Ekosystém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Potravní vztahy v ekosystémech
Proč u nás nežijí lední medvědi
Koloběhy látek Cyklus vody.
Koloběh uhlíku.
Uhlík - více než 1 mil. uhlíkových sloučenin
POTRAVA.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Saprotrofní potravní řetězec
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní pyramida.
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Charakteristika ekosystému
BIOTICKÉ FAKTORY 4.LEKCE.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MIKROBIOLOGIE PŮDY   Úvod Hlavní skupiny mikroorganismů
BIOMY ZEMĚ VEGETAČNÍ PÁSY ZEMĚ
Biocenóza Společenstvo. Biocenóza - společenstvo všechno živé na určité ploše zákonité seskupení ekotop vzájemná provázanost organismů.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Úvod do ekologie.
Ekosystém.
(Hana Šantrůčková, KEH, B 361)
Hospodářská úprava lesa
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Produkční biologie přednáška č. 1 Produkce a produktivita
Vegetační stupně na příkladu střední Evropy
Biocenóza Společenstvo.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY III
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Projevy života, třídění organismů
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Vztah mezi atmosférou, vodou, horninovým prostředím a člověkem
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Podmínky pro život na Zemi
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Ekosystém

Co je to ekosystém? Ekosystém Fungování Hranice Autoregulační mechanismy Stabilizační mechanismy Biogeocenóza Otevřený systém Ekosystém Hmota Energie

Složky a procesy ekosystému Anorganické látky Organické látky Živé organismy - Producenti - Konzumenti - Dekompozitoři Procesy Produkce Dekompozice Potravní řetězce Tok energie Koloběhy látek Autoregulační procesy Stabilizační procesy

Fotosyntéza Vstup energie do ekosystému Vznik energeticky bohatých sloučenin 6 CO2 + 6 H2O + energie C6H12O6 + 6 O2 Rostliny typu C3 ( kyselina 3-fosfoglycerová) Rostliny typu C4 ( kyselina oxaloctová, jablečná, asparagová) Rostliny typu CAM Fotoautotrofní baktérie Chemoautotrofní baktérie

Produktivita a produkce Primární Sekundární Hrubá Čistá Primární produkce souše Primární produkce oceánů

Primární konzument (K1) Sekundární konzument (K2) Potravní řetězce Primární konzument (K1) Sekundární konzument (K2) Producent (P) Řetězce - Predátorské - Parazitické - Dekompoziční Trofická síť Dekompozitor

Tok energie ekosystémem Otevřené systémy Termodynamické zákony Energetická bilance ekosystému Q = Iv + Ii – Ie – Ex + Im – T ± H – F – R F – R = 0 ekosystém v rovnováze F > R narůstá biomasa, ekosystém v rozvoji F < R ubývá biomasa, degradace

Cesty toku energie P K Dodatková energie Respirace (10-75 %) Predátoři Parazité Patogeny Dekompozitoři Býložravci Parazité Patogeny Dekompozitoři FAR (2-10 %) P K nevyužito (94-99 %) nevyužito neasimilováno (10-90 %) Dodatková energie

Ekologické pyramidy Pyramidy - početnosti - biomasy - energie K2-n K1 – býložravci P – zelené rostliny

Dekompozice organické hmoty Půda Na dně vod Humifikace (humus) Mineralizace Saprofágní konzumenti Mikroorganismy Rychlost dekompozice × produkce

Koloběhy látek – biogeochemické cykly Interní – uvnitř ekosystémů Externí – přesahují hranice ekosystémů Globální – v celozemském měřítku Antropogenní vlivy Cyklus – vody, uhlíku, dusíku, fosforu

Stabilita ekosystému Rovnováha × stabilita Rezistence × resilience destabilizace stav systému lokální rezistence globální rezistence resilience nestabilita

Důležité ekosystémy Les Louka Pole Rybník Řeka

Fungování přirozeného a antropogenního ekosystému Antropogenní vstupy, vnější regulace Teplo Teplo Sluneční záření Sluneční záření Přírodní ekosystém (autoregulace) Agroekosystém (potlačená autoregulace) Úroda Přirozený import a export hmoty Přirozený import a export hmoty

Vegetační pásma - zonobiomy Bioregion Závislost na makroklimatu - vzdálenost od rovníku - kontinentalita Tundra Tajga Opadavý les Step Polopoušť a poušť Neopadavé porosty

Azonální společenstva - pedobiomy Specifické půdní podmínky Odchylka od zonálního uspořádání Slaniska Rašeliniště Písčiny Skály

Výškové členění – orobiomy – vegetační stupně Vliv mezo- a mikroklimatu V rámci zonobiomů Dubový Bukodubový Dubobukový Bukový Jedlobukový Smrkojedlobukový Smrkový Klečový Alpínský Planární (nížinný) Kolinní (pahorkatinný) Suprakolinní (kopcovitý) Submontánní (podhorský) Montánní (horský) Supramontánní (středohorský) Subalpínský (klečový)