Dopravní a liniové stavby Názvosloví, šířkové kategorie, trasování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Úvod do pozemních komunikací
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Úvod do silničního stavitelství
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
s dopravní infrastrukturou
Trasování lesních cest
Pozemní komunikace Ing. Karel Zíka
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby
Trasování lesních cest
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Moderní cyklistická doprava
Trasování lesních cest
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Trasování lesních cest
Mimoúrovňové křižovatky
Trasování lesních cest
Trasování lesních cest
Pozemky sloužící dopravě
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
Právní režim pozemků sloužících dopravě
Podzim 2006, I.Průchová 1 Právní režim pozemků sloužících dopravě teze přednášky z PP.
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Tramvajová vozidla.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (místní a účelové)
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (dálnice a silnice)
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Konstrukce a výstavba silničních komunikací Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Správa dopravy VOSPaVS I sylabus k tématu přednášky
Navrhování tunelových staveb
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
PROVOZ NA DÁLNICI. PROVOZ NA DÁLNICI Na dálnici je povolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší dovolená rychlost není.
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Dopravní a liniové stavby Názvosloví, šířkové kategorie, trasování 2 Názvosloví, šířkové kategorie, trasování Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

dálnice silnice místní komunikace účelové komunikace Podle § 2 zákona č.13/1997 Sb. „O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH“ se pozemní komunikace dělí na tyto kategorie: dálnice silnice místní komunikace účelové komunikace Zákonem jsou pozemní komunikace (PK) charakterizovány jako dopravní cesta, která je určená k užití chodců, silničními a jinými vozidly.

Dálnice Je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly. - je budována bez úrovňových křížení s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd má směrově oddělené jízdní pásy pro silniční motorová vozidla s nejnižší rychlostí > 80 km/h

Silnice Je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. I. třídy – určena pro dálkovou a mezistátní dopravu II. třídy – pro dopravu mezi okresy III. třídy – spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní PK

Místní komunikace Je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. I. třídy – rychlostní (A) II. třídy – sběrná s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí (B) III. třídy – obslužná (C) IV. třídy – nemotoristická, případně se smíšeným provozem (D)

Účelová komunikace Je pozemní komunikace (v otevřeném nebo uzavřeném prostoru), která slouží spojení nemovitostí pro potřeby vlastníků spojení nemovitostí s ostatními komunikacemi obhospodařování zemědělských a lesních pozemků Není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel.

SILNIČNÍ OCHRANNÁ PÁSMA K ochraně D,S, MK I. a II. tř. a provozu na nich mimo souvisle zastavěná území obcí. Je to prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50 m a ve vzdálenosti: 100 m od osy přilehlého jízdního pásu D, R, A 50 m od osy vozovky silnic I. tř. a ostatních A 15 m od osy vozovky silnic II. a III. tř. a B V SOP lze na základě povolení silničního správního úřadu: - provádět stavby, vyžadující stavební povolení a ohlášení - provádět terénní úpravy, jimiž by se měnila úroveň terénu ve vztahu k niveletě vozovky

Síly působící na vozidlo v době jeho používání: síly vyvolávající pohyb vozidla (výkon motoru) vnější síly působící na vozidlo - tíha vozidla + náklad, - odstředivá síla - síla větru - tah na kloubu odpory proti pohybu vozidla - proti valení - vzduchu - podélného sklonu vozovky - setrvačných sil - vnitřní (převody…) reakce vozovky na styku kola vozidla a silnice síly uměle brzdící pohyb vozidla (brždění)

Základní názvosloví silniční komunikace 1 - směrový sloupek, 2 - svah výkopu, 3 - hranice silničního pozemku, 4 - mezník, 5 - původní terén, 6 - humus a zatrávnění, 7 - výkop (zářez), 8 - příkop, 9 - nezpevněná krajnice, 10 - zpevněná krajnice, 11 - vodicí proužek, 12 - jízdní pruh, 13 - násyp, 14 - svah násypu, 15 - svodidlo, 16 - osa komunikace

Rámcová kategorizace

Návrhová rychlost vn– maximální rychlost, kterou mohou na navržené komunikaci bezpečně pohybovat motorová vozidla za příznivých provozních podmínek. Směrodatná rychlost vs - veličina pro posouzení návrhu směrových poměrů silnice a dálnice v terénu a přizpůsobení návrhových prvků osy a podélného profilu jízdně dynamickým podmínkám vytvářených navrženou trasou. Pro směrově rozdělené silnice s neomezeným přístupem Pro dálnice a silnice

Návrhová kategorie jednopruhové silnice

Návrhové kategorie dvoupruhových silnic

Návrhové kategorie směrově rozdělených silnic a dálnic

Orientační rozpětí úrovňových intenzit k předběžnému stanovení návrhové kategorie S, D, R

Návrhové prvky pozemních komunikací Geometrické prvky – směrové, výškové, šířkové Konstrukční prvky – konstrukce vozovky, tvar zemního tělesa, odvodnění, objekty, pomocné součásti* * vybavení (záchytná zařízení, osvětlení, dopravní značky, mezníky) silniční zeleň (zatravnění, květiny, keře, stromy) silniční pomocný pozemek (skladování údržbových materiálů) dopravní plochy (odpočívadla, parkoviště, zastávky bus-linek) silniční telefon údržbové příslušenství (zařízení pro L a Z údržbu)

Trasa komunikace Silniční nebo dálniční trasa je spojnicí středů povrchu silniční (dálniční) koruny v jednotlivých příčných řezech tělesa komunikace

Požadavky na trasu silniční komunikace klást důraz na prostorový účinek trasy, tj. nejen sledovat začlenění komunikace do krajiny, ale sledovat plynulost trasy (tvrdost trasy, vyváženost směrových oblouků, délky mezipřímých, vazbu na výškové řešení apod.), minimální objem zemních prací, tj. vést trasu pokud možno po terénu v mírných zářezech a násypech, v maximální míře přihlédnout i k podmínkám půdně geologickým a hydrogeologickým tak, aby jinak velmi vhodná trasa nebyla vedena územím, kde by bylo nutno např. odstranit velké kubatury nevhodných zemin z podloží nebo nevhodný násypový materiál a zajistit jeho nákladný odvoz na deponie, zachovat silniční estetiku tak, aby se těleso komunikace nestalo dominujícím prvkem území, uvažovat s psychologií řidičů a s tím spojené nároky na vlastní trasu a její okolí. dosáhnout optimálního ekonomického řešení s přihlédnutím k dlouhodobé životnosti komunikace tak, aby nebyla v krátké době morálně zastaralá,

Řídící (stupová) čára Zjistíme ji pomocí intervalu d, tj. vypočtené úsečky, kterou v příslušném měřítku mapy přetínáme postupně všechny vrstevnice, pro něž bylo d vypočítáno, pomocí kružítka a to v žádaném směru d - délka protínacího úseku v m (vynést v měřítku mapy) v - výškový rozdíl vrstevnic v m smax - maximální podélný sklon v %

Příklad vedení trasy ve vrstevnicové mapě

Směrové prvky trasy Směrové přímky Směrové oblouky – prostý kružnicový - kružnicový s přechodnicemi - přechodnicový - složený

Působení odstředivé síly Fo na vozidlo, projíždějící směrovým obloukem Odstředivá síla působící na vozidlo ve vrcholovém (vypuklém) oblouku

Jízda vozidla ve směrovém oblouku schéma působení sil vozidlo se převrhne, vozidlo se usmykne dovnitř oblouku, vozidlo se usmykne vně oblouku. Může nastat:

Fb = Fo . cos ; Tb = fb . (G . cos  + Fo . sin ) Na automobil při jízdě ve směrovém oblouku poloměru R bude působit v těžišti O: G tíha vozidla; Fo odstředivá síla K odstranění vlivu odstředivé síly příčný sklon slouží sklon p = tg , Proti výslednici těchto sil Fb, působí tření v příčném směru Tb. Aby nenastal smyk automobilu vně oblouku, musí platit: Fb  Tb , Fb = Fo . cos ; Tb = fb . (G . cos  + Fo . sin ) fb součinitel bočního (příčného) tření [-]. Po dosazení za Fb, Tb a Fo = G/g . v.v/R do nerovnosti: g hodnota tíhového zrychlení

Po úpravě obou stran, tj. vydělení hodnotou G . cos  a dosazení za tg  = p bude nerovnost ve tvaru: Jelikož hodnoty fb a p jsou velmi malé, lze jejich součin v nerovnosti zanedbat a vyjádřit poloměr R v závislosti na dostředném (příčném) sklonu p nebo naopak, takže minimální poloměr směrového oblouku: Dle ČSN 73 6101 1994

Nejmenší dovolené poloměry směrových kružnicových oblouků

Nejmenší dovolené poloměry směrových kružnicových oblouků

Nejmenší dovolené poloměry toček Točky jsou výjimečná řešení, užívaná zpravidla na dvoupruhových silnicích v území horského charakteru

Rozšíření jízdního pruhu ve směrovém oblouku

Doporučené délky přechodnice L L . R = A2 Doporučené délky přechodnice L nejméně však: a) 1,5 vn pro klopení jízdního pásu kolem vnější hrany vodícího proužku b) vn pro klopení jízdního pásu kolem osy