Konference prezidia ČAS 17.11. 2007 Karlovy Vary Akreditace zdravotnických laboratoří Martina Bunešová ÚKBP 2.LF a FN Praha Motol (editace Bedřich Friedecký) Konference prezidia ČAS 17.11. 2007 Karlovy Vary
Zdravotnická laboratoř Analyzuje biologický materiál pacientů Výsledky analýz tvoří velmi důležitou součást diagnostiky, sledování účinků terapie a prevence chorobných stavů
Laboratorní diagnostika Data z laboratoří tvoří až 80% veškerých diagnostických dat
Kvalita Znamená soulad požadavků s potřebami jejich uživatelů Pouze kvalitní laboratorní vyšetření poskytují prospěch uživatelům Uživatelem je pacient
Fáze laboratorních vyšetření Preanalytická Analytická Postanalytická Kvalitu musí vykázat všechny tři
Preanalytická fáze Odběr, transport, identifikace vzorku a pacienta Velká část preanalytické fáze je v rukou zdravotních sester
Management kvality Systém zajištění kvality Struktura managementu kvality je dána mezinárodními normami kvality Klíčovou normou pro zdravotnické laboratoře je ISO 15189
Certifikace Certifikace znamená úřední osvědčení, že management kvality je zaveden podle příslušné normy a že je dokumentovaný Klíčovou normou certifikace managementu kvality je ISO 9001 Tato norma je shodná pro všechny druhy výroby a služeb, tedy i pro zdravotnictví
Akreditace Úřední potvrzení o způsobilosti pracoviště Týká se způsobilosti a kvalifikace personálu, přístrojového vybavení pracoviště a postupů (léčebných, diagnostických, laboratorních, chirurgických…)
Certifikace a akreditace Certifikace znamená, že management kvality na pracovišti je zavedený a dokumentovaný Akreditace znamená, že pracoviště je schopné prokázat odbornou způsobilost své činnosti ČILI že management kvality je funkční
Audit Sleduje plnění požadavků - indikátorů kvality na kvalifikaci, dovednosti, znalosti, přístrojové vybavení a postupy Auditoři jsou nezávislí hodnotitelé (měli by být) Akreditace je udělována/neudělovaná na podkladě výsledků auditu
Chyby a jejich důsledky Chyby jsou příčinou rizika zdravotní péče Následky chyb vedou k poškození pacienta a v těžkých případech k poškození jeho zdraví až k smrti Nedostatek sester a laborantů, jejich nedostatečné ohodnocení, vedou zákonitě k zvýšení četnosti chyb
Chyby a jejich důsledky
Chyby a riziko zdravotní péče Četnost chyb ve zdravotnictví je vysoké Riziko zdravotní péče je neúnosně veliké (hospitalizace se považuje za 8. nejrizikovější lidskou činnost) Asi 10% pacientů je v jejím průběhu více nebo méně poškozeno Jde o celosvětový problém
Chyby a riziko zdravotní péče U laboratorního vyšetření je četnost chyb největší v preanalytické fázi Tam kde se stýká oblast působnosti laboratoří a lékařských oddělení, klinik, ambulancí → SESTRA
Preanal.fáze mimo laboratoř 20 % Preanal.fáze v laboratoři Chyby v preanalytické fázi VÝBĚR ODBĚR TRANSPORT Preanal.fáze mimo laboratoř 20 % REGISTRACE Preanal.fáze v laboratoři 37 % ODSTŘEDĚNÍ DISTRIBUCE ALIKVOTACE
Management rizika Souhrn zásad a předpisů, které vedou k redukci chyb na minimum Komplexní proces, platící pro celou oblast péče (pro všechna oddělení, laboratoře a ambulance) PROTO je důležitá akreditace nemocnic
Nástroje managementu rizika Vzdělání a výcvik Spolupráce Řízení Odpovědnost Kultura vztahu mezi zdravotníky a k pacientům Akreditace
Děkuji za pozornost