1 Stopařův průvodce po e-Justici Jan Kracík 6. června 2008 Verze 2.0
2 AGENDA Představení systému FIBEUS Cílová zákaznická skupina Proč vůbec vytvářet takový systém – Obchodní drivery řešení – Technické drivery řešení. Proč platforma Caché. Slabá a silná místa zvoleného konceptu Reálné zkušenosti Welcome in the real world - eJustice.
3 FIBEUS – co to je? Kdybychom psali kuchařku, tak by postup byl následující: Vezmi část ERP systému Vezmi část podvojného účetnictví Vezmi podstatné z dokument managementu Celé to vraž do Caché (nebo jiného ….), zamíchej, nech vykynout a upeč.
4 FIBEUS Zakládání a správa elektronických spisů s údaji o stranách sporu s přiřazením soudní příslušnosti Hromadné a individuální generování dokumentů Evidence finančních pohledávek a jejich umořování s ohledem na způsob výpočtu příslušenství, odměn a dalších nákladů Workflow - případy v cca 30 stavech mimosoudního, nalézacího a předexekučního řízení na základě nastavených interních, nebo externích událostí Úkolová agenda Poštovní agenda vč. podpory Hybridní pošty ČP Manažerská nadstavba
5 FIBEUS
6
7 Cílová zákaznická skupina Advokátní kanceláře Inkasní společnosti Právní oddělení velkých korporací Exekutorské kanceláře …
8 Obchodní drivery řešení Detailní znalost domény Nízká saturace cílového segmentu efektivním řešením Existence pouze jednoho konkurenčního řešení Kontakty na cílovou skupinu díky předchozímu úspěšnému projektu ČT Možnost podílet se do jisté míry na vytváření a realizaci pilotních řešení v justici
9 V cílové skupině nelze efektivně nasadit velké standardní řešení: – Drahé a příliš robustní – Míra customizace je velmi vysoká Tenký klient – Nutný vzdálený přístup –Obtížnost údržby klasického klienta Robustní úložiště pro dokumenty Flexibilní workflow Technické drivery řešení
10 Proč Caché? ZEN – tenký klient Doména je velmi vhodná pro objektový přístup Cílový segment nemá „de facto“ standardy determinující volbu technologie Heterogenita zdrojů na straně klientů - otevřenost platformy je velkou výhodou Podpora…
11 S.W.O.T.
12 Reálné zkušenosti Z vývoje: – Náročná podpora striktně národního prostředí – Stále chybí WYSIWIG editor – Není podpora manažerských funkcí Z deploymentu a provozu: – Úroveň uživatelů je specificky nízká – Je nebytné mít celý server ve své správě – Bezpečnost není řešena optimálně – účet admin –
13 E-JUSTICE (proč to nefunguje…?) Poznatky z elektronické komunikace v rámci justice: Právní předpisy upravující elektronickou komunikaci v rámci justice nejsou fakticky provedeny Každý soud si stanovuje vlastní technické i procesní podmínky pro elektronická podání Neexistuje společná forma jednotlivých podání Neexistují jednotné šablonu a formuláře pro komunikaci od soudů směrem k advokátům Schizofrenní situace při platbě soudního poplatku …existuje soud, kde návrh nelze elektronicky podat vůbec!
14 E-JUSTICE (příčiny) Objektivní –autonomie soudů je chápána nikoli pouze v rovině rozhodovací, ale i v rovině organizační a procesní –chybí jasná, přesná, zákonná úprava problému –většina soudů není především organizačně a procesně vybavena pro hromadná elektronická podání Subjektivní –chápání komunikace právních zástupců žalobce se soudem v oblasti technického zabezpečení hromadných podání, jako ovlivňování soudu
15 Závěr Děkuji za pozornost… … a nepropadejte panice! Jan Kracík ředitel společnosti