkem Kontrola plnění rozpočtu V čele prezident Ing. František Dohnal
Česká národní banka Ústřední (centrální) banka státu Péče o cenovou stabilitu Nezávislá na státu!! Emituje bankovky a mince V čele guvernér a bankovní rada Doc. Ing. Zdeněk Tůma, CSc.
Územní samospráva Obce – základní územní samosprávné celky Kraje – vyšší územně samosprávné celky (VÚSC) Vytvořit VÚSC jen ústavním zákonem ÚSC – veřejnoprávní korporace V čele zastupitelstvo voleno na 4 roky Mohou vydávat pramen práva obecně závazné vyhlášky
Ombudsman Původně Švédsko 18.stol (1713 – Král Karel XII. od 1809 zakotveno ve švédské ústavě) Ombud - zástupce Veřejný ochránce práv Volen PS – návrhy 2 prezident, 2 Senát 6 let, 40+ Sídlo Brno JUDr. Otakar Motejl
Listina základních práv a svobod Usnesení ČNR č. 2/1993 Sb. Hl.I. Obecná ustanovení Hl.II. Lidská práva a základní svobody Hl.III. Práva národnostních a etnických menšin Hl. IV. Hospodářská, sociální a kulturní práva Hl. V. Právo na soudní a jinou ochranu Hl. VI. Ustanovení společná Otázky se převážně týkají – kam by jste zařadili určité právo – např. právo na spravedlivou odměnu za práci je…. Práva hospodářská sociální a kulturní