Praha, 22. října 2008 Tomáš Hüner náměstek ministra průmyslu a obchodu Legislativní návrhy Evropské komise v oblasti energetiky a ochrany klimatu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Advertisements

Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Pracovní program předsednictví ČR v Radě EU v oblasti energetiky Martin Říman Ministr průmyslu a obchodu ČR 26. ledna 2009, Senát PČR.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Energeticky nezávislý kraj náměstek hejtmana.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Aktuální otázky evropské energetické politiky a Evropský energetický program pro hospodářské oživení Petr Binhack
Obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů České republice – návrh Národního alokačního plánu Samostatné oddělení změny klimatu Ing. Tomáš Chmelík.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Novinky v oblasti emisního obchodování s vazbou na energetiku XXIII. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Jelenovská nad Valašskými Klobouky, 23.ledna 2013 Pavel Zámyslický.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
European Commission. Climate Action: energie pro měnící se svět Evropská komise.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
OČEKÁVANÉ DOPADY LEGISLATIVNÍCH NÁVRHŮ EVROPSKÉ KOMISE, TÝKAJÍCÍ SE ENERGETIKY A OCHRANY SVĚTOVÉHO KLIMATU NA ČESKÝ CHEMICKÝ PRŮMYSL (KLIMATICKO - ENERGETICKÝ.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Česká energetika na rozcestí České předsednictví EU – vyjednávání 3. legislativního balíčku konference 22. a , Mělník Josef Fiřt předseda ERÚ.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
1 Kvalita prověřená časem. 2 PŘEDPOKLÁDANÝ VÝVOJ OCELÁŘSTVÍ V MSK Jan Lasota člen představenstva a náměstek výrobního ředitele.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Obchodování skleníkovými plyny a ekologizace daňové soustavy Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Energetickou politiku v současnosti řídí politika změny klimatu Návrhy IFIEC Europe pro EU ETS po r XI. podzimní konference AEM, Praha 11. září 2008.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika České republiky a její vyhlídky po vstupu do EU Ing. Martin PECINA, MBA Náměstek ministra Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
1 Kvalita prověřená časem POZICE OCELÁŘSKÉHO PRŮMYSLU SEMINÁŘ MPO, PRAHA, ŘÍJEN 2010 Jiří Cienciala Prezident odvětvového svazu hutnictví železa Předseda.
ALOKACE POVOLENEK EMISE CO2 V EU ETS PO ROCE 2012 POSTUP IFIEC EUROPE Ing. Bohuslav Brix Seminář AEM/SVSE, Praha,
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
1 EU ETS aneb i povolenka dokáže firmám nadělat paseku Jaroslav Suchý, SCHP ČR Výbor pro energetiku a změnu klimatu Praha.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Uhelný průmysl v Evropě nová publikace EURACOAL Dr. Renata Eisenvortová Manažer evropských záležitostí Czech Coal a.s. Člen výkonného výboru EURACOAL Těžební.
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Transkript prezentace:

Praha, 22. října 2008 Tomáš Hüner náměstek ministra průmyslu a obchodu Legislativní návrhy Evropské komise v oblasti energetiky a ochrany klimatu

Liberalizační balíček 19. září 2007 unbundling Agentura regulátorů Balíček k energetické bezpečnosti 12. listopadu 2009 Balíček k energetické účinnosti 12. listopadu 2009 Balíčky Evropské komise klauzule o rovném postavení Klimatický balíček 23. leden 2008 OZE emise CCS 20% v r EU systém nouzových zásob ropy 2. strategický energetický přehled budovy štítkování pneumatik

Procedura spolurozhodování Rady EU a EP Evropský parlament Rada Evropské unie v Lucemburku dosaženo částečné shody Široký kompromis, státy si mohou v elektřině i plynu zvolit ze 3 možností: úplné vlastnické oddělení nezávislý systémový operátor nezávislý operátor přenosových sítí V 1. čtení schválena v elektřině pouze 1 varianta úplné vlastnické oddělení v Lucemburku dosaženo politické dohody „klauzule o rovném postavení na trhu“ V případě nákupu např. distribuční sítě v EU, musí evropská společnost splňovat evropská kritéria (unbundling, …) „klauzule o přístupu třetích zemí“ V případě nákupu např. distribuční sítě v EU, musí společnost vně EU (Gazprom) splňovat evropská kritéria (unbundling, …) V 1. čtení schváleny v plynu 2 varianty úplné vlastnické oddělení nezávislý systémový operátor ITO Bez konsensu Rady EU a EP o návrhu unbundlingu může být návrh „smeten“ ze stolu Liberalizační balíček

 EU 27 dováží 66 % zemního plynu, jen několik ČS má vlastní těžbu (Nizozemí, Dánsko, UK, Itálie, Maďarsko, Polsko)  „klauzule o zemích mimo EU“ schválena na Radě pro energetiku 10. října subjekty ze zemí mimo EU se musí při investicích v EU podřídit unijním pravidlům (Můžeme „diktovat“ např. Gazpromu?) Zdroj: EUROSTAT, EUROGAS © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Unbundling v plynárenství

Úplné vlastnické oddělení – návrh Komise Výroba Přenos, přeprava Vlastník AVlastník B Nezávislý operátor soustavy „ISO“ – kompromisní návrh Komise Výroba Přenos, přeprava Vlastník A Společnost (ISO) Nezávislý operátor sítě „ITO“ – alternativní návrh Výroba Přenos, přeprava Vlastník A ITO uvedený návrh nebyl zatím v praxi vyzkoušen jedná se o manažerské oddělení namísto skutečného vlastnického oddělení, ITO je součástí vlastníka nezávislost ITO garantována skrze řadu „pojistek“ – nezávislost managementu, aktiv, výnosů, disponibilita vlastních zdrojů atd. ISO zodpovídá za provoz a investice přenosové části firmy ISO plní roli „nezávislého důvěrníka“ vlastníka A vlastník A nominuje ISO, nominace podléhá souhlasu EK některé země mají negativní zkušenosti s tímto modelem (např. Maďarsko, Polsko, Itálie, Irsko) úplné vlastnické oddělení. Vertikálně integrovaná společnost je nucena odprodat přenosové / přepravní sítěUnbundling © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

Klimatický balíček Dohoda na Radě EU Během FR PRES ? Evropský Parlament ? výsledek jednání Rady EU determinuje agendu CZ PRES!!! Evropská rada – stanoveny závazky dosáhnout do r snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 o 20 % předložení souboru předpisů Evropskou komisí Rada EU pro životní prostředí v Lucemburku, řešena možnost postupného nárůstu aukcionovaného množství povolenek po r (podpora 6 států x proti se postavilo Německo) Neformální Rada EU pro životní prostředí v Paříži (konzultován další postup) Rada EU pro životní prostředí březen ledna června července října 2008

Evropský parlament Rada Evropské unie Je třeba nalézt konsensus Rady EU a Evropského parlamentu Klimatický balíček - OZE Projednává se původní návrh Komise, který však doznal značných změn Zachovává se současný stav záruk původu. Navrhuje se nový flexibilní systém pro obchodování s energií z OZE mezi státy. Trajektorie indikativní, slouží k orientaci při plnění cíle. Rada navrhuje zachování 10 % cíle a diskutuje o zachování započítávání spotřeby paliv v letectví. Projednává se původní návrh Komise, který významně „zezelenal“ Zelený návrh byl schválen výborem ITRE. Z ITRE půjde návrh do EP, kde bude pravděpodobně schválen ve své zelené podobě. Schváleno rozšíření stávajícího systému obchodování se zárukama původu. Trajektorie plnění meziročních cílů je závazná. Sankce za neplnění. Parlament rozdělil 10 % cíl biopaliv v dopravě na 2 etapy (4 % v r. 2014) a omezil pouze na silniční dopravu. © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

 Závazek snížení emisí skleníkových plynů je pro ČR velmi nevýhodný  Emise v roce 1990 činily 190 mil t/rok, pokud bychom měli stejný cíl jako celá EU, tj. –20 %, pak by emise v roce 2020 mohly být 152 mil t/ rok  V sektoru ETS mají být povolenky prodávány v aukcích (energetika 100 %, průmysl postupný náběh z 20 % v roce 2013 na 100 % v roce 2020) Sektor EU ETS - 21 % Mimo EU ETS + 9 % 82,4 mil tun 57,5 mil tun 65,1 mil tun 62,6 mil tun 128 Mt - 32% projekce zatíženy nejistotou, obtížná předvídatelnost (mírná x krutá zima) Klimatický balíček - emise © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

Elektroenergetika Polský návrh na zavedení systému „benchmarku“ v elektroenergetice  Podniky obdrží povolenky zdarma ve výši odpovídající „benchmarku“  Podnik tedy zná ex-ante množství emisních povolenek připadajících na jednotku produkce, avšak ex-post na konci období musí odevzdat povolenky odpovídající skutečné výrobě. Emise nad hodnotou „benchmark“ podnik pokryje povolenkami, které si opatří v rámci celoevropské aukce PRO 125 hlasů Spolu s ČR podporuje postupný náběh aukcí v elektroenergetice: Rumunsko, Polsko, Kypr, Slovensko, Malta, Řecko, Bulharsko, Litva, nově i Itálie (125 hlasů, blokační menšina 91 hlasů) postupný náběh aukcí PROTI 204 hlasů 16 hlasů ??

Možnosti snižování CO 2 Emise CO 2 nelze přímo snižovat Neexistuje komerčně využitelná metoda odstraňování emisí ze spalin jako je to možné např. u SO 2, NOx, prachu, dioxinů… Procesní emise CO 2 jsou dány fyzikálními zákony Např. výroba surového železa a oceli, výroba cementu, vápna a chemických procesech je tvorba emisí CO 2 neodstranitelnou součástí daných procesů … ČR malý potenciál, na zabezpečení současných energetických požadavků jsou nedostatečné … přínos pouze cca 5% (nevyváží růst spotřeby) … je omezeno dostupností zdrojů (Evropa jich má minimum) … na světě neexistuje země kde je ekonomický růst doprovázen poklesem spotřeby Zvyšování účinnosti Omezování spotřeby Omezení výroby Obnovitelné zdroje Změna palivových vstupů Jaderná energetika … nejúčinnější … doposud známá technicky i ekonomicky reálná možnost © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

Cementářský průmysl Procesní emise jsou dány fyzikálními zákony, tvorba emisí je neoddělitelnou součástí výrobního procesu Potenciál snížení emisí => snížení produkce => částečně přechodem na dražší zemní plyn 0,6735 t CO 2 / 1 t cementu Technologické emise 2 / 3 emisí CO 2 Spalování paliva 1 / 3 emisí CO 2 Rozklad vápence CO 2 VápnoSlínek cca C mletí, přísady Cement C CO 2 © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

Hutnictví, zpracování kovů Ruda obsahující chemicky vázaný kov Extrakce kovu z rudy pomocí redukčního činidla (koks) tavenina struska produkty válcování, lití… CO 2 Černé uhlí koks CO 2 Koksárenský plyn Vysokopecní plyn ocel Konvertorový plyn 1,98 – 2,14 t CO 2 / 1 t oceli Využívání procesních plynů (druhotné suroviny)  3 – 4 x více CO 2 než ZP Potenciál snížení emisí => snížení produkce => přechod na výrobu oceli v elektrických pecích © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

Elektřina, teplo Teplo PEZ vybraných zdrojů Elektřina

Makroekonomické dopady Výsledky dopadové studie „Environmentální a ekonomické dopady režimu obchodování s CO 2 po r. 2012“  zpracována pro německé Ministerstvo hospodářství v říjnu 2007  model GINFORS pokrývá 95 % světového HDP a světových emisí  různé scénáře a jejich dopady na ekonomiku evropských zemí  referenční scénář – cena povolenky 7,5 €, Kjótský cíl v r splněn Zdroj: UNFCCC, 2005 © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

Makroekonomické dopady Scénář EU sama usiluje o dosažení cíle snížení emisí skleníkových plynů o – 20 % Ve srovnání s referenčním scénářem:  HDP v roce 2020 v EU 27 je nižší o – 0,55 %  pokles mezinárodní konkurenceschopnosti (pokles exportu, růst dovozu)  růst cen má za následek snížení poptávky v EU  mírné zvýšení ekonomického růstu zemí mimo EU (kromě např. Ruska, které je hlavním dovozcem energií do EU)  některá obzvláště citlivá odvětví se i přes mírné nastavení EU ETS „stěhují“ do oblastí bez regulace emisí (nepřímé dopady)  různé dopady na ekonomiky členských zemí – způsobeno především rozdílnou uhlíkovou náročností ekonomik hlavně v oblasti výroby energií, dopady jsou vyšší u zemí, které vyváží. Francie dokonce mírně benefituje v důsledku nízké uhlíkové náročnosti (jaderná energetika) MWh elektřiny vyrobená v ČR z uhlí bude „zatížena“ cenou cca 1 povolenky x výroba ve Francii bude dotčena minimálně © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008

hnědé uhlí černé uhlí topné oleje zemní plyn biomasa Emisní faktor Růst poptávky po palivech s nižším emisním faktorem  vyšší konkurence, nižší disponibilita biomasy pro lokální zdroje (vyšší úroveň přeměny, nižší spotřeba energie pro dopravu), výrobci nábytku, celulózky,...  další hrozba pro průmysl výroby papíru (již nyní hrozí nedostatek biomasy pro výrobu papíru v důsledku odlivu biomasy do výroby energie z OZE) © Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Dopady

  přesun energeticky náročných odvětví do oblastí bez regulace emisí   náhrada evropské výroby dovozem   v důsledku dovozu komodit do EU   zvýšení cen (náklady na dopravu)   dodatečné emise z dopravy (Evropská environmentální agentura: silniční d.125 g CO 2 /tkm vodní d. 32 g CO 2 /tkm, námořní d. 14 g CO 2 /tkm, železniční d. 23 g CO 2 /tkm (dovoz vápna z Ukrajiny železniční dopravou = cca + 3 % CO 2 /t vápna) „Carbon leakage“ zvýšení globálních emisí

Dopady na ceny + (3,1 – 3,8) % vlákniny, papír, lepenky ocel + (6 – 15) % + (29 – 59) % elektřina + 2,6 % dvoustopá vozidla + 3,9 % + (21 – 38) % + (26 – 35) % sklo vápno cement cihlářské výrobky + 6,7 % Dopad na ceny produkce

Děkuji Vám za pozornost