Jaký je dobrý školský systém? How the World’s Best Perfoming Schools Systems Come out on the Top Studie firmy McKinsey&Company Pedagogický seminář 25.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Srovnání výsledků testů žáků 9. tříd základních škol v letech 2005 a 2011 Koho a na co jsme se ptali Filip Karel, Šimon Stiburek, Jan Hučín Scio Praha.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Průmyslová politika ČSSD „ČR mezi deset nejvyspělejších zemí světa“ Petr Kajnar primátor města Ostrava, stínový ministr průmyslu a obchodu Programová konference.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Praxe očima studentů Petr Liška. Podklady ProtokolyBiCheFyInfMaZDG Jaro Podzim Jaro Podzim Jaro.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Téma Hypotézy ve výzkumu
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Školské systémy, vzdělanost a ekonomická výkonnost
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Bc. Magdalena Zábranská
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Jaký je dobrý školský systém? How the World’s Best Perfoming Schools Systems Come out on the Top Studie firmy McKinsey&Company Pedagogický seminář

Popis studie Proč jsou některé reformy úspěšné a jiné ne? Koho? 25 světových šk. Systémů 1.Top ten podle výsledků PISA 2.Výrazné zlepšení v poslední době 3.Rozvojové země Středního východu a Latinské Ameriky konkrétní výběr zemí Kdy? květen 2006-březen 2007 Zaměření Ne na kurikulum, pedagogiku,ale na školský systém sám o sobě, na jeho infrastrukturu

1. skupina2. skupina3.skupina AlbertaAtlantaBahrajn AustrálieBostonBrazílie BelgieChicagoKatar FinskoAnglieSaudská Arábie HongkongJordánskoSpojené arabské emiráty JaponskoNew York NizozemíOhio Nový Zéland Ontario Singapur Jižní Korea

Které faktory,atributy mají vliv na to, že školský systém bude dobře fungovat?

Podle studie: financování velikost třídy status učitelské profese kulturní kontext politika plat   kvalita učitele  

Kvalita učitele nejdůležitější parametr „Kvalita vzdělávacího systému nemůže překonat kvalitu jeho učitelů.“ politik z Jižní Koreje Závěry z dostupných studií: v USA úroveň učitelské gramotnosti ovlivňuje výkony studentů více než ostatní měřitelné atributy učitelů výzkum ukázal, že výkon 2 průměrných žáků velmi závisel na dalším učiteli viz graf 7-leté děti v Č a M gramotnosti mezi 20 nejlepšími mají 2x větší pst dokončit univerzitní stupeň než 20 nejhorších Obecně: žáci, kteří mají dobrého učitele mají ve studiu 3x rychlejší pokrok než žáci se špatným učitelem negativní dopad špatných učitelů je největší na začátku školní docházky

Pozn.: zmenšení počtu žáků z 23 na 15 znamenalo zlepšení pouze o 8 percentil. bodů

„Jako dobrý učitel náleží k největším dobrodincům, náleží učitel špatný také k největším škůdcům veřejným…“ F. Palacký

Financování „Vůbec na školu, na výchovu a vyučování by se mělo mnohem více myslet…a taky dávat mnohem více prostředků než dosud.“ T. G. Masaryk Zvýšení výdajů automaticky neznamená získat lepší výstupy! Viz graf. Financování soustředit tam, kde mají největší dopad!

Zdroj: zpráva OECD 2005

Plat není hlavní či nejdůležitější motivací učitelů důležitý je dobrý počáteční plat srovnatelný s ostatními vysokoškoláky pohybuje se mezi 95-99% HDP na hlavu zatímco celkově se startovní platy pohybují v rozmezí % -zvýšení výrazně nad 100% nemá velký vliv -následné zvyšování platů už není tak velké

Velikost třídy Za posledních 5 let, každá země OECD zvýšila počet učitelů k počtům studentů Ale výsledky studií: ze 112 studií pouze 9 ukázalo nějaký pozitivní vztah Kromě časných stupňů V rámci rozsahu velikosti tříd jaký je v OECD,nemá téměř vliv. Poměr např. Jižní Korea 30:1, zatímco průměr OECD 17:1 Optimální počet je 30 žáků Navíc: menší třídy=potřeba více učitelů=při stejném financování menší platy

Kulturní kontext, politika a status učitele dobře fungující systémy lze najít rozdílných kulturách větší vliv má politická strategie politika má moc zvýšit status učitele např. Anglie během 5 let Politika má silný dopad na status bez ohledu na kulturní kontext, v kterém je aplikována. Zvýšení statutu: např. marketingová akce

„Jsou toliko dvě strany politické na světě: strana poctivých a strana nepoctivých. Poznáte a rozeznáte je podle toho, kterak školství podporují.“ K. H. Borovský

Jak získat ty nejlepší Vysoká selektivita při výběru učitelů Dobré startovní kompenzace Vysoký status učitelského povolání

Výběr učitelů Kdy začít s výběrem? 2 varianty: před nástupem na VŠ před nástupem do zaměstnání Nejlepší systémy vybírají variantu?

Výběr učitelů 2 Proč? Indikuje nesnadnost studia = zvýšení statutu Umožňuje větší kvalitu studia Možnost větších výdajů na hlavu

Výběr uchazečů Vybírat z top absolventů: Jižní Korea 5%, Finsko 10 %,Singapur 30% Naopak horší systémy vybírají např. z 1/3 nejhorších „Někdo nemůže dát to, co nemá.“ Kdo je dobrý učitel může být vytipováno ještě před nástupem do studia: velká úroveň M a Č gramotnosti, dobré komunikační schopnosti, ochotu učit se a motivaci učit Nejefektivnější procedury výběru: finská a singapurská Hongkong nebo Anglie kontrolují limit počtu studentů financováním (je-li omezený limit, univerzity samy budou mít zájem vybrat jen ty nejlepší)

Výběr dobrého učitele Není zajištěn jen studiem, proto důležitá praxe (srovnej s povoláním lékaře) Absolventi nezískají licenci, dokud nezíská několik let praxe (1-4 roky)

Startovní podmínky Nezbytné pro získání dobrých učitelů možnosti: Plat Stipendium během studia

To nejdůležitější 1.Získat ty nejlepší, aby se stali učiteli 2.Zajistit jim co nejkvalitnější výuku 3.Cílenou podporou zajistit, aby každý žák vytěžil z výuky maximum

Výuka studentů učitelství Hodně praxe a to i během počátků studia Boston: i 4 dny v týdnu ve škole Anglie: 2/3 z celého roku Japonsko: 2 dny z týdne Výchova efektivních učitelů Pro nové učitele: coaching Další sebevzdělávání Sebereflexe, znalost svých slabin Pravidelné hospitace kolegů (také ředitel)

Dobré výsledky pro každého žáka 1. Formulace standardů odpovídající obtížnost 2. Systémová evaluace škol Rozdíly ve výstupech žáků mezi školami minimální (spíše uvnitř škol). 3. Podpora NEprospívajících žáků

Děkuji za pozornost!