ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafická a formální úprava písemných projevů
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: EU Název: Typografická pravidla Autor: Mgr.
Vybraná pravidla typografie
Úprava písemností zpracovaných textovými editory (typografie)
Základní typografická pravidla
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Základní typografická pravidla
Zásady při pořizování rukopisů. Obecná pravidla  Používat znakové a odstavcové styly.  Zapnout automatickou kontrolu pravopisu.  Vypnout automatické.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Základní typografická pravidla
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
59.1 Zásady psaní čárky v souvětí
Mgr. Michal Oblouk PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ. PŘÍMÁ ŘEČ reprodukuje to, co n ě kdo ř ekl nebo si myslel, p ř ímo, doslova obsahuje č asto oslovení osoby, ke.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Základní pravidla typografie
Interpunkční znaménka
SKLÁDÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
Jak správně psát O. Kánský Typografická pravidla snadná čitelnost textu estetický vzhled dokumentu ČSN v běžných textových editorech nelze.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná VY_32_Inovace/6_
Typografické zásady Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Modernizace výuky technických a přírodovědných oborů na UJEP se zaměřením na problematiku ochrany životního prostředí Modernizace studijních opor Typografická.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.16 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Pomlčka, nebo spojovník? Typ: DUM - výkladový.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tématická oblastOdborné předměty – Dopisy a tabulky podle ČSN.
Základní typografické zásady
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Druhy vět VY_32_INOVACE_06 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Věta.
Word Textový editor.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Interpunkční znaménka Označení materiálu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
INFORMATIKA 8 Zásady pro úpravy textů III2 – I8- 14.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_368_Přímá řeč AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM: 9.,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní typografická pravidla
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
3. ČÁST EDICE Microsoft Office PowerPoint & OpenOffice.org Impress Načítání… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň.
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Textový editor.  Sada formátování, pomocí které lze rychle změnit vzhled textu, tabulek, …  Základ pro tvorbu rozsáhlých dokumentů  Důležité pro tvorbu.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
PŘÍMÁ ŘEČ Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADY TYPOGRAFIE.
Typografie – hladká sazba Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Základní pravidla typografie
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Digitální učební materiál
Word – textový editor.
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_29CJ_5_PŘÍMŘEČ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍMÁ ŘEČ.
Word - základní typografická pravidla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
VY_32_ INOVACE_ 01_ ČESKÝ JAZYK 3
Psaní přímé řeči.
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Transkript prezentace:

ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk

ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA členící /interpunkční znaménka nahrazují v písmu některé zvukové prostředky označujeme jimi konec věty nebo souvětí, hranice mezi větami v souvětí nebo mezi větnými členy, dále jimi vystihujeme druh vět jejich využití = interpunkce

TEČKA, OTAZNÍK, VYKŘIČNÍK naznačují druhy vět podle postoje mluvčího tečkou (.) označujeme v písmu konec věty nebo souvětí otazník (?) píšeme na konci otázky vykřičník (!) píšeme na konci vět zvolacích a žádacích (přacích, rozkazovacích)

ČÁRKA, STŘEDNÍK čárkou (,) oddělujeme větné členy a jednotlivé věty v souvětí místo tečky píšeme někdy mezi větami středník (;) a po něm malé písmeno středník používáme ve složitých souvětích nebo jím oddělujeme souřadně spojené výrazy ve složitějším výčtu Do skupiny západoslovanských jazyků patří: čeština a slovenština; horní a dolní lužická srbština, polština; vymřelá polabština a pomořanština.

Každé „proč“ má své „proto“. Vy jste se „vyznamenali“. UVOZOVKY, DVOJTEČKA uvozovkami („”) se obvykle označuje přímá řeč na začátku a na konci do uvozovek dáváme také doslovné výroky a citáty, někdy názvy knih, filmů apod., dále výrazy, které zvlášť vytýkáme, nebo ironické užití slova dvojtečkou (:) označujeme hranice mezi větou uvozovací a přímou řečí dvojtečku píšeme také za větami nebo za výrazy, které uvozují delší výčet Jiráskovo „Temno“ Každé „proč“ má své „proto“. Vy jste se „vyznamenali“. Je šest světadílů: Evropa, Asie, Afrika, Amerika, Austrálie a Antarktida.

POMLČKA, ZÁVORKY různé vsuvky, vysvětlivky a poznámky vložené do věty dáváme do závorek {()} nebo je oddělujeme pomlčkami (-) pomlčka také označuje neukončenou řeč nebo naznačuje, že další vyjádření obsahuje něco neočekávaného Mluvnice (gramatika) je část nauky o jazyce. Byl jsem tím překvapen a nevím -. Byl to – Havlíček.

SPOJOVNÍK spojovací čárkou připojujeme spojku –LI zpravidla k prvnímu slovu věty (spojky složené s –li píšeme jako jedno slovo), např. známe-li, víš-li X zdali, čili, jestli spojovník píšeme mezi jednotlivými členy podvojných vlastních jmen, např. Čapek-Chod, Frýdek-Místek, nádraží Praha-Holešovice u některých slov přejatých, např. ping-pong, džiu-džitsu, C-vitamin u složených přídavných jmen ve vztahu vzájemnosti, např. česko-polské styky, slovník česko-německý, labsko-oderský průplav X lehkoatletický, občanskoprávní, středoškolský, červenobílý, hluchoněmý