1. října 2013VY_32_INOVACE_100214_Narodni_hospodarstvi_a_hospodarsky_cyklus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hospodářské cykly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Agregátní poptávka a nabídka
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Světové hospodářství.
Hospodářský cyklus. Ekonomický růst.
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Makroekonomie a hospodářství
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Členění NH Ukazatelé hodnocení NH
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060203
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Hospodářský cyklus Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS. Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vyškov, Sochorova 15 Vyškov Tato materiál.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Ekonomický cyklus Petr Machala.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Hospodářské cykly ekonomiky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_83 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_82 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Ekonomika Hospodářský cyklus 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_10.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika– národní hospodářství
Hospodářství (ekonomika)
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika– národní hospodářství
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
Postavení CR v hospodářství
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

1. října 2013VY_32_INOVACE_100214_Narodni_hospodarstvi_a_hospodarsky_cyklus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 národní hospodářství každého státu je velmi složitý celek  národní hospodářství můžeme chápat jako souhrn hospodářských činností na určitém státním území, kterých se účastní ekonomické subjekty  základní funkcí národního hospodářství je uspokojování potřeb společnosti  k tomu je potřeba vyprodukovat velké množství užitných hodnot (zboží a služeb)

Národní hospodářství členíme do:  jednotlivých odvětví  hospodářských sektorů Mezi odvětví národního hospodářství zahrnujeme např.:  průmysl  zemědělství  lesnictví  stavebnictví  dopravu a spoje  obchod  cestovní ruch  peněžnictví a pojišťovnictví  zdravotnictví, školství, kulturu a další

Národní hospodářství můžeme také rozčlenit do čtyř sektorů:  primární  sekundární  terciární  kvartérní

 má nejblíže k přírodním zdrojům  zahrnuje prvovýrobu, tedy např.: ◦ zemědělství ◦ rybolov ◦ lesní hospodářství ◦ těžební průmysl  čím vyšší je ekonomická úroveň země, tím je podíl primárního sektoru na celkové produkci nižší

 zabývá se zpracováním toho, co primární sektor vyprodukuje  zahrnuje např.: ◦ zpracovatelský průmysl ◦ stavebnictví ◦ výrobu a rozvod elektřiny, plynu a vody  jestliže se hospodářství rozvíjí, podíl tohoto sektoru na celkové produkci zpočátku roste  jakmile stát dosáhne určitého stupně vývoje, začne podíl tohoto sektoru klesat

 uspokojuje potřeby na vyšším stupni rozvoje společnosti  zahrnuje zejména oblast služeb: ◦ obchod ◦ doprava ◦ pošty ◦ telekomunikace ◦ pohostinství a ubytování ◦ peněžnictví a pojišťovnictví ◦ školství ◦ zdravotnictví  čím vyšší je ekonomická úroveň země, tím vyšší je také podíl tohoto sektoru na celkové produkci státu (vyspělý stát má vyspělejší služby)  v poslední době se tento sektor velmi rychle rozvíjí

 zahrnuje vědu a výzkum  někdy bývá věda a výzkum řazena do terciárního sektoru  čím je stát vyspělejší, tím větší rozsah vědeckých a výzkumných činností si může dovolit

 je proces, kterým se zvyšuje schopnost národního hospodářství vyrábět statky a služby  tento proces má dlouhodobou povahu  hospodářský růst je chápán jako zvyšování množství statků a služeb, které ekonomika vyrábí  vyjadřuje se pomocí makroekonomických ukazatelů (reálný HDP)

 hospodářský růst musíme porovnávat s vývojem počtu obyvatel  pokud je přírůstek obyvatelstva vyšší, než je tempo hospodářského růstu, může poklesnout životní úroveň  růst reálného HDP obvykle znamená, že ekonomika vytváří více statků a služeb na osobu  velmi to souvisí se zvyšováním produktivity práce

 ekonomické dění ve společnosti je trvalým pohybem, trvalou změnou, stálým kolísáním  hospodářství se tak vyvíjí cyklicky  tato cykličnost se nedotýká jen národních ekonomik, ale často zasahuje světovou ekonomiku jako celek

 je opakující se nesoulad mezi potenciálním produktem a skutečným produktem národního hospodářství  cyklické kolísání skutečného produktu okolo potenciálního se vyznačuje určitou pravidelností  ve vývoji národního hospodářství se tak pravidelně střídají čtyři fáze:  recese  dno  expanze  vrchol

 pokud HDP klesá ve dvou po sobě následujících čtvrtletích, ekonomika se nachází ve fázi recese  pokud je recese velmi hluboká, bývá označována jako deprese  recese se vyznačuje výrazným poklesem agregátní poptávky  klesají nákupy spotřebních statků (zejména statků dlouhodobé spotřeby)  prudce klesají investice do budov a zařízení  firmy omezují výrobu, protože mají problémy s prodejem

 klesá reálný HDP  v recesi dochází ke značným ztrátám  klesají zisky firem a některé firmy krachují  výrazně roste nezaměstnanost, označovaná jako cyklická nezaměstnanost  lidé raději spoří a neutrácí, což krizi ještě prohlubuje

 této fázi se říká také sedlo nebo dolní bod obratu  v určitém bodě se recese zastavuje a nastává vyrovnání agregátní nabídky a agregátní poptávky na nízké úrovni (poptávka nikdy neklesne na nulu, lidé musí z něčeho žít)  dochází k oživení poptávky a nabídky  firmy minimalizovaly náklady a ceny, a ty, které recesi přežily, se dostanou se svou nabídkou do souladu s poptávkou  od tohoto bodu postupně nastupuje oživení ekonomiky, roste agregátní poptávka, postupně se zvyšuje zaměstnanost, ceny i zisky  domácnostem rostou příjmy a mohou více utrácet  ekonomika se dostává do fáze expanze

 této fázi se říká také konjunktura  nastává rozmach nabídky a poptávky  domácnostem i firmám se daří  rostou zisky i platy  roste spotřeba statků a služeb  stát dostává více daní a může tedy více investovat  pro tuto fázi je typický růst investic, očekávají se vysoké zisky

 firmy ještě stále produkují vysokým tempem nové statky a služby, strana poptávky už ovšem začíná zaostávat  určitá zisková očekávání firem se přestávají naplňovat  mnohé firmy nejsou schopny svou produkci prodat, odbyt začíná váznout  ekonomika postupně přechází do nové fáze recese

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika2. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., ISBN NOVOTNÝ, Zdeněk. Podniková ekonomika 2: aktualizované vydání k Břeclav: Moraviapress, ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010