Poruchy osobnosti žáka KPS/0014 Mgr. Tereza Louková
Kontakt Tereza.Loukova@ujep.cz KH: Úterý 8.00 - 9.00 Středa 12.00 – 14.00 Telefon: 47 528 23 25
Požadavky na zápočet Seminární práce v rozsahu 4 – 5 stran na zvolené téma (viz dále) Práce musí obsahovat: Úvodní strana (jméno, ročník, téma, atd.) Odborný text (min. 4 strany) Použité zdroje (minimálně 2 tištěné publikace, forma citace!) Dodat osobně či mailem do 12.11.09 – možno následně 14.11. 09 zapsat do indexu.
Doporučená literatura Hortl, Hrdlička, Kocourková, Malá. Dětská adolescentní psychiatrie, Portál, Praha 2000. Říčan, P. et al. Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, Praha 2006. Vágnerová M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha 1999. Další literatura viz STAG Možno použít jiné zdroje.
Témata ke zpracování seminární práce Poruchy pozornosti a paměti Poruchy pudů zaměřené na zachování individua Poruchy pudů zaměřené na zachování rodu Poruchy chování Problematika toxikomanie Opuštění domova Neurotické poruchy Neurotické poruchy dětí a mladistvých Poruchy osobnosti (jako takové)
Obsah přednášek dne 31.10.09 Vnímání a jeho poruchy Myšlení a jeho poruchy Poruchy spánku Emoce a jejich poruchy Vědomí a jeho poruchy
Vnímání (percepce) Základní ps.fce, která umožňuje poznávání vnějšího světa a změn ve vlastním těle prostřednictvím smyslových orgánů Počitek – vlastnost podnětu Vjem – obraz objektů vnějšího světa Představa – paměťová stopa, která se vybaví na základě smysl.vjemu
Zvláštnosti ve vnímání Eidetické představy – schopnost vyvolat ostrý, přesný vjem Pareidolie Paobrazy Živé představy Smyslové klamy
Poruchy ve vnímání 1. ILUZE Zkreslený vjem, podnět aktuálně působí! Zrakové, sluchové, tělové, dotykové 2. HALUCINACE Dojem reálného vjemu, podnět aktuálně nepůsobí Nevývratné Sluchové, zrakové, čichové, chuťové, tělové
Myšlení Vývojově nejvyšší poznávací proces Schopnost vytvářet složité myšlenky a sdělovat je druhým Pojmově – logické myšlení Pojem Řeč, jazyk Řešení problémů
Poruchy myšlení I. Kvantitativní – vyjádřeny změnou tempa nebo zaměření II. Kvalitativní – obsahově narušené
Kvantitativní poruchy myšlení Poruchy tempa Bradypsychismus Tachypsychismus Poruchy zaměření Roztržité myšlení Zabíhavé myšlení Ulpívavé myšlení Nevýpravné myšlení
Kvalitativní poruchy myšlení Myšlenkový záraz Inkoherentní myšlení Dereistické myšlení (autistické) Magické (symbolické) myšlení Patické nejistoty Vtíravé myšlenky Obsese Bludy
Spánek Opakem vigility Psychologická změna vědomí 2 druhy: NREM (ortodoxní spánek) REM (paradoxní spánek)
Poruchy spánku Insomnie (nespavost) Hypersomnie Poruchy spánek x bdění Somnabulismus Noční děsy (pavor nokturnus) Noční můry (incubus) Narkolepsie Spánková apnoe Spánková opilost Spánková obrna
Emoce Vyjadřují náš citový postoj ke skutečnosti Působí na vnímání, myšlení, motivaci, chování Kladné x záporné Mobilizující x nemobilizující Nižší x vyšší Základní emoční dispozice - temperament
Poruchy afektů Patický afekt Patická afektivní dráždivost Emoční labilita Hypersenzitivita Afektivní ambivalence Fobie
Poruchy nálad – patická nálada Manická Euforická Expanzivní Exaltovaná Explozivní Apatická Bezradná Depresivní Hypomanická Úzkostná
Poruchy vyšších citů Disociální poruchy Histriónská porucha Anetická psychopatie
Vědomí Bdělý stav, kdy si člověk uvědomuje sebe, své okolí Užívá se ve dvojím významu: Stav bdělosti, pozornosti Uvědomování si sebe sama
Poruchy vědomí KVANTITATIVNÍ Somnolence Sopor Kóma Mdloba (synkopa) KVALITATIVNÍ Obluzené vědomí Delirium Amence Mrákotné stavy Stuporozní Deliriozní Automatická Ganserův syndrom