obsah vyučování nebo vzdělávání
Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin: vědomosti, dovednosti, hodnotová orientace žáka (jeho zájmy, přesvědčení, postoje)
rozlišujeme: fakta ▪ fixují empirické poznání, zachycují jevy popisem jejich podoby, vlastností, počtu,místa, pohybu apod. ▪ jsou získávána pozorováním, experimentem, dotazováním a rozborem produktu činnosti pojmy ▪ umožňují uvažovat o množství jednotlivých dílčích fakt najednou, zobecňovat důležité a odhlížet od nedůležitého, rozpoznat v neznámé situaci, čím je podobná něčemu, co už známe apod. ▪ dovolují nám tak odpovědět na otázky typu: co to je?
zákony ▪ všeobecné, nevyhnutelné a opakující se vztahy mezi jevy nebo vlastnostmi objektů, kdy změna jedněch vyvolává změnu jiných principy ▪ významné, klíčové zákony, které sjednocují poznatky do celku teorie ▪ systém zobecněného poznání určité vědní oblasti ▪ teorií se stává potvrzená hypotéza ▪ teorie zahrnuje fakta, pojmy i zákony
procesuální generalizace popisuje zejména průběh přírodních jevů, neobsahuje přímo výpovědi o příčinách (např. semeno hrachu vyklíčí), kauzální (příčinná) generalizace popisuje příčinný vztah mezi dvěma nebo více změnami (např. růst poptávky vyvolává vzestup ceny zboží). Tyto principy zobecnění umožňují určité porozumění situaci, odpovídají na otázku: proč?
Struktura dovedností zahrnuje: cíl činnosti, volbu prostředků, postup činnosti, kontrolu výsledků
dovednosti pracovní (potřebné k výkonu profese), dovednosti sociální komunikace a jednání (vztah k ostatním lidem, osvojení mateřského a cizího jazyka, spolupráce, organizace, řízení, analýza sociální situace atd.), dovednosti pohybové a zdravotní (odolávání zátěži, péče o zdraví), dovednosti poznávací (osvojení metod pozorování, logického myšlení, vědeckého výzkumu i uměleckého odrazu skutečnosti).
Hodnoty = odraz významu skutečnosti pro člověka, pro jeho potřeby a zájmy. Vyjadřují vztah člověka ke společnosti, k přírodě a k sobě samému.
Jsou úzce spjaty s vědomostmi, dovednostmi a hodnotami a jsou rovněž výstupy učení. Patří mezi ně např. kapacita slovní paměti, intenzita a soustředění pozornosti, píle, vytrvalost, sociabilita, přesvědčení a další.
= vzdělávací projekt určující: záměry, cíle a konkrétní úkoly vzdělávacího působení, metody, prostředky a aktivity k dosažení těchto cílů, způsoby a nástroje požadované ke zhodnocení úspěšnosti vzdělávacího působení.
tzv. dvojúrovňová koncepce kurikula: národní kurikulum (RVP) stanoví východiska, na jejichž základě si školy tvoří vlastní školní kurikula (ŠVP)
kurikulární tvorba dává odpověď na sedm základních otázek: proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat?
kurikulum by správně mělo být psané z pozice žáka, tedy jako systém jeho zkušeností, jeho výstupních dovedností, významů, zatímco osnovy sledují učitele, tedy to, co on vykládá a dělá
doporučené (řeší základní koncepční otázky) předepsané (závazné pro určité typy škol nebo pro celý vzdělávací systém) realizované (to, co učitel skutečně realizuje ve třídě) podpůrné (podporuje předepsané kurikulum- učebnice, vzdělávání učitelů, časové dotace, vybavení školy atd.) hodnocené (testy, zkoušky a další nástroje měření) osvojené (to, co se žáci skutečně naučí)
formální (komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání) neformální (mimotřídní a mimoškolní aktivity organizované školou- výlety, exkurse, ale také domácí příprava žáka apod.) skryté (postihuje další souvislosti života a školy, např. klima ve škole, vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči, charakter školního prostředí, vzdělávací hodnoty atd.) nulové (též chybějící, označuje to, čemu se ve vyučování nevěnuje pozornost, co tedy jakoby pro školu neexistovalo, např. dřívější cenzura učebnic, kdy byla některá fakta záměrně vynechávána) metakurikulum (do kurikula určitého předmětu jsou zařazovány informace, jak se předmětu učit a řídit své učení, čili metakognitivní témata- učení o učení)