Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Nabídka Množství zboží, které chce prodávající za určitou cenu prodat. Nabídka je funkcí prodávajícího, který chce za maximální cenu prodat maximální množství zboží a naopak, což vyplývá z pravidla maximalizace zisku, který chce podnik z dlouhodobého hlediska vytvořit.
Nabídka Množství Q Nabídka
Faktory ovlivňující výši nabídky výrobní náklady: Jestliže se výše výrobních nákladů vzhledem k tržním cenám snižuje, podniky rozšiřují výrobu. ceny výrobních substitutů: Výrobky, které jsou ve výrobě nahraditelné jinými výrobky. Roste-li cena jednoho substitutu, pak nabídka jiného klesá, neboť zájem výrobců se přesouvá na výnosnější výrobu
Faktory ovlivňující výši nabídky způsob organizace trhu: Státní zásahy, daňový systém, úroková míra, konkurence, míra monopolizace trhu. Dotace: formou daňových úlev zvyšuje nabídku formou garantovaných cen zvyšuje nabídku
Faktory ovlivňující výši nabídky Clo: Vysoké clo zvyšuje ceny dováženého zboží a tím chrání domácí výrobce před konkurencí. Nabídka na vnitřním trhu však většinou klesá.
Cenová elasticita nabídky Procentní změna nabízeného množství zboží v závislosti na procentní změně ceny zboží. % Q Es = % C Q – množství C - cena
Cenově elastická nabídka Es > 1 Jednoprocentní růst ceny vyvolá více než jednoprocentní vzrůst nabízeného zboží. Zboží, u něhož lze poměrně jednoduše rozšiřovat výrobu
Cenově elastická nabídka Množství Q Nabídka
Dokonale elastická nabídka Množství Q Nabídka
Jednotkově elastická nabídka Zboží, které nemá zvláštní charakter (teoretická varianta). Es = 1
Cenově neelastická nabídka Es < 1 Jednoprocentní vzrůst ceny vyvolá méně než jednoprocentní vzrůst nabízeného množství. Zboží, u kterého nelze jednoduše rozšiřovat výrobu (zemědělské produkty – obilí).
Cenově neelastická nabídka Množství Q Nabídka
Dokonale neelastická nabídka Množství Q Nabídka
Změna nabídky z hlediska času
Ultrakrátké období Cena vzroste tak rychle, že výrobce nemůže zvětšit nabízené množství zboží.
Ultrakrátké období Množství Q Nabídka
Krátké období Výrobce má dostatek času, aby změnil variabilní složky kapitálu (přijal nové zaměstnance, prodloužil pracovní dobu), ale zvyšování výroby narazí v určitém okamžiku na kapacitu fixních složek kapitálu.
Krátké období Množství Q Nabídka Fixní složky
Dlouhé období Období je dostatečně dlouhé pro změnu variabilních a fixních složek kapitálu.
Dlouhé období Množství Q Nabídka
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí