LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Slohové postupy.
Větné členy.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Pád substantiv.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
P Ř EDM Ě T Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33 Téma: ČESKÝ JAZYK – SKLADBA- PŘEDMĚT VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_20
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Stylistika Marcela Jurková.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
holé, rozvité, několikanásobné
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
prostě sdělovací (publicistický styl)
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
OZNÁMENÍ (pozvánka, plakát) OZNÁMENÍ (pozvánka, plakát) prostě sdělovací styl prostě sdělovací styl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný rod.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Eva Kotounová
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková

Projekt FRUP  Rozvoj komunikační kompetence a stylizačních dovedností zahraničních studentů humanitních oborů

Pracovní přednáška č. 2  Odborný styl

O čem je tato prezentace?  Místo odborného stylu v soustavě funkčních stylů  Charakteristika odborného stylu  Specifické jazykové prostředky odborného stylu  Stylistická cvičení

Funkční styly  FUNKCE jazykového projevu – největší objektivní vliv na STYL tohoto projevu  něco jen soukromě sdělujeme x podáváme objektivní zprávu x snažíme se někoho přesvědčit (získat jej pro něco) x vykládáme (odborně poučujeme) x chceme vyvolat estetický dojem (esteticky působit)  Podle FUNKCE projevu – tzv. FUNKČNÍ STYLY  STYL HOVOROVÝ (PROSTĚ SDĚLOVACÍ)  STYL ZPRAVODAJSKÝ A PUBLICISTICKÝ  STYL ODBORNÝ A STYL ADMINISTRATIVNÍ  STYL UMĚLECKÝ

ODBORNÝ STYL  administrativní a úřední styk – ADMINISTRATIVNÍ STYL  odborné publikace, vědecké stati, přednášky – VĚDECKÝ STYL  popularizace vědy a výzkumu – POPULARIZAČNÍ STYL (POPULÁRNĚ NAUČNÝ STYL)  Charakteristika:  přesnost a úplnost  nocionálnost, intelektuálnost, neemocionálnost  objektivnost, abstraktnost

Typické jazykové prostředky odborného stylu – prostředky morfologické a syntaktické (výběr)  jmenné x slovesné vyjadřování  slovesné konstrukce  pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování  vztažná zájmena (relativa), knižní týž  tzv. nevlastní předložky  spojky vyjadřující logické vztahy (příčina, následek, účel, přípustka, zřetel aj.)

Jmenné x slovesné vyjadřování  děj pojmenován substantivem (substantivem verbálním)  statické, nedynamické vyjadřování, ale přesnější  umožňuje zabudovat více predikací  Když klikneme na příslušnou ikonu, začne se okamžitě měřit rychlost, s jakou je přístroj připojen k internetu. X Po kliknutí na příslušnou ikonu se začne okamžitě měřit rychlost připojení přístroje k internetu.  CVIČENÍ

Jmenné x slovesné vyjadřování - CVIČENÍ Vedlejší větu nahraďte substantivem verbálním, popř. infinitivem:  Rybář nám ukázal, co ulovil.  Zpočátku výprava geologů předpokládala, že bude postupovat terénem snadno.  Milan se rozhodl, že práci dokončí do Vánoc.  Hlasatel ohlásil, že se program festivalu mění.  Umělec vyprávěl, jak nečekaně zahájil svou kariéru ve Skotsku.  Petr se zajímal o to, jak hlasování ovlivnilo to, kam bude politicky směřovat radnice.  Rozhodli jsme se, že odjedeme k moři.

Jmenné x slovesné vyjadřování - CVIČENÍ Objekt (subst. verbální/infinitiv) vyjádřete vedlejší větou:  Josef zařídil odvoz odpadků.  Školní rozhlas oznámil zahájení výstavy studentských prací.  Dědeček se rozhodl prodat chalupu.  Každý z nás se zavázal získat jednoho sponzora našeho sportovního týmu.  Musíte se postarat o dobré ubytování hostů.  Ta stará budova už hrozila zřícením.  Velmi se zajímal o studium své dcery.  Poradil nám přestěhovat se na venkov.  Bál se lidského nepochopení.  Sestra se rozhodla odejít do ciziny.

Slovesné konstrukce  formální sloveso + substantivum verbální  zkoumat x provádět výzkum  provádět náročný výzkum CVIČENÍ: mít námitky – provádět ošetření – nalézt uplatnění – utrpět ztrátu – prodělávat rozvoj – konat přípravy – prodělat změnu – přistoupit k zavedení -

Pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování ROZDÍL?  Členové parlamentu schválili nový zákon o odpadech.  Nový zákon byl schválen (členy parlamentu).  V parlamentu se včera schválil nový zákon.  V parlamentu se právě schvaluje nový zákon. Kdy je zdůrazněn agens? Kdy je znám (neznám) agens (původce děje)? Kdy je vyjádřen výsledek?

Pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování CVIČENÍ  Krajta pozřela myš.  Lékař pak odešle pacienta do laboratoře.  Dům postavili už v minulém století.  Zoologické zahrady zachraňují vzácná a ohrožená zvířata.  Proud vody poháněl kolo mlýna.  Tvrdím, že tato metoda je objektivní.  Tento názor považuji za správný.  Výsledky testů zpracuji během příštího týdne.

Neosobní vyjadřování, všeobecný podmět Přeformulujte – neosobní vyjadřování, všeobecný podmět  V neděli vysílá televize přenos fotbalového zápasu.  Zítra dává Národní divadlo Rusalku.  Chlapec cítil stesk po kamarádech.  Hájovna pod lesem hoří.

Vztažná zájmena (relativa) Zájmeno který nahraďte zájmenem jenž, jež:  Klavír, na který hrála  Problém, o kterém mluví  Křeslo, ve kterém sedí  Výraz, kterému nerozumím  Slova, která nejsou spisovná  Studie, ze kterých čerpali  Příběhy, které byly zfilmovány  Auta, která havarovala  Ulice, ve které bydlí  Politik, kterého si vážím  Firmy, se kterými obchodujeme  Úkol, o kterém referujeme  Literatura, ze které se hojně překládá  Muzikály, které se těší velké oblibě  Děti, kterým je věnován tento pořad  Autoři, kteří jsou často překládáni

Vztažná zájmena (relativa) Doplňte vztažné zájmeno jehož, jejíž :  Byla jsem pozvána na návštěvu k přítelkyni, … syn dostal stipendium do Oxfordu.  Potkal přítele, s … sestrou chodil do školy.  Představím tě dívce, s … bratrem jsem byl na vojně.  Mluvili jsme se studenty, … rodiče dnes přijdou.  To je vůz, … kvality uspokojí každého motoristu.  Kniha, … cena roste, se stává drahým dárkem.  Anglická literatura patří k literaturám, … autoři jsou často překládáni.

Knižní demonstrativum TÝŽ (TENTÝŽ) Doplňte zájmeno týž/tentýž:  Chodím do … divadla.  Byly jsme v … situaci jako vy.  Obvykle chodí do … hospody s… lidmi.  Bydlíme v … poschodí jako on.  Dozvěděl se to od … muže.  Na … představení byla i moje kamarádka.  Připomínky se týkaly stále … problémů.  Používali jsme … učebnici.  Diskutovali o … problematice.

Tzv. nevlastní předložky  vznikly z jiných slovních druhů - např. za účelem Použijte ve větě: vzhledem k za účelem v důsledku s výjimkou vlivem pomocí prostřednictvím vinou zásluhou z hlediska v rámci v případě navzdory

Spojky vyjadřující logické vztahy  aby: …aby nepřišel pozdě. – Vyjádřete jako podmět, předmět, účel, přívlastek  Vztahy mezi větami: (ne)(na)trhat borůvky + (na)sbírat houby Vyjádřete: sloučení dějů, děje si odporují, děje se stupňují, děje se vylučují (platí jen 1 alternativa), důvod děje, důsledek děje

Děkuji za pozornost!  