Dopady finanční a hospodářské krize na rozpočty obcí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje
Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
Struktura daní v ČR.
Daně.
Návrh rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2012 Dotační vztahy k MČ HMP 2012 Rozpočtový výhled do roku 2017 V Praze
Struktura daní v ČR.
Struktura daní v ČR.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Pojištění exportu - EGAP 2009/10 Ostrava,
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Miroslav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
XII. Celostátní finanční konference Svaz měst a obcí ČR POKLES EKONOMIKY A DOPAD NA HOSPODAŘENÍ OBCÍ Pavel Bém Primátor hl. m. Prahy
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Protikrizová strategie Jiří Havel. 25. ledna Motto ČSSD: Na krizi nesmí doplácet ti, kteří ji nezavinili!
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května 2012 – IFA. 1. Úvod 2. Změny Protischodkový balíček 2013 Protischodkový balíček 2.
Zdanění subjektů terciárního sektoru
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Financování regionálního školství
Finanční a rozpočtové právo
Novela zákona o daních z příjmů JUDr. Ing. Michal Radvan.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
JINDŘICHŮV HRADEC Michaela Kaloušová ZÁKLADNÍ INFORMACE  k město Jindřichův Hradec čítá obyvatel  Leží severovýchodně od Českých.
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
Hospodaření obcí v roce 2016
Příjmy a výdaje SR.
Obsah veřejných rozpočtů III
Ekonomický vývoj Pardubického kraje a návrh rozpočtu 2012
Název projektu: Moderní škola
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Dopady finanční a hospodářské krize na rozpočty obcí

2 Negativa světové finanční krize celkové snížení kapitálu finančních institucí zhoršení podmínek pro získávání úvěrů zejména pro podnikatelské subjekty snižování maloobchodního obratu a celkových výnosů snižování celostátního hrubého výnosu daně zvýšení veřejného dluhu a propad sdílených daní

3 Jak čelit dopadům finanční krize? udržením investiční aktivity efektivním využíváním prostředků z evropských fondů snižováním a zefektivňováním provozních výdajů opatřeními v sociální oblasti

4 Hospodaření obcí a DSO k Ukazatel skutečnost k rozpočet 2009 skutečnost k % plnění rozpočtu Index 2009/20 08 schválenýpo změnách I. Daňové příjmy75 308, , ,441,593,7 z toho: Daně z příjmů fyzických osob17 580, , ,435,084,7 Daně z příjmů právnických osob21 037, , ,943,195,1 Daň z přidané hodnoty25 844, , ,041,195,9 Daně a poplatky z vybr. činností a služeb8 130, , ,852,892,2 Daň z nemovitosti2 713,66 400, ,752,3123,3 II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) , , ,050,8105,6 III. Kapitálové příjmy6 744, , ,845,387,9 Vlastní příjmy (po konsolidaci) , , ,242,994,8 IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) , , , ,449,1106,3 Příjmy celkem (po konsolidaci) , , , ,944,698,0

5 Hospodaření krajů k skutečnost k rozpočet 2009skutečnost k % plnění rozpo čtu Index 20 09/ 2008 schválenýpo změnách I. Daňové příjmy23 164, , ,941,396,2 z toho: daně z příjmů fyzických osob5 896, , ,241,592,9 daně z příjmů právnických osob6 759, , ,338,795,0 daň z přidané hodnoty10 494, , ,143,098,7 II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) 1 795,83 900, ,340,287,4 III. Kapitálové příjmy347,7900,0 271,330,178,0 Vlastní příjmy ( po konsolidaci) , , ,541,195,3 IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) , , , ,270,4111,0 Příjmy celkem (po konsolidaci) , , , ,558,4106,0

6 Krize se projevuje i v rozpočtech krajů

7

8 Příčiny propadu sdílených daní nižší výdělky zaměstnanců (nižší DPFO ze závislé činnosti) pokles kupní síly (nižší obchodní obrat a tedy i nižší objem DPPO) pokles výrobní produkce a snížení spotřeby, tím i nižší inkaso DPH pokles objemu DPFO ze samostatné výdělečné činnosti

9 Vládní protikrizová opatření Snížení sazby Daně z příjmů právnických osob, což se promítlo do celkového hrubého celostátního výnosu daní ve výši 6 mld. Kč Odpočty na automobily ve výši 2,4 mld. Kč Zrychlení odpisů v 1. a 2. odpisové skupině ve výši 9,4 mld. Kč Přesun vybraných služeb do snížené sazby DPH ve výši 3,5 mld. Kč

10 Cílem protikrizových opatření je snížení deficitu státního rozpočtu Co přinese novelizace daňových právních předpisů pro obce? zvýšení sazeb DPH o 1 % (+) úpravu výdajových paušálů pro živnostníky a ostatní podnikající osoby (-) zdvojnásobení sazeb daně z nemovitostí (+) zvýšení sazeb spotřebních daní z benzínu a motorové nafty, z lihu, piva a tabáku (0)

11 Co dále vyplývá z „Janotova balíčku“? například zrušení slev na pojistném změny v oblasti ošetřovného, peněžité pomoci v mateřství a nemocenských dávek snížení mezd státním zaměstnancům razantní snížení dotací poskytovatelům sociálních služeb (pro některá zařízení může být likvidní)

12 Děkuji Vám za pozornost Radko Martínek hejtman Pardubického kraje