Rozpočty obcí Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 NM Ing Bohdan Hejduk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2012 a vazba na rozpočty obcí Miroslav Kalousek ministr financí 10. listopadu 2011.
Advertisements

Role obce v systému sociálních služeb Hradec Králové 7. května 2010 Jaromír Jech.
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Obecná část rozpočtového práva III
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Spolupráce a podpora mikroregionů v rámci Jihočeského kraje Brno – ÚÚR
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Analýza financování přenesené a samostatné působnosti obcí a krajů v ČR Petr Toth koordinátor projektu Praha
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Ministerstvo financí 29. listopad 2016
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Obsah veřejných rozpočtů III
POSTOLOPRTY Michaela Hanzlíková.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Rozpočty obcí Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 NM Ing Bohdan Hejduk

Příjmy obcí k III.Q 2008 a 2009 mld. K č Ukazatel III.Q 2008III.Q 2009Index 2009/2008 I. Daňové příjmy I. Daňové příjmy118,8105,989,1% z toho: z toho: Daň z příjmů fyzických osob 27,423,886,9% Daň z příjmů právnických osob 37,828,876,2% Daň z přidané hodnoty 39,739,298,7% II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci)18,519,3104,3% III. Kapitálové příjmy 10,49,490,4% Vlastní příjmy (po konsolidaci) Vlastní příjmy (po konsolidaci)147,7134,691,1% IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) 52,756,9108,0% Příjmy celkem opravě (po konsolidaci) Příjmy celkem opravě (po konsolidaci)200,4191,595,6%

Hospodaření obcí v letech 2008 až 2010 Rok (v mld. Kč) ) ) ) Celkové příjmy269,67251,8264,8 Celkové výdaje254,05266,5268,0 Saldo celkem15,62-14,7-3,2 Pozn.: 1) Skutečnost za rok ) Očekávaná skutečnost za rok ) Predikce na rok 2010

Struktura příjmů a výdajů obcí v letech 2008 až 2010 Ukazatel SkutečnostOčekávaná skutečnostPredikce v mld. Kč Daňové příjmy*154,42139,2154,3 Nedaňové příjmy25,7426,928,3 Kapitálové příjmy15,4814,214,1 Přijaté dotace74,0371,568,1 Příjmy celkem269,67251,8264,8 Běžné výdaje179,65188,0189,4 Kapitálové výdaje74,4078,578,6 Výdaje celkem254,05266,5268,0 S a l d o15,62-14,7-3,2 * Daňové příjmy hlavního města Prahy podle § 3 odst. 2 zákona č. 243/2000 Sb., kterým jsou definovány daňové příjmy krajů, jsou z důvodu lepší srovnatelnosti zahrnuty mezi obce, nikoliv kraje, jak je tomu u daňové predikce.

Struktura příjmů rozpočtů obcí a krajů v roce 2009

Daňový příjem Očekávaná skutečnost r Predikce na r obce Daň z přidané hodnoty54,158,0 Daň z příjmů právnických osob celkem34,336,6 Daň z příjmů právnických osob28,430,8 Daň z příjmů právnických osob plac. kraji a obcemi5,95,8 Daň z příjmů fyzických osob celkem29,134,6 Daň z příjmů fyzických osob - zvláštní sazba2,02,1 Daň z podnikání celkem3,08,4 daň z podnikání - sdílená část výnosů0,92,5 daň z podnikání - 30 % dle místa vzniku2,15,9 Daň ze závislé činnosti celkem24,1 daň ze závislé činnosti - sdílená část22,5 daň ze závislé činnosti - 1,5 % motivace1,61,9 Daň z nemovitostí6,49,6 Správní a místní poplatky7,77,8 Poplatky za znečišťování životního prostředí6,2 DAŇOVÉ PŘÍJMY CELKEM137,8152,8 Vývoj daňových příjmů územních samosprávných celků v roce 2009 a 2010

Dotace ze státního rozpočtu v roce 2010

Dotace pro ÚSC v roce 2010 vládní návrh mld. Kč Obce a hl. m. Praha Dotace z VPS13,4 z toho:Finanční vztahy SR k rozpočtům ÚSC 11,9 Ostatní dotace z kapitoly VPS 1,5 Dotace z ostatních kapitol SR37,2

Finanční vztahy SR k rozpočtům obcí (příloha č. 6 k návrhu zákona o SR) Příspěvek na výkon státní správy celkový objem příspěvku byl pro rok 2010 na výšen o 2 mld. Kč na odstranění existujících disproporcí (viz. dále) tis. Kč Příspěvek na školství příspěvek nebyl pro rok 2010 valorizován tis. Kč Dotace na vybraná zdravotnická zařízení dotace nebyla pro rok 2010 valorizována tis. Kč Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z OkÚ dotace nebyla pro rok 2010 valorizována tis. Kč

Finanční vztahy SR k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 7 k návrhu zákona o SR) Příspěvek na výkon státní správy pro rok 2010 byl příspěvek navýšen o částku 465,353 mil. Kč na odstranění existujících disproporcí (z toho 50 mil. Kč představuje částka, kterou město získalo v roce 2009 formou účelové dotace kapitoly VPS) navýšení o tis. Kč na dofinancování povinností dle z. č.108/2006 Sb., o sociálních službách tis. Kč Příspěvek na školství příspěvek nebyl pro rok 2010 valorizován tis. Kč

Prostředky na úhradu výkonu přenesené působnosti na rok 2009 pro obce a hl. m. Praha Příspěvek na výkon státní správy celkem tis. Kč Příspěvek na výkon státní správy celkem tis. Kč z toho:pro obce v jednotlivých krajích tis. Kč z toho:pro obce v jednotlivých krajích tis. Kč pro hl. m. Prahu tis. Kč Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí tis. Kč Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí tis. Kč Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu tis. Kč Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu tis. Kč Dofinancování příspěvku na výkon státní správy pro obce Dofinancování příspěvku na výkon státní správy pro obce je pro rok 2010 zrušena a prostředky na dofinancování výkonu státní správy pro obce a hl. m. Prahu jsou součástí příspěvku na výkon státní správy, rozpočtovaném ve finančním vztahu SR k rozpočtům obcí v úhrnech po krajích a finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy

Financování přenesené působnosti

V současné době v ČR existuje   obcí   13 krajů a hl. m. Praha (která má jak postavení obce tak i kraje) Obce a kraje plní úkoly jak v samostatné tak v přenesené působnosti. Hovoříme o tzv. smíšeném modelu výkonu veřejné správy.

Zdroje krytí přenesené působnosti Příspěvek na výkon státní správy Příspěvek na výkon státní správy Správní poplatky a nahodilé příjmy (pokuty) Správní poplatky a nahodilé příjmy (pokuty) Účelové dotace (SPOD, soc. služby,..) Účelové dotace (SPOD, soc. služby,..) Vlastní příjmy Vlastní příjmy

Obce s různým rozsahem působnosti Obce dle nejvyšší správní role obcePočet obcí Obec5003 Obec s matričním úřadem622 Obec se stavebním úřadem230 Obec s pověřeným OÚ183 Obec s rozšířenou působností205 hl. m. Praha1

Disproporce mezi výdaji na financování agend státní správy a příjmy na jejich krytí Analýza financování výkonu státní správy a samosprávy územních samosprávných celků (dále jen analýza), zpracovaná pro potřeby Ministerstva financí, v části týkající se přenesené působnosti potvrdila předchozí závěry Ministerstva vnitra o rozdílech ve financování přeneseného výkonu státní správy mezi obcemi. Analýza financování výkonu státní správy a samosprávy územních samosprávných celků (dále jen analýza), zpracovaná pro potřeby Ministerstva financí, v části týkající se přenesené působnosti potvrdila předchozí závěry Ministerstva vnitra o rozdílech ve financování přeneseného výkonu státní správy mezi obcemi. na odstranění existujících disproporcí mezi velikostí výdajů na financování agend státní správy a příjmy na jejich krytí, byl pro rok 2010 navýšen celkový objem příspěvku, který je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy, o 2 mld. Kč. na odstranění existujících disproporcí mezi velikostí výdajů na financování agend státní správy a příjmy na jejich krytí, byl pro rok 2010 navýšen celkový objem příspěvku, který je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy, o 2 mld. Kč.

Rozdělení kompenzace „2 mld. Kč“ Obce dle nejvyšší správní role obce2010 (v tis. Kč) Obce591,5 Obce s matričním úřadem226,6 Obce se stavebním úřadem182,7 Obce s pověřeným OÚ259,7 Obce s rozšířenou působností324,2 Hl. m. Praha415, menší obce menší obce Praha Praha POB (294,6 tis. Kč) POB (294,6 tis. Kč) prům. 95 % krytí (s výjimkou Prahy) prům. 95 % krytí (s výjimkou Prahy) metodika => MV metodika => MV Pozn.: V návrhu SR jsou navíc do příspěvku pro obce na r zapojeny i dotace na vyrovnání disproporcí – poskytované v r z kap. VPS ve výši 301,5 mil. Kč.

Krytí přenesené působnosti Obce dle nejvyšší správní role obce Obce 21 % 95 % Obce s matričním úřadem 41 % 95 % Obce se stavebním úřadem 50 % 95 % Obce s pověřeným OÚ 68 % 95 % Obce s rozšířenou působností 105 % 105 % * 105 %** *) Praha, Plzeň, Ostrava a Brno se v r pohybovaly výrazně pod úrovní krytí u ostatních ORP (POB – 76 %; Praha - 37 %). **) Plzeň, Ostrava a Brno při plánovaném navýšení příspěvku dosáhnou úrovně 95 %, Praha jen 62 %.

Děkuji Vám za pozornost