Jak se vyhnout syndromu vyhoření a jak jej zvládnout ?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Konflikty a způsoby jejich řešení
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Psychohygiena seniora
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
OSOBNOST.
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Osobní pohoda.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Humanistické a existenciální teorie v SP
Zvládnu i náročné životní situace I.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
Pozitivní psychologie
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Subjective well-being
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Specifické metody SP LS 2014
Time management NOE, Vyškov 2014.
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE.
Vymezení a funkce volného času
Stres a jeho zvládání.
Temperament, charakter, motivace
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Jak se vyhnout syndromu vyhoření a jak jej zvládnout ?

Stres vs burn out Vyhoření není totéž co stres, je to důsledek chronického stresu (=příčina) Burn out způsobuje dlouhodobá disbalance mezi zátěží a fází klidu Záleží na: - zhodnocení situace - schopnosti situaci zvládnout - intenzitě a délce působení stresorů Herbert Freudenberg – poč. 20. století, doktorát z psychologie, nasměroval ho Maslow; založil polikliniku pro narkoman, bezdomovce a problémové jedince. Burn out – vysoká cena za úspěch

BO vs deprese Příznaky se překrývají BO je složitější problém Vyčerpání Odcizení Pokles výkonnosti Záleží na charakteristice člověka, povaze práce, délce působení stresorů, pocitech spokojenosti… Bez stresu by nebyl život

…s tím souvisí: Orientace v oblasti hodnot „Co mám?“ „Kdo jsem?“ Způsob řešení konfliktů Mít pro co žít Co je mi zdrojem radosti a zdrojem síly ??? Hra – na papírky 3 odpovědi na kdo jsem a 3 odpovědi co mám, seřadit podle priorit

…rizikové faktory v zaměstnání Zvýšená pracovní zátěž Trvalé působení rušivých vlivů Nedostatek samostatnosti a neustálá kontrola Bezohlednost kolegů a nespravedlnost nadřízených Nesoulad mezi hodnotovým systémem pracovníka a zařízení Chybí pochvala!

…a rizikové faktory osobnostní Vzorce chování „motivátoři“ Postoj ke světu, k vlastnímu životu Schopnost zvládat krizové situace Tlak na výkon

Vzorec chování – typ „A“ - s vysokými ambicemi, smysl pro povinnost, soutěživost, perfekcionismus, sklon k agresivitě, netrpělivost Spěch, vznětlivost, podrážděnost Typ tzv. workoholiků

Vzorec chování – typ „B“ Větší míra trpělivosti, klidu a uvolněnosti ALE nízká angažovanost a iniciativa, vede až k hluboké nespokojenosti, NE k vyhoření Klíčová je rovnováha mezi oběma póly

Souvislost se sy vyhoření „naději“ mají ti, kteří mají sklon k: přílišnému sebevědomí perfekcionismu upozaďování vlastních zájmů neschopnosti se jednoznačně vymezit upřednostňování práce pod časovým tlakem sklonům nabírat na sebe více povinností, než je možné zvládnout

Nejprve prevence 1. jak zvládám stres? Odstraněním toho, co mne zatěžuje? Posilováním vlastních sil pro boj se stresem? Oč jde: Snížit úroveň toho, co mne zatěžuje Zachovat si tvář a pozitivní obraz sama sebe Zachovat si emocionální klid Zlepšit podmínky pro po-stresovou regeneraci Zahájit „očkování“ proti stresu

Pěstování odolnosti – ´resilience´ = opak zranitelnosti, tedy jak se nedáme = míra elastičnosti, houževnatosti, nezlomnosti, schopnosti se rychle vzpamatovat po ráně = osobní rezistence – individuální schopnost zvládnout co nejrychleji stresovou či distresovou situaci

Charakteristiky vyšší míry resilience - kompaktní, integrovaná osobnost → MÍT PRO CO ŽÍT, SMYSL ŽIVOTA - vidí svět jako celek, s řádem, je v něm zařazený - životní problémy jsou výzvou - představa o tom, co jsem schopen zvládnout, míra sebejistoty, mám kontrolu nad negativními emocemi, nad svým jednáním - optimista nebo pesimista, smysl pro humor, tragiku

2. Jsem šťastný? Se štěstím v životě je to stejné jako s ovocem v jogurtu – ne, že by tam nebylo, ale je ho zatraceně málo“. Pavel Kosorin Aristoteles- touha po nejvyšší blaženosti (eudaimonia)

7 obecných charakteristik štěstí 1. Pocity štěstí je možno odstupňovat podle intenzity. 2. Míra štěstí není stálá – v průběhu času se intenzita štěstí mění. 3. Zážitek štěstí je spojen s pozitivními emocemi. 4. V zážitku štěstí jsou hlubší tóny nežli v zážitku pohodlí, pobavení či potěšení.

… 5. Člověk může být šťastný i když se momentálně necítí zrovna nejlépe. 6. Zážitek štěstí se objevuje jednak jako určitý stav, jednak jako určitá aktivita. 7. Pocit štěstí není ani zcela nezávislý, ani zcela závislý na okolnostech, v nichž se člověk nachází (sklenka vody podaná člověku, který umírá žízní a sklenka vody v běžném žití). Jaro křivohlavý, 2010

7 vlivů na pocity štěstí 1. – lidé s extrovertními rysy osobnosti jsou šťastnější nežli introverti 2. - nejšťastnější je zřejmě extrovert, který není neurotikem 3. – šťastný je člověk, který se dobře dovede vyrovnávat se změnami, s nimiž se v životě setkává – bojovat s překážkami 4. – šťastný je ten, jehož osobnostní charakteristika nezdolnosti je pokud možno stabilní – neproměnná

… 5. – pro pocit štěstí je podstatně důležité to, jak se daný člověk dívá na svět a na život 6. – šťastný je ten, kdo je něčím cele zaujat, kdo je pro něco zapálen a nadšen, kdo se pro něco hodnotného angažuje 7. – šťasten je ten, kdo má zájem o něco, pro co se sám z vlastní iniciativy rozhodl, tj. zajímá se o něco ze své vlastní osobní iniciativy

Kdy člověku dobře není? Když má: - mocenské cíle - ambivalentní cíle - konfliktní cíle - příliš abstraktní cíle - snahy vyznačující se touhou od něčeho se distancovat

Tvořivost - podporuje zrání osobnosti, opak vede ke stagnaci „Každý den musím myslet na to, že se můj vnější i vnitřní život opírá nejen o práci současně žijících lidí, ale i o práci těch, kteří mne předešli a že se musím snažit odvděčit se stejnou měrou, v jaké jsem mnohé z toho přijal a stále přijímám“. Albert Einstein

Sebepoznávání Kriticky důležité momenty (snazší je poznávání druhých lidí)!!! Kdo jsem? Kým bych chtěl být? …není tak složité, ale….. Jak vypadá můj emocionální život? Jak je to s morální stránkou mého charakteru?

Pozitivní věci v mém sociálním životě (v kontaktu s druhými lidmi) ??? Křivohlavý, 2010, str. 72

Jak se chránit před vyhořením ? Zjistit, jak na tom jsem

Co dělat? 1. získat odstup 2. přiznat si své slabiny 3. cvičením k nadhledu (z pohledu Marťana) – týden volna, inventura, soustředění na problém – zmapování svého stresu 4. výsledek a určení cíle (o tchýni se bude starat i její druhý syn ) 5. relaxace a cvičení 6 typů relaxace

… Vyřešit svoji pracovní situaci Smiř se s tím, jak to je! Změň to! Vzdej to! Zdravý egoismus ! Nezanedbávejte své koníčky! Časový management Sociální opora

Desatero podnětů pro sestry v péči o jejich vlastní přežití Křivohlavý, 2010, str. 117 - 118

Každá cesta začíná prvním krokem. Confucius