Velkoobchod a maloobchod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
Zahraniční obchod.
Tvorba cen v maloobchodě
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Trh a jeho zákonitosti.
Zásoby ve velkoobchodě
Opakování k maturitě.
Velkoobchodní síť prostorově uspořádaný soubor obchodně provozních jednotek – velkoobchodních skladů. významný článek v logistickém procesu fyzického a.
Velkoobchodní nákup VELKOOBCHODNÍK - VÝROBCE
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
Globální retailing v Evropě
Velkoobchodní sklady se spotřebním zbožím
Ekonomika podniků garant Doc.Ing. Eva Rosochatecká, CSc.
VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I.
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Velkoobchodní operace
Marketingový mix Produkt.
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Organizace a organizování podniku
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Katedra obchodu a financí přízemí PEF
DISTRIBUCE.
Ekonomika ve zdravotnictví Ze Sylabu: Předmět seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Model strategie marketingového mixu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
ROZDĚLENÍ SKLADŮ PODLE ÚČELU A VYUŽITÍ
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Regionální potravina. Projekt Regionální potravina podpora malých a středních producentů potravin cílem je představit to nejlepší z potravinářské produkce.
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Ekonomika – základní pojmy.
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Velkoobchod, maloobchod
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy zbožíznalství
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Velkoobchod a maloobchod Pedagog Doc.Ing. Aleš Hes, CSc. dveře číslo 130 Katedra obchodu a financí přízemí PEF

LITERATURA Hes,A. Velkoobchod a maloobchod PEF, 2004 Hes A. Základy velkoobchodu a maloobchodu PEF, 2005 Hes, A. Maloobchod PEF, 2001, 2002 Kroc, S. Velkoobchod PEF, 2002 Burstiner, I. Základy maloobchodního podnikání V.Publishing, 1994 Cannon, T. Svět obchodu Longman, Albion, Brno, 1991 Čichovský,L. Jak úspěšně prodávat Montanex, Ostrava, 1994 Hadravová, Zd. Obchodní technologie MERKURIA, Praha,. 1980 Kotler, P. Marketing, management Victoria Publishing, 1992 McCarthy. Základy marketingu Victoria Publishing, 1995 Beránek, J. Hygiena v obchodě MAG Consulting, Praha, 1997 Bureš, I., 10 zlatých pravidel prodeje Management Press, Praha, 1994

úspěšný zápočtový test „účast na exkursi“ Podmínky zápočtu 100 % účast na cvičeních úspěšný zápočtový test „účast na exkursi“

ZKOUŠKA 1. Zkouškový test …... 70 % úspěšnost 2. Ústní přezkoušení Předpokladem k zápisu ke zkoušce je splnění zápočtu

VELKOOBCHOD výroba spotřební zboží Spotřeba velkoobchod maloobchod pohostinství cestovní ruch Spotřeba

Předmět činnosti velkoobchodu nákup velkých objemů spotřebního zboží z výroby a dovozu vytváření zásob a sezónních zásob, jejich skladování a péče o ně … vytváření širokého obchodního sortimentu pro maloobchod vyrovnání prostorových rozdílů mezi specializovanou a koncentrovanou výrobou a decentralizovanou širokou poptávkou péče o množství, strukturu a jakost spotřebního zboží na straně nabídky a poptávky velkoobchodní výzkum trhu

Aplikace základních funkcí obchodu vnitřního obchodu funkce směnná funkce spojovací funkce překlenovací věcná prostorová časová funkce hodnototvorná funkce iniciační (marketingová) funkce racionalizační (logistická) funkce platební (reprodukční) funkce kontrolní

Historie velkoobchodu vnitřní strukturování obchodu a legislativní předpisy - obchodní zákoník z období Babylonské říše před 4000 lety růst řemeslné produkce - podněcoval růst obchodu v Evropě obchod s otroky úpadek obchodu za feudalismu negativní vliv církve rozvoj obchodních stezek obchodní kanceláře - kontory námořní obchod dělba práce v obchodě (komenda) doprovodné služby zámořské objevy státní monopol panovníka vznik mezinárodních obchodních společností rozmach mezinárodního velkoobchodu - pronikání kapitálu do výroby

Historie velkoobchodu rozšiřování sortimentu a objemu produkce 13. - 15. století v našich zemích rozčlenění velkoobchodu a maloobchodu růst obchodních bariér - komunikace, mýta, platidla, měřící jednotky průmyslová revoluce - rozvoj obchodu v raném kapitalismu samostatná republika - prudký nárůst obchodní činnosti v ČSR

Model centralizovaného řízení velkoobchodu Pro působení na vnitřním trhu a jen pro spotřební zboží Činnost odbytových a zásobovacích organizací nebyl velkoobchodem dle zákona o vnitřním obchodě Velkoobchod nesměl prodávat zboží občanům Státní vlastnictví Smíšená velkoobchodní a maloobchodní činnost Krajská působnost velkoobchodu Gesce zásobování do vlastní maloobchodní sítě v kraji Existence spotřebních družstev – odlišná forma vlastnictví TRANSFORMACE Malá a velká privatizace Restituce Diverzifikace

Velkoobchod - OKEČ ČINNOSTI nákup a prodej zboží určeného pro další prodej nebo na další zpracování velkoobchodním zprostředkovatelům skladování balení Manipulace spojené s prodejem Prodej součástek a doplňků Činnost agentů kupujících nebo prodávajících zboží osobám nebo společnostem Činnost velkoobchodníků, překupníků, zástupců, importérů, … Rozvoz dodávky na vlastní účet Provizní zástupci, zprostředkovatelé, velkoprodejci,…

oddíly 50 – 51 KATEGORIE „G“ Pododdíly 1 – 7 Skupiny Velkoobchod - OKEČ Velkoobchodní ekonomické kategorie jsou klasifikovány KATEGORIE „G“ oddíly 50 – 51 Pododdíly 1 – 7 Skupiny

Velkoobchodní sortiment Spotřební zboží Materiály tuzemská produkce Suroviny Paliva Polotovary Kooperované výrobky zahraniční produkce Výrobní prostředky Výrobní spotřeba

Velkoobchodní sortiment SPOTŘEBNÍHO ZBOŽÍ A SLUŽEB Výrobní sortiment produkce spotřebního zboží tuzemské výroby Dovozový sortiment produkce spotřebního zboží zahraniční výroby Sortiment služeb poskytovaných nebo nakupovaných u tuzemských podnikatelských subjektů

Velkoobchodní sortiment Spotřební zboží hmotný výrobek a jeho užitná hodnota slouží k uspokojování konkrétní potřeby člověka – slouží ke konečné spotřebě / spotřebování Služby ekonomická činnost, jejímž výsledkem jsou hmotné a nehmotné efekty týkají se vlastnických změn, věcných změn, prostorových změn a změn v čase jsou poskytovány fyzickým i právnickým osobám nebo skupinám osob souběžně Ve vnitřním obchodu přímo nebo nepřímo spojeny se spotřebním zbožím zprostředkovatelská a ekonomicky prospěšná činnost Spotřebitelské služby přímo spojené se spotřebním zbožím a s konečným spotřebitelem Služby pro výrobní spotřebu a služby režijní nepřímo spojené se spotřebním zbožím a s uživatelem (podnikatelem, odběratelem, dodavatelem, dohovitelem, importérem a exportérem , ………..).

Velkoobchodní sortiment TŘÍDĚNÍ SORTIMENTU Potraviny Nepotraviny Třídy Obory Skupiny Podskupiny Druhy Komerční druh

Příklad klasifikace - SKP OBECNÁ KLASIFIKACE – STANDARDNÍ NEPOTRAVINY SOUBORNÉ TŘÍDY ZBOŽÍ domácí potřeby Třídy zboží železářství Výrobkové obory Armatury, instalační materiál Sortimentní skupiny Armatury zdravotnické Sortimentní podskupiny Baterie sprchová Druhy zboží Baterie páková 100 mm Komerční druhy

CZ COICOP - klasifikace zboží a služeb Potravinářské zboží a nealkoholické nápoje Alkoholické nápoje, tabák, narkotika Odívání Bydlení Bytové vybavení, zařízení domácnosti Zdravotnické zboží a služby Doprava Spoje Zboží a služby pro rekreaci, kulturu a sport Výrobky a služby pro vzdělávání Stravovací a ubytovací výrobky a služby Ostatní zboží a služby jinde neuvedené

Sortiment velkoobchodu CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY Traťové dodávky zboží z výroby do maloobchodu Omezené přímé dodávky z výroby přímo do maloobchodu – přes velkoobchod Tlak na prodlužování trvanlivosti výrobků Sortiment paliv, stavebnin, … dodává ke konečné spotřebě právnickým i fyzickým osobám Vlastní nabídka nakupovaných a poskytovaných služeb s nepřímý vztahem ke spotřebnímu zboží

Pracnost a výkon velkoobchodní činnosti PRACNOST SORTIMENTU = množství času potřebného na zmanipulování určitého množství (jednotky) zboží vyjádřeného v SI jednotkách. T ……………… /čas/ P = Q ……………… /množství zboží/ Potřeba času na zmanipulování jednotky množství zboží např. hod./tunu, min./kg, ….. Apod.

Pracnost a výkon velkoobchodní činnosti FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PRACNOST SORTIMENTU Šíře a hloubka sortimentu Počet dodavatelů a počet odběratelů Frekvence dodávek z výroby/dovozu a frekvence rozvozů odběratelům Sortimentní struktura dodávek z výroby a sortimentní struktura objednávek z maloobchodu Článkovitost pohybu zboží od výrobce ke spotřebiteli Fyzikální vlastnosti sortimentu ovlivňující pracnost příjmu, expedice,.. Např. ovoce a zelenina Úroveň manipulační jednotky a technologie provozu

Děkuji za pozornost ! Na shledanou !