Studium je práce s texty Úvodní přednáška. Práce s texty Tvoří východisko i základ studia Texty jako vstup – čtení Texty jako výstup – psaní Texty tištěné,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy redakční práce
Advertisements

Odborné a vědecké práce
M. Juříková Metodika tvůrčí práce
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Databáze citačních rejstříků Web of Science.  Online akademická služba provozovaná společností Thomson Reuters.Thomson Reuters  Databáze citačních rejstříků,
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Bibliografická a rešeršní činnost Bibliografické citace
Bibliografická a rešeršní činnost
Citace, citování Plagiátorství
Eva Filípková Informační zdroje = zdroje, který přináší uživatelům informace, = zdroje, který přináší uživatelům informace, poznatky.
Kde hledat informace pro psaní práce a jak se vyhnout plagiátorství?
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Nakladatelské informace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Zpracování dokumentů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Poptávka 1.
Koordinátoři ICT Organizační informace
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Metody zpracování informací - 2
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Bibliografické citace – cvičení I. Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Věcné zpracování trochu jinak Ze zkušenosti Centra informačních a knihovnických služeb (CIKS) VŠE v Praze.
Absolventská práce.
Odkazy Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Obvyklé pořadí údajů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
4. BIBLIOGRAFICKÉ CITACE, CITAČNÍ NORMA ISO 690 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Práce s informačními prameny VIKBA03
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Rešerše. Bibliografické databáze Web of Science ISI Web of Knowledge – WoS + Journal Citation Report Placené – PřF MU je uživatelem Bibliografická citace.
Jak vyhledat kvalitní dokumenty a správně je citovat Bc. Radmila Kouřilová.
Poznámky pod čarou Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A DŮLEŽITÉ INFORMACE. Bakalářská práce odborný text zpracovaný na téma dokladem toho, že student porozuměl teoretickým poznatkům Každá.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Ústřední knihovna FSS MU
Informační prameny I. část
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
PSY103 Vývojová psychologie I Zuzana Masopustová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Mgr. Michal Oblouk HLAVNÍ MYŠLENKY TEXTU.
Práce s informačními zdroji
Ukázka zpracování referátu.
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
Informační prameny II. část
Citační a bibliografické databáze:
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
Transkript prezentace:

Studium je práce s texty Úvodní přednáška

Práce s texty Tvoří východisko i základ studia Texty jako vstup – čtení Texty jako výstup – psaní Texty tištěné, elektronické

Čtení Získávání diskursivní kompetence, tj.: zvládnutí odborného jazyka zvládnutí způsobu odborné komunikace získání schopnosti porozumět textu v daném kontextu

Odborný jazyk Obsahuje slova, která známe z „běžného“ jazyka Tato slova však mají přesně vymezený význam Naivní postoje: správné použití jazyka, správné pochopení jazykového sdělení (pokus: Přečtěte si vybraný odstavec odborného textu a vysvětlete svými slovy obsah textu a vybrané pojmy)

Jak číst? Rychlost čtení – závisí na rychlosti vnímání a na koncentraci informací Je dobré vědět, jak rychle čteme – pokus: přečtení a zpracování 10 stran odborného textu Potřeba zpracování na 1 předmět za semestr: sociální a humanitní vědy: cca 1000 stran technické a přírodní vědy: cca 300 stran

Způsob čtení I. Čtení = studium? Nikoliv! Seznámení s textem (délka, členění, náročnost...) Orientace v textu (pochopení formální stránky, hrubý přehled o obsahu) První čtení (přečtení, nikoliv důkladné porozumění – označení obtížnějších částí)

Způsob čtení II. Druhé čtení (porozumění obtížnějším částem textu, vyhledání neznámých pojmů, jejich přesné významy) Studium pojmového základu (stanovení vztahů a vazeb mezi pojmy, pochopení – tj. nalezení neodborného ekvivalentu, etymologie, definice, teorie, kam pojem patří)

Způsob čtení III. Studium výrokových sdělení a argumentů (pochopení, proč je sdělení formulováno právě takto?), polemika s autorem (proč právě tento výrok, a ne jiný?) Studium tematických celků (pochopení, proč je text členěn právě takto, dokonalá orientace v textu)

Způsob čtení IV. Namátková reprodukce pojmů (pokus o vysvětlení pojmů, jak jsme je z textu pochopili, schopnost nové pojmy správně používat) Namátková reprodukce textu (pokus o vysvětlení smyslu textu, schopnost vyjadřovat se v dané odborné rovině) Namátková reprodukce logických argumentů

Co číst? Průvodce po textech: bibliografická periodika (current contents), bibliografické indexy, bibliografické rešerše. Internet – problematická kvalita informací. „Nesehnal jsem literaturu“ = „Nikde v České republice není k dostání mýdlo“

Kde získat literaturu? Prodejny knih (katalogy, knižní novinky, odborné časopisy...) Knihovny (katalogy – jmenný, věcný) Meziknihovní výpůjční služba „Zákon vypůjčené knihy“ Katalogy a rejstříky včetně vyhledávacích funkcí jsou k dispozici i přes internetové služby

Jakou literaturu číst? Primární literatura Sekundární literatura Kvalitní studium: „Ad fontes!“ Rukopisy / Publikace Neseriálové publikace, Seriálové publikace Studijní texty: skripta; učebnice; monografie; odborné časopisy; slovníky; encyklopedie

Co vybrat? Knižní monografie: uceleně podaný problém; bibliografie, rejstříky, shrnutí Studie v odborných časopisech: abstrakt, klíčová slova, členění, bibliografie. Rozpoznání kvality (impact factor, current contents)

Psaní Odborný text je základním komunikačním prostředkem vědecké obce (dříve traktát, dopis). Žánry: zprávy, recenze, odborné stati, vědecké studie, vědecké monografie Kontext je naznačen odkazy a citacemi.

Odkazy a bibliografické citace V odborném textu je uvedení zdrojů, ze kterých autor čerpal, POVINNÉ PLAGIÁT ČSN ISO 690 Dokumentace. Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. Praha: Český normalizační institut, ČSN ISO Informace a dokumentace. Bibliografické citace – část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části. Praha: Český normalizační institut, 2000.

Citáty Uvedení myšlenky z jiného díla v různých úrovních podrobnosti: citace (úplná nebo částečná) parafráze (věrná nebo volná) zmínka (o díle nebo o autorovi) Formální stránka odkazu je dána normami, text musí obsahovat soupis literatury, na který se v textu odkazujeme.

Způsoby citace I. Úplná citace po dvojtečce:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě: „,Tak nám zabili Ferdinanda,` řekla posluhovačka panu Švejkovi, který opustiv před léty vojenskou službu, když byl definitivně prohlášen vojenskou lékařskou komisí za blba, živil se prodejem psů, ošklivých nečistokrevných oblud, kterým padělal rodokmeny.“ (Hašek, 1971, s. 11)

Způsoby citace II. Částečná citace po dvojtečce:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě, kde autor říká: „...opustiv před léty vojenskou službu, když byl definitivně prohlášen vojenskou lékařskou komisí za blba, živil se prodejem psů, ošklivých nečistokrevných oblud, kterým padělal rodokmeny.“ (Hašek, 1971, s. 11)

Způsoby citace III. Částečná citace v plynulém textu:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě, kde autor říká, že Švejk „opustiv před léty vojenskou službu, když byl definitivně prohlášen vojenskou lékařskou komisí za blba, živil se prodejem psů, ošklivých nečistokrevných oblud, kterým padělal rodokmeny.“ (Hašek, 1971, s. 11)

Způsoby citace IV. Částečná dělená citace v plynulém textu:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě, kde autor říká, že Švejk „opustiv před léty vojenskou službu, když byl definitivně prohlášen vojenskou lékařskou komisí za blba,“ a aby dostatečně dokreslil sociální status, doplnil, že se živil „prodejem psů, ošklivých nečistokrevných oblud, kterým padělal rodokmeny.“ (Hašek, 1971, s. 11)

Způsoby citace V. Věrná parafráze:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě, kde autor říká, že Švejk před léty opustil vojenskou službu, byl definitivně prohlášen vojenskou lékařskou komisí za blba a živil se prodejem psů, kterým padělal rodokmeny.“ (Hašek, 1971, s. 11)

Způsoby citace VI. Volná parafráze:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě, kde autor říká, že Švejk byl zproštěn vojenské služby pro blbost (což byla diagnóza lékařské komise) a v civilu se živil prodejem psů. (Hašek, 1971, s. 11)

Způsoby citace VII. Zmínka:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě, kde autor mimo jiné říká, že Švejk se živil prodejem psů (Hašek, 1971, s. 11). Další charakteristiky této postavy můžeme sledovat...

Způsoby citace VIII. Zmínka o celém díle:...Švejkovu stručnou charakteristiku najdeme už v první větě románu Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (Hašek, 1971, s. 11), ačkoliv Švejk je hlavní postavou také několika Haškových předválečných povídek.

Odkazy na zdroje Odkaz na číslovaný seznam:... kde autor mimo jiné říká, že Švejk se živil prodejem psů (8, s. 11). Další charakteristiky této postavy můžeme sledovat... Odkaz v podobě exponentu:... kde autor mimo jiné říká, že Švejk se živil prodejem psů 8. Další charakteristiky této postavy můžeme sledovat...

Odkazy na zdroje Odkaz primární odpovědností a rokem:... kde autor mimo jiné říká, že Švejk se živil prodejem psů (Hašek, 1971, s. 11). Další charakteristiky této postavy můžeme sledovat... Odkaz primární odpovědností v plynulém textu:...o Švejkovi uvádí Hašek (1971, s. 11), že se živil prodejem psů. Další charakteristiky této postavy můžeme sledovat...

Seznam bibliografických citací Číslovaný Nečíslovaný (seřazený podle primární odpovědnosti) Povinné údaje, doporučené údaje Důsledně dodržovaná forma, přehlednost, úplnost

Jak psát odborný text Shromáždění zdrojů Excerpta Projekt textu Anotovaná osnova Podkladový text Interní oponentura První verze, druhá verze,..., zveřejnění

Formální stránka Pravidla pravopisu Typografická pravidla Využití programových systémů pro zpracování textů

Závěr Můžete postupovat, jak chcete Cest k cíli je více Důležité je chtít Moudré je nechat se poučit