Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk."— Transkript prezentace:

1 VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk

2 STATKY x SLUŽBY STATKY = užitečné předměty, vše, co zvyšuje užitek
lidé své potřeby uspokojují prostřednictvím statků a služeb STATKY = užitečné předměty, vše, co zvyšuje užitek SLUŽBY = užitečné činnosti, které lidé provádějí pro druhé, jsou neskladovatelné, nedělitelné, nehmotné a proměnlivé lidské potřeby (biologické, kulturní, psychické, sociální) – Maslowova pyramida potřeby uspokojujeme tak, že statky a služby spotřebováváme = SPOTŘEBA

3 DRUHY STATKŮ A SLUŽEB vzácné – omezené množství, spotřebitelé jsou ochotni za ně platit volné – volně k dispozici žádoucí – spotřeba statku zvyšuje užitek spotřebitele nežádoucí – spotřeba statku snižuje užitek spotřebitele kolektivní – obrana státu, justice, školství individuální – cestovní ruch, kadeřnictví, veřejné stravování, čistírny věcné – práce spojené s obnovením funkce výrobků (opravny, čistírny) osobní – obohacují duševní stránku člověka (knihovny, divadlo, zdravotní péče) obchodní – maloobchody, velkoobchody, banky placené – všechny dostupné neplacené – informace v infocentru, poradenství a konzultace

4 STATKY x SLUŽBY

5 VÝROBA lidská činnost a způsob přeměňující přírodní předměty na statky
hlavní složka hospodářského procesu vytváření statků probíhá ve velkovýrobě (např. pásová výroba) a malovýrobě (umělecká řemesla) základním předpokladem jsou výrobní zdroje – vstupy do výroby – ty se přeměňují výrobním procesem a mění se ve výstupy (statky a služby) výrobní stupně: prvovýroba – zemědělská a lesní, těžba nerostů průmyslová výroba služby – obchod, doprava, veřejná správa

6 VÝROBNÍ FAKTORY půda - produkt a součást přírody, vzácná a nereprodukovatelná, kvantitativně omezená, přírodní zdroje - nerosty, drahé kovy (omezené množství) práce - lidská činnost, která přeměňuje přírodní zdroje v užitečné statky kapitál - výsledek předchozí činnosti, vlastní (prostředky vložené do podnikání v peněžní nebo hmotné formě), cizí (závazky – např. úvěry u bank)

7 OBCHOD komerce, prodej lidská činnost - spočívá ve směňování zboží nebo služeb za peníze nebo jiné zboží a služby = barterový obchod většinou probíhá na místech, která jsou k tomu oficiálně určená (velkoobchody, maloobchody) předmět prodeje má určitou cenu, která se určuje dohodou prodávajícího a kupujícího v právu České republiky jsou obchody upraveny prostřednictvím kupní smlouvy může být: vnitrostátní zahraniční

8 reexport – vývoz zboží a služeb, které byly předtím dovezeny
ZAHRANIČNÍ OBCHOD formy zahraniční obchodní politiky - protekcionismus (ochranářství), liberalismus (volný obchod) nástroje - autonomní (clo, embargo, kvóty) a smluvní (obchodní smlouvy) náročnější než vnitrostátní obchod - jazyková a právní bariéra, kurzové riziko, vzdálenost, tradice náboženství, je nutné zhodnotit politickou stabilitu, koupěschopnost místního obyvatelstva, míru korupce, konkurenci formy: export – vývoz zboží nebo služeb do zahraničí, důsledkem je příliv kapitálu reexport – vývoz zboží a služeb, které byly předtím dovezeny import – dovoz zboží nebo služeb ze zahraničí, důsledkem je odliv kapitálu

9 VELKOOBCHOD obchod prováděný ve velkém měřítku
není primárně určen pro koncového spotřebitele (domácnosti, jednotlivé osoby) nejčastěji zásobuje jiná velkoobchodní zařízení nebo maloobchodní síť obchod mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty na trhu velkoobchodní ceny jsou vždy nižší než ceny maloobchodní - zvýšeny o maloobchodní marži velkoobchodní jednotky mívají podobu velkých skladišť, skladů, úložišť surovin či překladišť zboží a materiálu - někdy bývají doplněny o maloobchodní prodejnu

10 MALOOBCHOD způsob prodeje menšího objemu zboží konečnému spotřebiteli
prostředí se vyznačuje vysokým stupněm hospodářské konkurence (závislé na sortimentu) a významným tlakem na snižování spotřebitelských cen spotřebitelské ceny - klíčový nástroj, další faktory - lokalizace prodejního místa, umístění a stav prodejní jednotky, charakter zboží, selekce zboží, způsob prezentace zboží, atraktivita a reputace prodejce odbytové formy - pultové a samoobslužné prodejny, supermarkety, hypermarkety, obchodní domy, podomní prodej, prodej prostřednictvím prodejních automatů, telefonu, internetu

11 společenská – výroba x služba
DĚLBA PRÁCE forma spolupráce, na níž se různí účastníci (osoby, firmy) podílejí různými činnostmi, které je potřeba koordinovat a integrovat cílem je vyšší produktivita práce, nižší náklady a lepší technologické možnosti přirozená - rozdělení mužských a ženských činností ve starých kulturách, mezi typicky mužské činnosti patří boj, lov, později zpracování kovů, naopak typicky ženské činnosti zahrnují sběr nebo přípravu potravy specializovaná – řemeslná a obchodní, rozvinula se až se vznikem měst, vznik manufaktur společenská – výroba x služba

12 ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow


Stáhnout ppt "VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk."

Podobné prezentace


Reklamy Google