učebnice VINOHRADNICTVÍ Číslo aktivity: 3 Název klíčové aktivity:
Předmět vinohradnictví: v době založení školy byl jedním ze dvou základních oborů přes současné odlišné zaměření školy se stále vyučuje, protože vinohradnictví: přes své omezení závislé na geografickém rázu Čech zůstává jedním z tradičních zemědělských oborů významným způsobem ovlivňuje krajinný ráz vinice jsou výrazným krajinným prvkem výsledný produkt se bez problémů uplatňuje na trzích VO Čechy
Proč učebnice pro předmět vinohradnictví? předmět se vyučuje jen jeden rok, ale… …rozsah učiva zahrnující celou šíři vinohradnictví je široký k seznámení žáka s problematikou celého oboru vinohradnictví nelze obsah předkládané učivo redukovat vypuštění některé části není vhodná stávající učebnice publikace pro zájmové skupiny veřejnosti mají různou odbornou úroveň, ale nemají charakter učebnice a žáci s nimi neumí pracovat
Cílem uvedené klíčové aktivity je: vytvořit moderní učebnici využitelnou pro předkládání obsahu učiva pro výuku v jednom roce přiblížit žákům obsah rozsáhlého učiva tak, aby pochopili specifiku pěstování révy vinné vést je k upřednostňování takových způsobů pěstování, které jsou maximálně šetrné k životnímu prostředí
Koncepce učebnice: učebnici lze charakterizovat jako „nedokončenou“ texty jednotlivých budou „otevřené “ …. …žáci na základě samostatného zvážení budou texty doplňovat vlastními poznámkami o dalším doplňujícím učiva předkládaném učitelem učebnice současně nahradí žákovy zápisy do sešitu poslední tématický celek – Ampelografie – žáci „dopíšou “ sami na základě ukázky 1 – 2 odrůd bude podle daného algoritmu z různých studijních zdrojů takto zpracovanou odrůdu žáci předloží formou referátu se zpracovanou prezentací
Grafická specifikace: v textech musí být dostatek plochy pro poznámky musí být tištěny jen po jedné straně, protější strana bude sloužit nejen k poznámkám, ale i náčrtům a kresbám podle souběžně předkládaných prezentací učebnice bude opatřena grafickými symboly, nahrazujícími pokyny k samostatným aktivitám, např. napiš, zapamatuj si, vzpomeň si, to znáš z mezipředmětových vztahů, vypracuj úkol apod. na konci tématického celku budou otázky a úkoly pro zpětnou vazbu
v textech budou zařazeny pouze kresby, případně výjimečně černobílé snímky součástí učebnice bude CD obsahující prezentace k jednotlivým tématickým celkům, zvláště k těm, u nichž je nutné předkládat barevné fotografie listů přebal učebnice by měl umožňovat zakládání volných listů s vypracováním úkolů (např. ampelografické popisy)
Přehled kapitol 1.Historie vinohradnictví a vinařství 2.Vinařské právo 3.Biologie révového keře 4.Specifické ekologické podmínky pěstování 5.Výživa a hnojení 6.Obdělávání půdy 7.Tvarování keře 8.Zelené práce 9. Sklizeň 10. Choroby a škůdci 11.Moderní způsoby pěstování v souladu s přírodou 12. Zakládání vinic 13. Opěrné konstrukce 14. Školkařství 15. Šlechtění 16. Ampelografie – popis odrůd