IX. Jarní konference energetických manažerů Energetický regulační úřad v novele energetického zákona Konference AEM Poděbrady 15. a 16. 3. 2005 Josef FIŘT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budoucí výzvy pro ERÚ v kontextu nové energetické legislativy
Advertisements

Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
XV. Seminář energetiků Regulace v EU a v ČR a vliv nové legislativy na ERÚ Jelenovská nad Valašskými Klobouky 19. a Josef FIŘT - ERÚ.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Požadavky ERÚ a povinnosti českého účastníka při účasti na německém trhu Blahoslav Němeček Místopředseda a ředitel sekce regulace ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Postavení ERÚ v novele energetické legislativy Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
PLYNÁRENSTVÍ zákon č. 458/2000 Sb., z hlediska kontrolní činnosti SEI Ing. Otta Hofman vedoucí oddělení plynárenství.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
15. dubna 2008Praha 1 Novela energetického zákona ve vztahu k ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Přehled energetické legislativy Ing. Ladislav Havel Ing. Jindřich Mühlhofer Brno © 2005 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
ČEPS v podmínkách nové legislativy
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík PRAHA
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Zákon č. 670/2004 Sb. (Novela zákona č. 458/2000 Sb.) v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zásadní změny v novele energetického zákona
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika ČR a její vyhlídky Základní změny zákona č Sb Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Sekundární legislativa ERÚ a navazující cenová rozhodnutí
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Podmínky obchodování se zahraničím Pavel Šolc, ČEPS, a.s. Naše cesta vede k Vám.
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
Zkušenosti s regulací cen OZE Stanislav Trávníček.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Výrobny a mikrozdroje Ing. Martin Kříž
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Transkript prezentace:

IX. Jarní konference energetických manažerů Energetický regulační úřad v novele energetického zákona Konference AEM Poděbrady 15. a Josef FIŘT - ERÚ

ERÚ2 Nová legislativa pro elektroenergetiku Směrnice 2003/54/EC a 2003/55/EC o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a s plynem Směrnice 2004/8/EC na podporu kogenerace Novela energetického zákona Nařízení (EC) č. 1228/2003 o podmínkách přístupu k sítím pro přes-hraniční obchod s elektřinou Směrnice 2001/77/EC na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů na vnitřním trhu s elektřinou Návrh zákona o podpoře výroby elektřiny z Obnovitelných zdrojů energie

ERÚ3 Změny v kompetencích ERÚ Uznávací orgán odborné kvalifikace zahr. osob pro splnění podmínek pro vydání licence. Definuje účtové rozvrhy pro regulované činnosti elektroenergetice a plynárenství. Rozšíření působnosti v oblasti podpory obnovitelných zdrojů druhotných zdrojů a kogenerace. Vykonává působnost regulačního úřadu podle nařízení o podmínkách přístupu k síti pro přes-hraniční výměny elektřiny (dále jen „Nařízení“). Rozhoduje o výběru držitele poslední instance. Rozhoduje o dočasném pozastavení povinnosti umožnit přístup třetích stran k přepravní soustavě v plynárenství. Provádí monitorovací činnost v oblasti dodržovaní požadavků směrnic a nařízení.

ERÚ4 Monitorovací činnost ERÚ Nediskriminační přístup k přenosové, přepravní a distribučním soustavám Aktivity provozovatelů podzemních zásobníků plynu Řešení „Congestion Management“ Kvalita soutěžního prostředí v elektroenergetice a plynárenství Bezpečnost dodávek elektřiny a plynu (SoS) Kvalita plnění povinnosti veřejné služby (PSO)

ERÚ5 Vyhlášky ERÚI. Energetický regulační úřad stanoví prováděcím právním předpisem: požadovanou kvalitu dodávek a služeb souvisejících s regulovanými činnostmi v elektroenergetice a plynárenství, včetně výše náhrad za její nedodržení, způsob výběru držitele licence pro výkon povinnosti nad rámec licence; způsob regulace v energetických odvětvích a postupy pro regulaci cen podle zvláštního právního předpisu; podmínky připojení výroben elektřiny, distribučních soustav a odběrných míst konečných zákazníků k elektrizační soustavě, podmínky dodávek elektřiny a plynu pro konečné zákazníky, podmínky dodávek elektřiny a plynu dodavatelem poslední instance;

ERÚ6 Vyhlášky ERÚII. Energetický regulační úřad stanoví prováděcím právním předpisem: Pravidla trhu s elektřinou, zásady tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou a pravidla pro organizování trhu s plynem způsob výpočtu prokazatelné ztráty při plnění povinností nad rámec licence pravidla při sestavení finančního příspěvku držitelů licence do fondu a pravidla čerpání finančních prostředků z fondu, podrobnosti prokazování finančních a technických předpokladů pro jednotlivé druhy licencí pro regulované činnosti a podrobnosti prokazování odborné způsobilosti, způsob určení vymezeného území a umístění provozovny, prokázání vlastnického nebo užívacího práva k užívání energetického zařízení,

ERÚ7 Vyhlášky ERÚIII. Energetický regulační úřad stanoví prováděcím právním předpisem: pravidla tvorby, přiřazení a užití typových diagramů dodávek elektřiny a plynu, podmínky připojení výroben plynu, distribučních soustav, podzemních zásobníků plynu a odběrných míst konečných zákazníků k plynárenské soustavě, náležitosti a členění regulačních výkazů a pravidla pro jejich sestavování, povinné náležitosti účtových rozvrhů při účtování o nákladech a výnosech při licencovaných činnostech,

ERÚ8 Další kompetence ERÚI. rozhoduje spory, kdy nedojde k dohodě o uzavření smlouvy mezi jednotlivými držiteli licencí a mezi držiteli licencí a jejich zákazníky, nebo kdy nedojde k dohodě o podstatných náležitostech smlouvy, vyžaduje zveřejňování jím určených informací držiteli licencí, pokud se týkají regulovaných činností, nejsou předmětem obchodního tajemství; vykonává kontrolu dodržování povinností držitelů licencí podle zvláštního zákona; rozhoduje spory, kdy nedojde k dohodě o přístupu k přenosové soustavě nebo distribuční soustavě, přepravní soustavě, podzemním zásobníkům plynu, prvotní akumulaci a těžebním plynovodům, nebo k dohodě o přidělení přeshraniční kapacity pro přenos elektřiny;

ERÚ9 Další kompetence ERÚII. schvaluje Pravidla provozování přenosové soustavy a Pravidla provozování distribučních soustav v elektroenergetice, obchodní podmínky operátora trhu s elektřinou a Řád provozovatele přepravní soustavy, Řád provozovatele distribuční soustavy; ukládá v rámci výkonu regulace držiteli licence, aby zjednal nápravu zjištěných nedostatků a podal zprávu o přijatých opatřeních ve lhůtě stanovené rozhodnutím Energetického regulačního úřadu, ukládá pokuty podle zvláštního zákona; zveřejňuje roční zprávu o výsledcích monitorovací činnosti v energetických odvětvích a roční a měsíční zprávu o provozu elektrizační soustavy.

ERÚ10 Změny v licencích Reakce na možnost podnikání zahraničních osob (§7) Zpřísněny podmínky pro žadatele – nesmí být dlužníkem na povinných odvodech státu –„Žadatel o licenci není finančně způsobilý, jestliže má evidovány nedoplatky na daních, clech a poplatcích, pojistném na sociální zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nebo pojistném na všeobecné zdravotní pojištění a na pokutách.“ Definování doby platnosti licence ve vazbě na splnění podmínek pro udělení licence. Maximální snaha použití institutů živnostenského zákona. Snaha o zajištění větší ochrany zákazníků.

ERÚ11 Změny v licencích § 4 Licence (1) Licence se uděluje nejvýše na 25 let, a to na Výrobu elektřiny, Výrobu plynu, Přenos elektřiny, Přepravu plynu, Distribuci elektřiny, Distribuci plynu, Uskladňování plynu, Výrobu tepelné energie, Rozvod tepelné energie. (2) Licence na obchod s elektřinou nebo obchod s plynem se uděluje na dobu 5 let. Licence na činnosti operátora trhu s elektřinou se uděluje na dobu 25 let. (3) Pro celé území České republiky jsou vydávány jako výlučné 1.Licence na přenos elektřiny, 2.Licence na přepravu plynu a 3.Licence na činnosti operátora trhu s elektřinou (4) V případě, že žadatel o udělení licence podle odstavce 1 doloží vlastnictví nebo jiné užívací právo k energetickému zařízení, které má sloužit k výkonu licencované činnosti na dobu kratší než 25 let, licence se uděluje nejvýše na tuto dobu.

ERÚ12 Práva držitelů licencí Držitel licence předkládá k rozhodnutí Energetickému regulačnímu úřadu sporné záležitosti týkající se: –dodávek energie, –poskytování podpůrných služeb, –odmítnutí připojení do sítě, –odmítnutí přenosu elektřiny, přepravy plynu nebo distribuce elektřiny nebo plynu nebo uskladňování plynu, –odmítnutí přidělení kapacity mezinárodních propojovacích vedení přenosové nebo distribuční soustavy, –odmítnutí přidělení kapacity plynovodů spojujících plynárenskou soustavu se zahraničními plynárenskými soustavami, –odmítnutí uzavření smlouvy o prodeji energie nebo bezdůvodného přerušení její dodávky.

ERÚ13 Povinnosti nad rámec licence Převzetí povinnosti držitele licence, který přestal provádět výkon licencované činnosti může být na základě rozhodnutí úřadu (v případě naléhavé potřeby a ve veřejném zájmu) prováděno jiným držitelem licence. Prokazatelná ztráta vzniklá držiteli licence na výrobu nebo rozvod tepelné energie je hrazena z Energetického regulačního fondu. Prokazatelná ztráta u držitele licence na distribuci elektřiny nebo plynu je důvodem pro úpravu regulovaných cen.

ERÚ14 Energetický regulační fond Týká se pouze výrobců a distributorů tepelné energie. Povinnost držitelů licencí k příspěvkům do fondu vznikne, nedosahuje-li výše příspěvků na účtu ke konci zúčtovacího období výše Kč. ERÚ vyměřuje a předepisuje, vybírá, vymáhá, vede evidenci příspěvků a provádí jejich kontrolu včetně vypořádání přeplatků a nedoplatků. Příspěvky do fondu se vyměří za účetní období fondu, ve kterém klesne zůstatek fondu nejméně o Kč. Přeplatky do výše 100 Kč úřad nevrací.

ERÚ15 Unbundling Snaha o zajištění právního, funkčního a informačního unbundlingu. Definovány vztahy mezi orgány ovládané a ovládající společnosti z pohledu vykonavatele regulované činnosti v rámci vertikálně integrovaných společností. Zpracování Compliance programu a vyhodnocování jeho plnění. Zohlednění nutnosti zajištění podkladů pro regulaci Uznání minimálních nutných nákladů do regulovaných cen

ERÚ16 Regulované ceny v elektroenergetice od 1. ledna )přenos elektřiny prostřednictvím přenosové soustavy 2)systémové služby 3)distribuce elektřiny po jednotlivých hladinách napětí 4)decentrální výroba 5)činnosti operátora trhu 6)dodávka elektřiny chráněným zákazníkům 7)výroba elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla 8)výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů

ERÚ17 Forma regulace jednotlivých činností v elektroenergetice  činnosti ad 1) – 5): –ceny jsou individuální pro jednotlivé držitele licence –regulovány formou úředně stanovené ceny jako ceny pevné –podklady pro určení ceny předkládají úřadu jednotliví držitelé licencí  činnosti ad 6): –regulovány formou úředně stanovené ceny jako ceny maximální –podklady pro určení ceny předkládají úřadu jednotliví držitelé licencí  činnosti ad 7) – 8) –regulovány formou úředně stanovené ceny jako ceny minimální –kogenerace nad 1 MW e řešena formou pevného příspěvku ke smluvní (neregulované) ceně

ERÚ18 Regulace v EU a v ČR a vliv nové legislativy na ERÚ

ERÚ19 Regulace v EU a v ČR a vliv nové legislativy na ERÚ

ERÚ20 Zákon o podpoře OZE Schéma podpory – návrh zákona o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie Výrobcem volitelný systém –Povinný výkup za pevné ceny Vykupuje ČEPS a PRDS –Zelené bonusy – příspěvek k tržní ceně Hradí ČEPS a PRDS Směsné spalování biomasy –Pouze v systému zelených bonusů –Výrazná cenová diferenciace podle výkonu a druhu spalované směsi Vyhlášky ERÚ k zákonu – zásadní je vyhláška stanovující ekonomické a technické parametry a postupy použité pro stanovení zelených bonusů a minimálních výkupních cen

Děkuji Vám za pozornost