Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Časová koordinace ekonomického vzdělávání 1.Mezipředmětové vztahy v ekonomickém vzdělávání 2.Úroveň mezipředmětových vztahů 3.Specifika mezipředmětových vztahů v ekonomickém vzdělávání 4.Modely časové koordinace ekonomického vzdělávání 5.Východisko časové koordinace 6.Typy časové koordinace ekonomického vzdělávání 7.Optimalizace časové koordinace ekon. vzdělávání 8.Didaktické rozhodování o optimalizaci časové koordinace
1) Mezipředmětové vztahy v ekonomickém vzdělávání mezi všeobecně vzdělávacími a odbornými předměty (český jazyk a ústní a elektronická komunikace, matematika a statistika, fyzika a informační a komunikační technologie) mezi všeobecně vzdělávacími předměty a ekonomickými předměty (cizí jazyk a cizojazyčná korespondence) mezi ekonomickými a ostatními odbornými předměty (ekonomika a právní nauka) mezi ekonomickými předměty (ekonomika a účetnictví)
2) Úroveň mezipředmětových vztahů ve statické podobě (v učebních plánech, v učebních osnovách, v učebních pomůckách) v dynamické podobě (výklad učitelů EP s přihlédnutím k věcné koordinaci učiva, spolupráce učitelů v předmětových komisích, při upevňování znalostí žáků, při jejich kontrole, v přípravě na maturity a v jejich konání)
3) Specifika mezipředmětových vztahů v ekonomickém vzdělávání obecná ekonomie (mikroekonomie a ekonomika podniku) ekonomika (účetnictví, ekonomie, statistika a základy práva) informační technologie (výpočetní technika, účetnictví a statistika) účetnictví (ekonomika, daňová soustava, statistika) písemná a elektronická komunikace (výpočetní technika, ekonomika, účetnictví a základy práva)
4) Modely časové koordinace ekonomického vzdělávání vymezení časové posloupnosti předmětů (podle ročníků a semestrů) přímá návaznost (předmět, který má k jinému předmětu vedoucí pozici je zařazován dříve) nepřímá návaznost (předmět, který má k jinému předmětu odvozenou pozici je zařazován později) paralelní návaznost (předměty se zařazují souběžně v nižších nebo vyšších ročnících a semestrech)
5) Východisko časové koordinace charakter jednotlivých ekonomických předmětů (expozice nových poznatků, fixace nových vědomostí) volba modelu časové koordinace (přímá, nepřímá, paralelní návaznost)
6) Typy časové koordinace ekonomického vzdělávání předměty naukové a cvičební (písemná a elektronická komunikace, cvičení na počítači) předměty průpravné a navazující (ekonomika a účetnictví) předměty neintegrované a integrované (účetnictví, ekonomická cvičení) předměty dílčí a komplexní (logistika, ekonomika) předměty teoretické a praktické-aplikované (ekonomie, praktikum cestovního ruchu)
předměty konkrétní a abstraktní (obchodní korespondence, daňová soustava) předměty povinné a povinně volitelné (podniková ekonomika, bankovnictví) předměty povinné a nepovinné (účetnictví, marketing) předměty maturitní a nematuritní (účetnictví a statistika)
7) Optimalizace časové koordinace ekon. vzdělávání naukové předměty předcházejí předmětům cvičebním (ekonomika, cvičení z ekonomiky) předměty průpravné předcházejí předmětům navazujícím (informační technologie, statistika) předměty neintegrované předcházejí předmětům integrovaným (ekonomika, ekonomická cvičení) předměty komplexní předmětům dílčím (ekonomika, odbytová činnost podniku) předměty praktické-aplikované předcházejí předmětům teoretickým (ekonomika hotelových služeb, ekonomie)
předměty konkrétní předcházejí předmětům abstraktním (písemná a elektronická komunikace, mikroekonomie a makroekonomie) předměty povinné předcházejí předmětům povinně volitelným (obchodní provoz, statistika obchodu) předměty povinné a nepovinné (finanční řízení podniku, trh cenných papírů) předměty nematuritní předcházejí předmětům maturitním (technika administrativy, účetnictví)
8) Didaktické rozhodování o optimalizaci časové koordinace přímá a nepřímá návaznost nevyžaduje specifický přístup (ekonomika, fiktivní firmy) paralelní koordinace vyžaduje specifický didaktický postup (informační technologie, praktika na počítači)