1 Hodnotící kritéria, definování potřeb konkurenceschopnosti EU a ČR doc. Ing. Eva Klvačová, CSc. prorektorka pro vědu a výzkum NEWTON College, a.s. Konference.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

Vybrané otázky konkurenceschopnosti EÚ
MARKETING A MANAGEMENT
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Mezinárodní konkurenceschopnost, její faktory a aplikace na ČR
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Agregátní poptávka a nabídka
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
ČR jako atraktivní lokalita pro umístění centra sdílených služeb Petr Pospíšil| ředitel Divize Investic
Demografie je věda, která se zabývá:
Globalizace Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta Karviná.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
1 VŠFS MEI KSB ZS 2007/08 Konzultace
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Ekonomické dělení států světa
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investice 2011 – Tsunami na finančních trzích? David Navrátil.
Marketingové prostředí
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
TRH (tržní mechanismus)
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Zpráva o globální konkurenceschopnosti Doc. Ing. Josef Taušer, Ph.D.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Příliv investic do České republiky
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

1 Hodnotící kritéria, definování potřeb konkurenceschopnosti EU a ČR doc. Ing. Eva Klvačová, CSc. prorektorka pro vědu a výzkum NEWTON College, a.s. Konference „Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR“ 30. října 2008

2 Motto: „Řekněme si konečně pravdu. Mluvit o konkurenceschopnosti na úrovni národních ekonomik je nesmysl. Posedlost konkurenceschopností je špatná i nebezpečná zároveň.“ Paul Krugman

3 Růst konkurenceschopnosti jako prioritní cíl národních vlád 80. léta 20. století: počátek přenášení pojmu konkurenceschopnost z podnikové úrovně na úroveň národních ekonomik USA: analytické studie dokazující, že USA ztrácí konkurenceschopnost ve vztahu k Japonsku, volání po akci, vznik Rady pro konkurenceschopnost Bill Clinton: „Každá země se podobá velké korporaci soutěžící na globálním trhu“ Jacques Delors: „Příčinou vysoké nezaměstnanosti v EU je nízká konkurenceschopnost ve vztahu k USA a Japonsku“ Lisabonská strategie: Evropa se do roku 2010 stane nejkonkurenceschopnějším regionem světa Všechny členské země EU mají dnes svůj Lisabonský program

4 Proč vznášet námitky? na podnikové úrovni existuje dělící čára mezi konkurenceschopností a nekonkurenceschopností na úrovni národních států a světových regionů tato dělící čára neexistuje definice konkurenceschopnosti států a regionů jsou vágní, nejednoznačné podnik přestává být konkurenceschopný tehdy, jestliže - není schopen nabídnout na trhu takové zboží, které jsou spotřebitelé ochotni kupovat - není schopen plnit své finanční závazky vůči dodavatelům, státu, bankám, zaměstnancům a dalším zainteresovaným osobám

5 Kdy je nekonkurenceschopná národní ekonomika? Když roste pomaleji než jiné ekonomiky? Když stagnuje, nebo její HDP klesá? Když klesá podíl země na světovém obchodu? Když klesá podíl země na přílivu přímých zahraničních investic? Když je nutné vyhlásit státní bankrot? Když kurz měny podlamuje možnosti exportu? Když roste nezaměstnanost rychleji než HDP? Když zemi postihne delokace výroby, služeb, výzkumných kapacit?

6 3 definice konkurenceschopnosti 1.Konkurenceschopnost je naše schopnost produkovat zboží a služby, které jsou schopny projít testem mezinárodní konkurence, přičemž se naši občané budou moci těšit z rostoucí a dlouhodobě udržitelné životní úrovně. (USA – Laura Tyson – předsedkyně Rady ekonomických poradců Billa Clintona) 2. Konkurenceschopnost je schopnost země poskytovat svým občanům vysokou a stále rostoucí životní úroveň a zaměstnanost všem, kdo chtějí pracovat (EU – Lisabonská strategie 2005) 3. Konkurenceschopnost je schopnost korporací, odvětví, regionů, národů a nadnárodních celků generovat vysokou úroveň příjmů z výrobních faktorů i relativně vysokou úroveň jejich využití na udržitelné úrovni za současného vystavení mezinárodní konkurenci. (OECD).

7 Konkurenceschopnost země jako přitažlivost Konkurenceschopnost země je její schopnost být přitažlivá pro zahraniční investory v souladu s jejich vlastními kritérii. Nejkonkurenceschopnější země světa se současně dokáží postarat o růst životní úrovně svých občanů, zachování sociálního konsensu a politickou stabilitu.

8 Multikriteriální hodnocení konkurenceschopnosti národních států Nejznámější: Zpráva o globální konkurenceschopnosti (Světové ekonomické fórum) Ročenka světové konkurenceschopnosti (Institut pro rozvoj managementu) Podnikatelské prostředí (Doing Business – Světová banka) Řada dalších: Index ekonomické svobody (Fraser’s Institute, Heritage Foundation) Index přitažlivosti zemí z hlediska delokačních rozhodnutí (A.T. Kearney) Přehled evropské přitažlivosti (Ernest&Young)

9 Charakteristické rysy multikriteriálních hodnocení konkurenceschopnosti rozsáhlý počet indikátorů i sledovaných zemí konečným výsledkem jsou žebříčky pořadí podle jednotlivých indikátorů žebříčky souhrnné kombinace tvrdých a měkkých dat s tendencí přidávat měkká data na úkor tvrdých nízká vypovídací schopnost z hlediska změn v čase (změny v počtech hodnocených zemích, v počtech indikátorů) ideové východisko: neoliberalismus (minimální státní zásahy, maximální otevřenost ekonomiky) pragmatické východisko: prospěšnost národního státu z hlediska uspokojení vlastních potřeb one size fits all(jeden model vyhovuje všem) projev neokorporativismu, prosazování zájmů zahraničních investorů a domácích obchodních společností konkurenceschopnost země jako přitažlivost nepřesnost měkkých dat a kombinací měkkých a tvrdých dat v pořadích zemí podle konkurenceschopnosti každou zemi hodnotí jiný tým expertů

10 Výhody a nevýhody žebříčků konkurenceschopnosti: 1. Jsou snadno pochopitelné a uchopitelné pro politiky, média a laickou veřejnost – tedy pro všechny, kdo se v daném problému nevyznají 2. Vytvářejí automatický tlak na reformní opatření 3. Dobrá viditelnost vzorů chování – zemí, které se nacházejí v čele žebříčků

11 Celosvětové závody národních států v disciplíně konkurenceschopnosti: inverze role národních států a podnikatelských subjektů stát se postupně mění z autora norem chování pro podnikatelské subjekty v účastníka soutěže o jejich přízeň přestává být zřejmé, kdo určuje pravidla hry a dohlíží na jejich dodržování a kdo je účastníkem hry stát i podnikatelské subjekty si vzájemně překážejí dochází ke změně cílové funkce podnikové sféry – posílení prvky dobývání renty od státu vzniká tlak na reformu veřejných financí na straně příjmů i výdajů vzniká asymetrie mezi právy a povinnostmi, mezi svobodou a odpovědností dochází současně k oslabování i bytnění národních států

12 Potenciální důsledky tlaku na růst konkurenceschopnosti Tlak na růst konkurenceschopnosti = tlak na nikdy nekončící reformní opatření (je velkou iluzí, že reformní opatření mohou být jednorázová Ekonomické a sociální důsledky přijaté pod tlakem na růst konkurenceschopnosti nesou občané vzájemně si konkurujících zemí Důsledky nenesou zahraniční investoři Domácí politici nesou pouze politickou odpovědnost – v nejhorším případě prohrají volby a uvolní místo nové politické garnituře.

13 Dostihy ke dnu dlouhodobé účinky závodu států v disciplíně konkurenceschopnost mohou být devastující (race to the bottom) nemají-li být devastující, je nutné vytvořit pravidla závodu k vytvoření takovýchto pravidel existuje zásadní averze

14 Je Evropa nekonkurenceschopná v porovnání s USA? Evropská unie: Lisabonská strategie 2000, 2005 Centrum pro evropskou reformu pravidelně hodnotí plnění LS a evropské země dělí z pohledu ochoty k reformám na hrdiny a zbabělce Hlavní označovaná příčina nižší evropské konkurenceschopnosti: sociálně tržní ekonomika

15 Konkurenceschopnost EU a USA Výrok o nižší konkurenceschopnosti EU kriticky závisí na definici konkurenceschopnosti Vliv velikosti: USA jako celek, EU jako 27 států Makroekonomický pilíř konkurenceschopnosti USA velmi labilní (75. místo ze 131 zemí světa podle The Global Competitiveness Report ) Horší kvalita veřejných institucí USA než starých členských zemí EU Horší kvalita zdravotnictví a primárního a sekundárního vzdělání USA Silná stránka USA: technologická převaha

16 Index přitažlivosti zemí z hlediska delokačních rozhodnutí Atraktivita ČR: mezi 25 nejpřitažlivějšími zeměmi (A.T. Kerney´s) Příznivá geografická poloha Kulturní podobnost se zeměmi západní Evropy Příznivá relace mezi úrovní mezd a kvalifikace pracovní síly Levní manažeři Solidní jazykové znalosti obyvatelstva Velmi kvalitní infrastruktura Schopnost implementace poznatků vědy a techniky Stabilita politického prostředí Ekonomická stabilita

17 Deset nejatraktivnějších zemí světa v roce 2007 Pramen: Ernst&Young: European Attractiveness Survey 2007

18 Patnáct nejpřitažlivějších evropských zemí jako investičních destinací Pořadí v roce 2006 ZeměPočet PZI v roce 2006 Tržní podíl v roce 2006 (%) Počet PZI v roce Spojené království 68619,4559 2Francie56516,0538 3Německo2868,1182 4Španělsko2126,0147 5Belgie1855,2179 6Polsko1524,3180 7Rumunsko1404,086 8Švýcarsko1363,993 9Česká republika1133,2116 9Švédsko1133,295 11Maďarsko1083, Nizozemsko952,782 13Rusko872, Irsko742,167 14Itálie742,149 Ostatní50514,0466 Celkem Pramen: Ernst&Young: European Attractiveness Survey 2007

19 Profil konkurenceschopnosti České republiky Globální index konkurenceschopnosti Pramen: The Global Competitiveness Report , World Economic Forum

20 Bilance národní konkurenceschopnosti České republiky Pramen: The Global Competitiveness Report , World Economic Forum

21 Bilance národní konkurenceschopnosti České republiky (pokračování) Pramen: The Global Competitiveness Report , World Economic Forum

22 Bilance národní konkurenceschopnosti České republiky (pokračování) Pramen: The Global Competitiveness Report , World Economic Forum

23 Bilance národní konkurenceschopnosti České republiky (pokračování) Pramen: The Global Competitiveness Report , World Economic Forum

24 Index globální konkurenceschopnosti – pořadí nových členských zemí EU (postsocialistických) Pramen: The Global Competitiveness Report , World Economic Forum * nejlepší skóre, ale obrovská nahuštěnost zemí

25 Nejvýznamnější konkurenční výhody České republiky Pramen: The World Competitiveness Yearbook 2005, IMD

26 Nejvýznamnější konkurenční výhody České republiky (pokračování) Pramen: The World Competitiveness Yearbook 2005, IMD

27 A jak by mohla Česká republika zlepšit svou konkurenceschopnost podle Světové ročenky konkurenceschopnosti 2005? Měla by snížit státní podpory poskytované soukromým i veřejným podnikům. Tyto podpory jsou sedmkrát vyšší, než činí průměr sledovaných zemí (9,66 % HDP v ČR oproti průměru 1,34 % HDP). Měla by zvýšit podíl zaměstnanců pracujících na částečný úvazek. Ten je v České republice téměř pětkrát nižší než ve vzorku sledovaných 60 zemí. Měla by zvýšit podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva ve věkové kategorii let. V České republice činí tento podíl 12 %, ve sledovaných 60 zemích 25 %. Měla by zlepšit stav svého běžného účtu platební bilance (deficit ve výši přesahující 5 % HDP oproti průměrnému přebytku 1,3 %). Měla by snížit svou energetickou náročnost, která je téměř dvojnásobná oproti sledovaným zemím. Měla by posílit růst zaměstnanosti. Měla by snížit celkové zdanění spotřeby. To činí 22 %, v zemích sledovaného vzorku 17 %. Měla by zvýšit počet uživatelů vysokorychlostního internetu na 1000 obyvatel. Měla by zvýšit hodnotu kapitalizace burzy (19,5 % HDP v ČR, 75,6 % HDP ve sledovaném vzorku zemí).

28 A jak by mohla Česká republika zlepšit svou konkurenceschopnost podle Světové ročenky konkurenceschopnosti 2005? (pokračování) Měla by snížit povinný příspěvek zaměstnavatele na sociální zabezpečení (35,6 % z HDP na obyvatele v ČR, 20,6 % v průměru za sledované země). Měla by zvýšit objem hodnoty obchodované na burze cenných papírů (zhruba osmkrát, aby se dostala na úroveň průměru). Měla by snížit celkový výběr daní. Podíl celkových příjmů z daní na hrubém domácím produktu představuje v ČR 37,7 % HDP, průměr za sledovaných šedesát zemí je 29,12 %. Měla by zvýšit podíl kapitálového trhu na financování podniků. Měla by posílit transparentnost rozhodování vlády. Měla by posílit konzistentnost vládních politik. Měla by změnou legislativy usnadnit zakládání nových firem. Měla by zajistit, aby představenstva efektivně dohlížela na činnost managementu. Měla by zlepšit úroveň vzdělání v oboru financí. A konečně by měla změnit legislativu v oblasti nezaměstnanosti tak, aby stimulovala nezaměstnané k návratu do práce.

29 Děkuji za pozornost.