Spektrum didaktických stylů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Diagnostika ve sportovních hrách
PŘEDSTAVENÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY VYUŽÍVAJÍCÍ ICT PRO ŽÁKY Vypracovala: Ilona Plocková.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Podniková ekonomika Personální činnost.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Základy marketingu šestá přednáška
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Řídící činnost učitele/trenéra
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Řídící struktury, malé a velké organizace
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Systemický přístup v SP
MARKETINGOVÝ MIX.
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vyučovaí styly a výchovné činnosti učitele TV
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
Struktura poradenského procesu
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Problémy a perspektivy středního školství
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Standardy pro základní vzdělávání
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Management a řízení hotelu
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Volnočasová pedagogika
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Spektrum didaktických stylů Předmět: Teorie sportovních her (KAS/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.

Didaktické styly Didaktické styly představují uspořádání proměnných řídící činnosti učitele a činnosti žáka s ohledem na dosahování specifických didaktických stylů

Učitelova rozhodnutí První kategorie: Rozhodnutí učiněná před navázáním přímého kontaktu s žákem a před zahájením žákovy aktivity Rámcové vymezení didaktického stylu Rozhodnutí o kvantitě, kvalitě a trvání činností Rozhodnutí o organizaci Rozhodnutí týkající se zahájení a zakončení Rozhodnutí o rytmu pohybu Rozhodnutí o stupni učitelova zapojení a zapojení žáků Způsob komunikace se žáky Předběžná rozhodnutí o hodnotících procedurách

Učitelova rozhodnutí Rozhodnuti učiněná v průběhu žákova výkonu: Realizace učitelových záměrů Opravy, přizpůsobení a změny záměrů v případě neúspěchu nebo nežádoucího vývoje Reakce na neočekávané jevy

Učitelova rozhodnutí Rozhodnuti učiněná po skončení žákova výkonu: Různé druhy zpětných informací nebo korekce dominantního integračního, nebo neutrálního charakteru, s vyjádřeným nebo zamlčeným obsahem Volba okamžiku pro jejich prezentaci Volba vyjadřovacích prostředků řečových, pohybových, taktilních, písemných Hodnocení použitého didaktického stylu

Didaktický styl-příkazový Učitel vykonává veškeré rozhodnutí, spadající do všech třech oblastí sám Hlavní pozornost je soustředěna na učitele a učivo

Didaktický styl-praktický Přesun následujících rozhodnutí na žáka (rozhodnutí patřící do druhé kategorie) Postavení, prostoru Zahájení daného úkolu Individuální tempo a rytmus Intervalů mezi činnostmi zakončení cvičení Otázky, které klade žák učiteli, aby odstranil chyby Učitel chodí mezi žáky, opravuje, komunikuje Úkolové karty

Didaktický styl-reciproční na žáka se přesunují rozhodnutí, která vyúsťují ze zpětných informací a korekcí poskytovaných spolužákům: Cvičit a vykonávat úlohu při neustálé přítomnosti pozorovatele Cvičit bez přímé závislosti a kontroly učitele Učit se pozorovat pohyb, vytvářet si představu o pohybu

Didaktický styl-reciproční Spolupracovat se spolužákem-poskytovat a přijímat zpětné informace Učit se formulovat zpětné informace a korekce Srovnávat pozorovaný výkon s kritérii Učit se trpělivosti, toleranci, stručnosti Rozvíjet sociální vztahy

Didaktický styl-se sebehodnocením V tomto didaktickém stylu používá žák dovedností z předchozích didaktických stylů pro sebehodnocení Uvědomování si plně vlastní progresi Srovnávat vlastní výkon s danými kritérii Hledat samostatné zdroje zpětné vazby Zlepšovat výkon podle daných kritérií Objektivně hodnotit svůj výkon Uvědomovat si vlastní odlišnosti a limity

Didaktický styl-s nabídkou Dosáhnout stálé participace žáků Přizpůsobení se individuálním diferencím Uvědomovat si vztah mezi aspirací a vlastním skutečným výkonem Dále prohlubovat individualizaci volbou nabídnutých alternativ Učitel vykonává všechna rozhodnutí před zahájením přímého kontaktu s žákem

Didaktický styl-s nabídkou Žák se rozhoduje o volbě vstupní výkonové úrovně Po výkonu se žák sebehodnotí a rozhoduje se na jaké úrovni bude pokračovat Žáci poznají rozdíly mezi sebou a nepovažují to za chybu Ztotožňují se s novou rolí

Kognitivní práh vytváří hranici mezi dvěma druhy lidské činnosti představovanými reprodukci známého (styly A,B,C,D,E) a objevováním a produkcí neznámého(styly F,G,H,I) Skupina didaktických stylů nad kognitivním prahem se zakládá na společném operačním modelu, který je tvořen učitelovým podnětem, fázi žákových myšlenkových procesů a odpovědi žáka ve formě pohybového výstupu

C D B A E Kognitivní práh Osobnost žáka F I G H

Didaktický styl-s řízeným objevováním Výběr vhodného učiva a sekvence kroků, skládajících se z otázek Didaktický styl-se samostatným objevováním Samostatné objevování představuje řešení problémů: Prověřování kognitivní kapacity žáků Rozvíjet vzhled do struktury pohybové činnosti a hledat možné variace uvnitř této struktury

Didaktický styl-s autonomním rozhodováním o učivu Žák v něm samostatně- po náležitém objasnění učitelem- určuje otázku a vymezuje problém Didaktický styl- s autonomním rozhodováním žáka o volbě stylu Významná změna- žák přichází k učiteli a sděluje mu, že chce být ve stylu I, a že je připraven formulovat problémy a hledat řešení

  KONEC  