Metodologické základy výzkumu veřejného mínění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výzkum veřejného mínění v České republice Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Historie výzkumů veřejného mínění
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Seminární práce N_TiM/pMPH.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Koncipování empirického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
1 Historie výzkumů veřejného mínění. 2 Rozvíjejí se nejprve v USA Rozvíjejí se nejprve v USA Zpočátku spjaty výlučně s volbami a volebními kampaněmi Zpočátku.
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Výzkum veřejného mínění
Spotřeba domácností z environmentální perspektivy Zuzana Krautová Proměny životního způsobu a jeho environmentálních souvislostí.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Martin Vávra, Tomáš Čížek
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologické základy výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - I. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK

Vznik masového veřejného mínění Důsledek všeobecného vzdělání, rozvoje masové komunikace, rozšiřování volebního práva Veřejnost – imaginární celek vytvářený hlavně masovými médii Přestává být chápáno jako sociální proces ve skupinové interakci, ale Jako měřitelná kvantita, která může být výzkumem zaznamenána

Straw polls - předchůdci výzkumů „Slaměné výzkumy“ - ankety, zejména volební Neměly stanoveny žádné metodologické principy Prováděny v USA od roku 1824, často organizovány médii

George Gallup (1901-1984) Zakladatel vědecké metodologie výzkumů veřejného mínění Shromáždil záznamy výsledků voleb a provedl analýzu straw polls v letech 1836 – 1933

Gallup: „městské shromáždění v celonárodním měřítku“ Metodologie výzkumů + rozvoj masové komunikace (tisk,rozhlas) = možnost navrátit do moderní americké společnosti prvky přímé demokracie Výzkumy jako protiklad vlivu lokálních a zájmových skupin

Prezidentské volby 1936 Anketa (Straw poll) časopisu Literary Digest Rozesláno 10 mil. anketních lístků, zpracováno přes 2 miliony Výběr adres domácností s vyššími příjmy Výzkum časopisu – chybná volební prognóza Gallupův výzkum – správně předpověděl vítězství Roosevelta

Metodologické zdroje a kontexty Metody výzkumu trhu Rozvoj vědecké statistiky Rozvoj empirické sociologie, sociální psychologie Kvantitativní výzkum v sociálních vědách Praxe voleb Masová komunikace Masová spotřeba

Metodologické principy výzkumů Vědecky podložená metoda výběru dotázaných Standardizovaný rozhovor tazatele a dovázaného Standardizovaná metoda zpracování výsledků

Počátky výzkumů veřejného mínění USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Vztah mezi výzkumy veřejného mínění, politickou propagandou a public relations Posun zájmu od teoretických konceptů k praxi a metodologii výzkumů

Pojetí veřejného mínění v empirickém výzkumu Orientace na konečný výsledek, nikoliv na proces Individualistické pojetí – jednotlivec jako subjekt dotazování Zájem o individuální nebo skupinové postoje Sociálně psychologické vlivy na formování a vyjadřování mínění

Etapy empirického výzkumu Formulace teoretického nebo praktického sociálního problému Formulace teoretické hypotézy Formulace souboru pracovních hypotéz Rozhodnutí o populaci a vzorku

Hypotéza Předpoklad, domněnka Očekávání charakteru určitého jevu Je vyvozena z teorie Formulace teoretické hypotézy Formulace pracovních hypotéz

Pracovní hypotéza Tvrzení předpovídající existenci souvislostí mezi dvěma či více proměnnými Proměnné musí mít validní operační definici (platnou z hlediska sociálních věd) Soubor pracovních hypotéz musí zahrnovat nejen proměnné reprezentující zkoumaný koncept Také proměnné, které mohou významně zkreslit interpretaci testovaných vztahů

Význam pracovních hypotéz pro výzkum Jsou testem, zda lze daný problém zkoumat pomocí výzkumu Nástroj pro optimalizaci redukce informací Obsahují základní informaci pro optimální rozhodnutí o technikách výzkumu Jsou základem pro odhad rozsahu výzkumu (časové a finanční plánování)

Indikátor (znak, proměnná) Ukazatel vybraných vlastností jevu Teoretický pojem převedený do podoby, která umožňuje jeho zkoumání v empirickém výzkumu Stanovení a výběr indikátorů – zásadní a obtížné ve výzkumu

Operacionalizace Proces převodu jevu na indikátory Nutná redukce informací – nelze popsat a analyzovat jev v plné šíři Často jde jen o přiblížení k teoretickému vymezení pojmu Nutnost nepřímého měření – transformace informací do jazyka symbolů

Domácí úkol pro celý cyklus Připravte a proveďte malý výzkum veřejného mínění Návrh projektu Rozhodnutí o výběru vzorku a návrh dotazníku Provedení šesti rozhovorů a zhodnocení dotazování

Domácí úkol I Návrh projektu Stanovte a zdůvodněte: Teoretickou hypotézu Soubor pracovních hypotéz Soubor indikátorů