Spektrum didaktických stylů Předmět: Teorie sportovních her (KAS/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Didaktické styly Didaktické styly představují uspořádání proměnných řídící činnosti učitele a činnosti žáka s ohledem na dosahování specifických didaktických stylů
Učitelova rozhodnutí První kategorie: Rozhodnutí učiněná před navázáním přímého kontaktu s žákem a před zahájením žákovy aktivity Rámcové vymezení didaktického stylu Rozhodnutí o kvantitě, kvalitě a trvání činností Rozhodnutí o organizaci Rozhodnutí týkající se zahájení a zakončení Rozhodnutí o rytmu pohybu Rozhodnutí o stupni učitelova zapojení a zapojení žáků Způsob komunikace se žáky Předběžná rozhodnutí o hodnotících procedurách
Učitelova rozhodnutí Rozhodnuti učiněná v průběhu žákova výkonu: Realizace učitelových záměrů Opravy, přizpůsobení a změny záměrů v případě neúspěchu nebo nežádoucího vývoje Reakce na neočekávané jevy
Učitelova rozhodnutí Rozhodnuti učiněná po skončení žákova výkonu: Různé druhy zpětných informací nebo korekce dominantního integračního, nebo neutrálního charakteru, s vyjádřeným nebo zamlčeným obsahem Volba okamžiku pro jejich prezentaci Volba vyjadřovacích prostředků řečových, pohybových, taktilních, písemných Hodnocení použitého didaktického stylu
Didaktický styl-příkazový Učitel vykonává veškeré rozhodnutí, spadající do všech třech oblastí sám Hlavní pozornost je soustředěna na učitele a učivo
Didaktický styl-praktický Přesun následujících rozhodnutí na žáka (rozhodnutí patřící do druhé kategorie) Postavení, prostoru Zahájení daného úkolu Individuální tempo a rytmus Intervalů mezi činnostmi zakončení cvičení Otázky, které klade žák učiteli, aby odstranil chyby Učitel chodí mezi žáky, opravuje, komunikuje Úkolové karty
Didaktický styl-reciproční na žáka se přesunují rozhodnutí, která vyúsťují ze zpětných informací a korekcí poskytovaných spolužákům: Cvičit a vykonávat úlohu při neustálé přítomnosti pozorovatele Cvičit bez přímé závislosti a kontroly učitele Učit se pozorovat pohyb, vytvářet si představu o pohybu
Didaktický styl-reciproční Spolupracovat se spolužákem-poskytovat a přijímat zpětné informace Učit se formulovat zpětné informace a korekce Srovnávat pozorovaný výkon s kritérii Učit se trpělivosti, toleranci, stručnosti Rozvíjet sociální vztahy
Didaktický styl-se sebehodnocením V tomto didaktickém stylu používá žák dovedností z předchozích didaktických stylů pro sebehodnocení Uvědomování si plně vlastní progresi Srovnávat vlastní výkon s danými kritérii Hledat samostatné zdroje zpětné vazby Zlepšovat výkon podle daných kritérií Objektivně hodnotit svůj výkon Uvědomovat si vlastní odlišnosti a limity
Didaktický styl-s nabídkou Dosáhnout stálé participace žáků Přizpůsobení se individuálním diferencím Uvědomovat si vztah mezi aspirací a vlastním skutečným výkonem Dále prohlubovat individualizaci volbou nabídnutých alternativ Učitel vykonává všechna rozhodnutí před zahájením přímého kontaktu s žákem
Didaktický styl-s nabídkou Žák se rozhoduje o volbě vstupní výkonové úrovně Po výkonu se žák sebehodnotí a rozhoduje se na jaké úrovni bude pokračovat Žáci poznají rozdíly mezi sebou a nepovažují to za chybu Ztotožňují se s novou rolí
Kognitivní práh vytváří hranici mezi dvěma druhy lidské činnosti představovanými reprodukci známého (styly A,B,C,D,E) a objevováním a produkcí neznámého(styly F,G,H,I) Skupina didaktických stylů nad kognitivním prahem se zakládá na společném operačním modelu, který je tvořen učitelovým podnětem, fázi žákových myšlenkových procesů a odpovědi žáka ve formě pohybového výstupu
C D B A E Kognitivní práh Osobnost žáka F I G H
Didaktický styl-s řízeným objevováním Výběr vhodného učiva a sekvence kroků, skládajících se z otázek Didaktický styl-se samostatným objevováním Samostatné objevování představuje řešení problémů: Prověřování kognitivní kapacity žáků Rozvíjet vzhled do struktury pohybové činnosti a hledat možné variace uvnitř této struktury
Didaktický styl-s autonomním rozhodováním o učivu Žák v něm samostatně- po náležitém objasnění učitelem- určuje otázku a vymezuje problém Didaktický styl- s autonomním rozhodováním žáka o volbě stylu Významná změna- žák přichází k učiteli a sděluje mu, že chce být ve stylu I, a že je připraven formulovat problémy a hledat řešení
KONEC