Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_322_Pranostiky AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _04_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Při vysvětlování nepoužívejte slova příbuzná!
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_755.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Bohá č ová Datum vytvo ř ení: Č íslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_CJL_1 Ro č ník: III. Č eský jazyk a literatura Vzd ě lávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Pet Shop Pranostiky☺.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví,
Anotace: Prezentace je určena pro 3. ročník, předmět český jazyk. Žák se seznámí s přídavnými jmény. Naučí se na ně zeptat a vyhledat ve větě. Obohacuje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
LEDEN VY_32_INOVACE_4A_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Rok – významné dny VY_32_INOVACE_4A_19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
rčení, sousloví, přísloví, pranostika
Pořekadlo VY_32_INOVACE_20 Sada 2 Čtení a literární výchova ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: květen 2013 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: květen 2013 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová SLOVNÍ DRUHY.
VY_32_INOVACE_ČJ.3.01 Tato prezentace je vytvořena výuku literatury.
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_14_ Pranostiky I
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Sada 1 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
PODZIM A LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Ivana Tesařová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Všestranné jazykové rozbory
Frazeologie a její užití
Předložky.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Přísloví VY_32_INOVACE_19
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Opakování a procvičování
Obohacování slovní zásoby
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2012 Ročník
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: 05. 10. 2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Frazeologie a její užití Téma: Členění frazémů Metodický list/anotace: Prezentace – členění frazémů, kulturní frazémy. Procvičování, příklady.

Členění frazémů, kulturní frazémy

Co je frazém Ustálené slovní spojení. Objevuje se často v lidové slovesnosti. Většinou jde o přenášení významu slov. Často se jedná o obrazné pojmenování.

Členění frazémů Rčení – ustálená obrazná spojení slov (páté kolo u vozu, dohodit nevěstu, být zabedněný) Přirovnání – dvě části vyjádření, ke známé skutečnosti přirovnáváme např. pomocí spojek jako nebo než jinou skutečnost (lstivý jako liška, má se hůř než pes, má sílu jako kůň) Pranostiky – týkají se počasí, lidské práce v přírodě, vztahují se ke dnům a měsícům (Svatá Anna chladna zrána. Na Hromnice o hodinu více.)

Pořekadla – jsou většinou celé věty, vyjadřují lidskou zkušenost, nebývá zde ponaučení (Kam vítr, tam plášť. Kdeže loňské sněhy jsou. Nedělej z komára velblouda. Spadl mi kámen ze srdce.) Přísloví – jsou celé věty, v první větě je nějaké tvrzení, ve druhé se vyvozuje ponaučení (Když se dva perou, třetí se směje. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.)

Rozliš rčení, pranostiky, přísloví, přirovnání a pořekadla (vysvětli význam) Co se v mládí naučíš, k stáru jako když najdeš. Mezi slepými jednooký králem. Kdo míří vysoko, padá nízko. Svatý Ondřej dělá led, Svatý Jiří ho láme. železné zdraví Rychlý jako střela. Nové koště dobře mete. puknout u zkoušky Březen – za kamna vlezem. Svatý František – v poledne košile, ráno kožíšek. Kovářova kobyla a ševcova žena chodí bosy. Mít hlad jako herec. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě.

Správné odpovědi Co se v mládí naučíš, k stáru jako když najdeš. přísloví Mezi slepými jednooký králem. pořekadlo Kdo míří vysoko, padá nízko. přísloví Svatý Ondřej dělá led, Svatý Jiří ho láme. pranostika železné zdraví rčení Rychlý jako střela. přirovnání Nové koště dobře mete. pořekadlo puknout u zkoušky rčení Březen – za kamna vlezem. pranostika Svatý František – v poledne košile, ráno kožíšek. pranostika Kovářova kobyla a ševcova žena chodí bosy. pořekadlo Mít hlad jako herec. přirovnání Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. přísloví

Kulturní frazémy – přiřaď smysl rčení? antické frazémy: význam, vysvětlení: a) vyjádření stavu vzniku zamilovanosti, náklonnosti či zalíbení. b) formální vítězství, které v konečném důsledku úspěch nepřináší c) zhoubný dar, uvolněné zlo d) dar nebo zisk, který způsobuje obdarovanému spíše potíže či zlo než užitek a spokojenost e) jediné zranitelné místo f) nesmyslná, otupující, marná činnost Sisyfovská práce Pandořina skříňka Amorovy šípy Pyrrhovo vítězství Danajský dar Achillova pata

Správné odpovědi Sisyfovská práce Pandořina skříňka Amorovy šípy f) nesmyslná, otupující, marná činnost c) zhoubný dar, uvolněné zlo a) vyjádření stavu vzniku zamilovanosti, náklonnosti či zalíbení. b) formální vítězství, které v konečném důsledku úspěch nepřináší d) dar nebo zisk, který způsobuje obdarovanému spíše potíže či zlo než užitek a spokojenost e) jediné zranitelné místo Sisyfovská práce Pandořina skříňka Amorovy šípy Pyrrhovo vítězství Danajský dar Achillova pata

Kulturní frazémy – přiřaď smysl rčení? biblické frazémy: význam, vysvětlení: a) nepoměr mezi malým a velkým, velké však přesto nezvítězí b) své negativní činy převedeme na beránka a toho potom obětujeme c) 33 let d) Ježíšův apoštol nejprve nevěřil Kristovu zjevení – ničemu nevěří e) symbol zatvrzelého hříchu a pádu, neřesti, někdy homosexuality Nevěřící Tomáš Kristova léta Souboj Davida s Goliášem Sodoma – Gomora Obětní beránek

Správné odpovědi d) Ježíšův apoštol nejprve nevěřil Kristovu zjevení – ničemu nevěří c) 33 let a) nepoměr mezi malým a velkým, velké však přesto nezvítězí e) symbol zatvrzelého hříchu, pádu a neřesti b) své negativní činy převedeme na beránka a toho potom obětujeme Nevěřící Tomáš Kristova léta Souboj Davida s Goliášem Sodoma – Gomora Obětní beránek

Najdi vhodná přirovnání Hbitý jako Rychlý jako Modrý jako Starý jako Přesný jako Hubený jako Zelený jako lasička, kočka, pstruh, rtuť vítr, blesk, raketa pomněnka, blankyt, chrpa Metuzalém, pendlovky hodinky koza, tyčka brčál, vodník, sedma, stěna

Domácí úkol: Vyhledej co nejvíce pranostik, které se vztahují k měsíci, kdy ses narodil/a/. Např. říjen Je-li říjen velmi zelený, bude zato leden hodně studený. Čím dříve listí opadne, tím úrodnější příští rok. Den svaté Terezičky nebývá bez vlažičky. V říjnu hodně žaludů a bukvic oznamuje zimy víc. Obr. 1

Použitá literatura Citace ČECHOVÁ, Marie. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. Praha: SPN, 2013, ISBN 978-80-7235-523-5. KVÍTKOVÁ, Naděžda; HELCLOVÁ, Ilona. Čeština pro učební obory středních odborných učilišť. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-188-5. Obr. 1: Zdroj obrázků: MS Office, Verze: 14.0.6123.5001 Citace