Dopady finanční a hospodářské krize na rozpočty obcí
2 Negativa světové finanční krize celkové snížení kapitálu finančních institucí zhoršení podmínek pro získávání úvěrů zejména pro podnikatelské subjekty snižování maloobchodního obratu a celkových výnosů snižování celostátního hrubého výnosu daně zvýšení veřejného dluhu a propad sdílených daní
3 Jak čelit dopadům finanční krize? udržením investiční aktivity efektivním využíváním prostředků z evropských fondů snižováním a zefektivňováním provozních výdajů opatřeními v sociální oblasti
4 Hospodaření obcí a DSO k Ukazatel skutečnost k rozpočet 2009 skutečnost k % plnění rozpočtu Index 2009/20 08 schválenýpo změnách I. Daňové příjmy75 308, , ,441,593,7 z toho: Daně z příjmů fyzických osob17 580, , ,435,084,7 Daně z příjmů právnických osob21 037, , ,943,195,1 Daň z přidané hodnoty25 844, , ,041,195,9 Daně a poplatky z vybr. činností a služeb8 130, , ,852,892,2 Daň z nemovitosti2 713,66 400, ,752,3123,3 II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) , , ,050,8105,6 III. Kapitálové příjmy6 744, , ,845,387,9 Vlastní příjmy (po konsolidaci) , , ,242,994,8 IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) , , , ,449,1106,3 Příjmy celkem (po konsolidaci) , , , ,944,698,0
5 Hospodaření krajů k skutečnost k rozpočet 2009skutečnost k % plnění rozpo čtu Index 20 09/ 2008 schválenýpo změnách I. Daňové příjmy23 164, , ,941,396,2 z toho: daně z příjmů fyzických osob5 896, , ,241,592,9 daně z příjmů právnických osob6 759, , ,338,795,0 daň z přidané hodnoty10 494, , ,143,098,7 II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) 1 795,83 900, ,340,287,4 III. Kapitálové příjmy347,7900,0 271,330,178,0 Vlastní příjmy ( po konsolidaci) , , ,541,195,3 IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) , , , ,270,4111,0 Příjmy celkem (po konsolidaci) , , , ,558,4106,0
6 Krize se projevuje i v rozpočtech krajů
7
8 Příčiny propadu sdílených daní nižší výdělky zaměstnanců (nižší DPFO ze závislé činnosti) pokles kupní síly (nižší obchodní obrat a tedy i nižší objem DPPO) pokles výrobní produkce a snížení spotřeby, tím i nižší inkaso DPH pokles objemu DPFO ze samostatné výdělečné činnosti
9 Vládní protikrizová opatření Snížení sazby Daně z příjmů právnických osob, což se promítlo do celkového hrubého celostátního výnosu daní ve výši 6 mld. Kč Odpočty na automobily ve výši 2,4 mld. Kč Zrychlení odpisů v 1. a 2. odpisové skupině ve výši 9,4 mld. Kč Přesun vybraných služeb do snížené sazby DPH ve výši 3,5 mld. Kč
10 Cílem protikrizových opatření je snížení deficitu státního rozpočtu Co přinese novelizace daňových právních předpisů pro obce? zvýšení sazeb DPH o 1 % (+) úpravu výdajových paušálů pro živnostníky a ostatní podnikající osoby (-) zdvojnásobení sazeb daně z nemovitostí (+) zvýšení sazeb spotřebních daní z benzínu a motorové nafty, z lihu, piva a tabáku (0)
11 Co dále vyplývá z „Janotova balíčku“? například zrušení slev na pojistném změny v oblasti ošetřovného, peněžité pomoci v mateřství a nemocenských dávek snížení mezd státním zaměstnancům razantní snížení dotací poskytovatelům sociálních služeb (pro některá zařízení může být likvidní)
12 Děkuji Vám za pozornost Radko Martínek hejtman Pardubického kraje