Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Aktuálne trendy v súťažnom práve Novinky v súťažnom práve – ČR
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řešení protisouztěžních opatření orgánů.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Stanovení postupu soutěžního dialogu Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
RPS/CSF Technická pomoc RPS Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
ZÁKON 139/2006 O koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon)
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Úřad a Vy Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Co nového v oblasti posuzování dopadů spojení soutěžitelů Martin Vitula Úřad pro ochranu.
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Plzeň
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Veřejné zakázky Robert Páleník
Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Novelizace přezkumných směrnic
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Transkript prezentace:

Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging Tomáš Kubeša - Igor Pospíšil Odbor kartelů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Struktura prezentace Bid rigging a výběrová řízení Formy bid rigging II. Důsledky a rizika Prevence Jak získat indicie o bid rigging Co dělat? Kam se obrátit? Praxe a budoucnost

I. Bid rigging a výběrová řízení Soutěž je nejefektivnější způsob výběru (poměr kvalita / cena) Bid rigging = tajná dohoda mezi uchazeči o veřejnou zakázku Nelegální praktika podle českého soutěžního práva Cílem je ovlivnění výsledku výběrového řízení Organizované jednání, často korupční jednání

Kartelová dohoda (cílem je narušení soutěže; cena, dělení trhu) Potenciál ÚOHS X Zdroje (role prevence) Snaha OECD i ÚOHS zlepšit monitoring k odhalení a postižení této nelegální praktiky aktivně přispět ke zvýšení konkurence v oblasti zadávání veřejných zakázek

Dohoda Písemná zřídka Postačí vzájemná shoda Nemusí splňovat žádné náležitosti uzavírání smluv (jednání za společnost, forma atd.)

II. Formy bid rigging Dělení trhu či kompenzace, příp. kombinace Veřejné i privátní zakázky Stejné i různé trhy Čím sofistikovanější, tím zranitelnější (komunikace, sankce, kontrola, notáři…)

Dohoda o tom, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku; případná rotace uchazečů (krycí nabídky; odstupování). Dohoda o tom, že se soutěže zúčastní jen omezený počet uchazečů a další možní uchazeči do nich své nabídky nepřihlásí (utlumení nabídek). Dohody mezi uchazeči o protiplnění a vzájemné kompenzaci (subdodávky, často jen formální). Dohody o rozdělení trhu (různé klíče).

III. Důsledky a rizika Důsledky: Rizika a sankce: Plýtvání penězi z veřejných rozpočtů (kvalifikované odhady mezi 10 – 50%) Rizika a sankce: Trestněprávní (§ 248/2; § 255,-6,-7 TZ) Administrativněprávní (z. 143/2001 Sb.) Občanskoprávní (OZ, OBZ, ZP)

Nahrávání kartelu Potřeba utratit prostředky do konce roku Obava před protahováním VŘ, námitkami a přezkumem Nedostatečná kontrola Neznalost příslušného trhu První či jen občasné zadávání, nezkušenost

Sektory a trhy náchylné ke kartelu Malý počet soutěžitelů Omezené či žádné vstupy na trh Neměnný proud poptávky a nabídky Průmyslová sdružení Opakovanost nabízení Identické či jednoduché produkty Málo alternativ či žádné Malá či žádná technologická změna

IV. Prevence Role veřejných zadavatelů – musí být aktivní V čem: Maximální informovanost před vyhlášením zadávacího řízení (trh, zboží, firmy, podobná VŘ) Nastavit podmínky zadávacího řízení pro maximální účast uchazečů (neomezovat regionálně, obratem, referencemi; malé podniky) Transparentnost: nastavit výběrové řízení tak, aby došlo k efektivnímu snížení komunikace mezi uchazeči (nejistota o tom, kdo vše se uchází)

Pečlivě volit kritéria hodnocení výsledků soutěže Informovat zaměstnance zadavatele o rizicích spojených s těmito tajnými dohodami Otevřená řízení preferovat před uzavřenými Ať uchazeči předem definují subdodavatele Preferovat cíl nikoli cestu Role compliance programů

V. Jak získat indicie o bid rigging Bid rigging dohody – utajované dohody Indicie: Nepodání nabídky dodavatelem, který se běžně podobných výběrových řízení účastnil Neobvykle malý počet uchazečů o zakázku Neočekávané odstupování ze soutěže případně odstoupení vítěze, který se poté stane subdodavatelem Vzájemné kontakty konkurentů

- Vzájemná podobnost nabídek - chyby, vady, vynechané přílohy - známky, odesílací zařízení, stejná osoba přinese na podatelnu - vlastnosti dokumentu word - indexace položek - formulace, hlavičky, subdodavatelé

VI. Co dělat? Pokud má zadavatel podezření nebo dokonce jistotu, že došlo k uzavření tajné kartelové dohody mezi uchazeči o zakázku, měl by učinit následující: nekonzultovat své podezření s uchazeči, ale ani s běžnými zaměstnanci zadavatele nezveřejňovat svá zjištění a podezření zajistit maximum důkazů, které podvodné jednání dokládají (nabídkové dokumenty, korespondence, obálky...) vést detailní záznamy veškerého podezřelého chování a podezřelých prohlášení včetně údajů o tom, koho se týkalo, kdo jiný byl přítomen a co přesně se stalo a bylo řečeno kontaktovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který je v případě potřeby schopen zajistit anonymitu (viz dále Kam se obrátit) po konzultaci zvážit, zda je vhodné ve výběrovém řízení pokračovat.

VII. Kam se obrátit? Úřad pro ochranu hospodářské soutěže třída Kapitána Jaroše 7 604 55 Brno Tel.: +420 542 167 /216 /308 /284 E-mail: kartely@compet.cz V případě potřeby Vám bude zaručena anonymita.

VIII. Praxe a budoucnost Mezinárodní případ (2007) Kartel výrobců tzv. PISU Sofistikované dohody o cenách Díky tzv. leniency programu prominuta pokuta společnosti ABB Zcela vyloučena HS v období let 1991 - 2004 Sankce – téměř 1 mld. pro 16 společností, zrušena krajským soudem

První úspěšný tuzemský případ (2010) Provozování ubytoven – vojenská ubytovací správa Litoměřice Organizátor HOKRA Spedition Důkazy – e mail korespondence Sankce 4,9 mil. pro 5 účastníků kartelu (jednání ve vzájemné shodě) 4. případ od roku 2007

2010 - 2013 zahájena další spr. řízení ve věci BR 2011 spuštěn Program Úřadu (OECD) Osvěta a transparentnost veřejných zadavatelů Manuál (3 části) 2011 návrh rozsáhlé novely ZOHS 2012 účinnost novely 1.12. – z. č. 360/2012 Sb. 2012 pokuta 97 mil. za bid rigging „Odpady“ (právní moc 6.12.2012)

Novela ZOHS – exkurz Bid Rigging Za dohodu v oblasti zakázek a koncesí vedle pokuty zákaz plnění veřejných zakázek / koncesní smlouvy na 3 roky S výjimkou leniency a narovnání

Leniency V zákoně jen nejzákladnější kriteria Leniency I.: upuštění od potrestání Leniency II.: snížení pokuty až o 50 % Nástroj odhalování kartelů

Narovnání Není dohodou s účastníkem, ale polehčující okolností (uznání právní kvalifikace a nenavrhování dalších úkonů) „Narovnat se“ je možné až po sdělení výhrad Není nástrojem vyšetřovacím: 20 % snížení pokuty (zjednodušení řízení)

Ust. § 19a - narušení HS orgány veřejné správy; sankce až 10 mil. Kč Pokuty nově se přihlíží k jednání v průběhu řízení snaze odstranit škodlivé následky deliktu Prioritizace Ust. § 19a - narušení HS orgány veřejné správy; sankce až 10 mil. Kč

Děkuji Vám za pozornost. tomas. kubesa@compet. cz - 542 167 767 igor Děkuji Vám za pozornost. tomas.kubesa@compet.cz - 542 167 767 igor.pospisil@compet.cz - 542 167 216 www.compet.cz