Podnikání a ochrana životního prostředí, zejména ovzduší Dopady směrnice EU o průmyslových emisích a její vliv na český průmysl po roce 2015 Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR , Senát parlamentu ČR
Priority podnikatelů Zdroje - surovinové - energetické - lidské - finanční Životní prostředí – zejména ovzduší Legislativa – jednoduchá, stabilní a motivující k podnikání a zabezpečující konkurenceschopnost
Zdroje - surovinové Tuzemské nerostné suroviny - dle horního zákona jsou bohatství státu RIZIKA - neuvážené omezování těžební činnosti - cílené komplikace při využívání tuzemských surovin - rostoucí závislost na importovaných surovinách z ekonomicky nestabilních oblastí
Zdroje - energetické Dostatečné Spolehlivé Dlouhodobě koncepčně řízené Zabezpečující konkurenceschopnost Ekologické Motivující k úsporám Teplárenské zdroje - ohrožení
Zdroje - lidské Riziko absence technicky vzdělané a práceochotné pracovní síly Neexistence systémové podpory technického vzdělání na všech úrovních Špatně řešený demografický pokles Nepružně nastavený trh práce
Hrozba – populační pokles ŽÁCI PŘIJATÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY ČR v letech 1995 – 2015
Hrozba – populační pokles
Zdroje - finanční Hrozby z vývoje veřejných financí Neúnosně drahá veřejná správa a správa EU Rostoucí korupce Plýtvání v systému dotací (ČR i EU) Politická nezodpovědnost Dlouhodobé neřešení mandatorních výdajů (důchody, zdravotnictví, školství aj.) Zhoršení dostupnosti financí pro podnikatele
Životní prostředí – zejména ovzduší Životní prostředí – nástroj k ovlivňování hospodářské soutěže v ČR, v EU i ve světě ( snaha uzákonit pokles CO 2 do roku 2050 o %, rušení dobývacích prostorů) Kvalita ovzduší – kritický faktor rozvoje podnikání Nedostatečně provázána SEK s řešením kvality ovzduší
Komplexní regionální řešení kvality ovzduší velmi citlivý parametr kvality života obyvatel v regionu limitující faktor rozvoje podnikání KHK MSk má eminentní zájem zlepšit kvalitu ovzduší v kraji hledat komplexní řešení v partnerství s veřejným sektorem, vysokými školami, příslušnými státními orgány a dalšími
Hlavní znečišťovatelé v ČR (polétavý prach) Průmysl a energetika - 37 % Doprava - 20 % Zemědělství - 5 % Lokální zdroje znečištění - 38 % Sekundární prašnost
Denní koncentrace prachových částic (> 10 µm) v roce 2006 ????
Denní koncentrace prachových částic (> 10 µm) v roce 2006
Denní koncentrace benzo (a) pyrenu v roce 2006
Nejvyšší 24 hod. koncentrace prachových částic PM 10 (> 10 µm) v roce 2008
Klíč k řešení – koncepční změny V energetice V průmyslu V dopravě V individuálním vytápění V zemědělství
Nástroje řešení Legislativní – snižování emisních limitů – omezené technické možnosti Koncepční v rámci ČR i kraje Environmentální výchova – dlouhodobé, málo účinné, ale nutné Organizační – sekundární prašnost Řešení přeshraničních vlivů
Legislativní – snižování emisních limitů – omezené technické možnosti Problém MSk je vysoká koncentrace znečišťovatelů ovzduší na relativně malém území !! Snižování emisních limitů ANO, ale má to svá technicko-ekonomická omezení (ztráta konkurenceschopnosti) a hrozby (odchod podniků do jiných teritorií) Politická nechuť řešit individuální (občanské) znečišťovatele ovzduší
Koncepční řešení v rámci ČR i kraje Státní energetická koncepce – HK ČR podporuje současný návrh Z pohledu území se silným znečištěním je nutno provázat její realizaci s požadavky na zlepšení ovzduší Příklad MSK – zásadně snížit koncentraci znečišťovatelů v území
Denní koncentrace prachových částic (> 10 µm) v roce 2006
Nejvyšší 24 hod. koncentrace prachových částic PM 10 (> 10 µm) v roce 2008
Limity řešení Nesnížit konkurenceschopnost regionu Zajistit energetickou bezpečnost a soběstačnost MSk Zachovat, případně navýšit CZT a podíl kombinované výroby tepla a el. Energie Eliminovat pokles, případně i dotěžení zásob černého uhlí v OKR
Jak snížit koncentraci znečišťovatelů v území ?? Zásadně restrukturalizovat energetiku MSk Vystavět Jadernou elektrárnu Blahutovice (provoz v kogeneračním režimu) Vyvést teplo z Blahutovic do všech stávajících systémů CZT (případně i tyto rozšířit) Uzavřít všechny velké uhelné energetické zdroje v MSk Vybudovat záložní energetický zdroj (plynová špičková elektrárna)
Doprava Posílit hromadnou dopravu Vytvořit systém meziměstské kolejové dopravy v MSk Přechod zejména „koncentrované“ dopravy na zemní plyn Rozvoj elektromobilů – tam kde není efektivnější využít zemní plyn
Individuální vytápění Omezit spalování nekvalitních paliv Zabránit nelegálnímu spalování odpadů Nízkoenergetické a pasívní domy Podporovat instalaci tepelných čerpadel Kvalitní vytápěcí systémy
Nejen průmysl
Rizika Odčerpávání finančních prostředků na opatření nezlepšující kvalitu ovzduší – CO2 Neschopnost komunikace a spolupráce veřejného a soukromého sektoru Neochota spolupráce v rámci vymezeného prostoru Prosazování neobjektivních a jednostranných pohledů na danou problematiku
Legislativa Jednoduchá a stabilní Respektující národní podmínky Přílišná byrokratizace z EU Úcta k legislativě Snadno vymahatelná Podporující hospodářskou soutěž Motivující k podnikání a k práci Zabezpečující konkurenceschopnost
Závěr Při navrhovaných řešeních dbát na rovnováhu environmentálních, hospodářských a sociálních aspektů daného řešení
Děkuji Vám za pozornost