Osobnost Roman Jakobson Irena Kalupová – Petra Poláchová | 26. 3. 2012 |

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha - Narozen 16.listopadu 1810 v praze.
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Informace o bakalářské SZZ – anglický jazyk  Státní závěrečná bakalářská zkouška má tři části:  jazyková zkouška – písemná a ústní (AJ6)  obhajoba bakalářské.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Strukturální analýza uměleckého díla
POP ART.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Základy obecné lingvistiky Lucie Medová
Školy a směry literární vědy
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Osnova rozboru uměleckého textu
„K výzkumu dějin VŠE v Praze“ pracovní kolokvium v rámci mezifakultního studentského vědeckého projektu IGS „Ekonomické, politické a sociální okolnosti.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
,,Rozjímáním nad přírodou se neustále obnovujeme.‘‘
ŠKOLA / SMĚR Marrismus Gabriela Studená – Eva Ženčáková | |
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Science fiction & fantasy
KOMUNISMUS Michal Hess.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Literatura na počátku 20.století
Seminární práce N_TiM/pMPH.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Disciplína Sociolingvistika Pavla Hernandezová – Karolína Suchá | |
Portréty literárních osobností světové literatury
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
FONETIKA & FONOLOGIE ÚVOD DO PROBLEMATIKY dr. Kamil Kopecký Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osvícenství v literatuře
Národní obrození Kateřina čížková.
VY_32_INOVACE_05_Literatura 19. století Romantismus
Filozofie osvícenství v Německu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Jazykověda a její disciplíny
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Sémiotika.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Kritický realismus - úvod
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Osobnost Roman Jakobson Irena Kalupová – Petra Poláchová | |

o Životopisná data o Obsah hesla o 1. Život o 2. Vědecká profilace o 3. Osobnost v kontextu dějin o 4. Bibliografie o 5. Seznam potenciálních hesel Struktura

Životopisná data 1. Život Životopisná data Rok a místo narození Rok a místo úmrtí Národnost Povolání / odborné zaměření 1. Život rozvedení životopisných dat vztahujících se k hlavnímu zaměření hesla, tj. vědecká profilace text vytvářet samostatně na základě vybraných životopisných dat

Životopisná data Roman Osipovič Jakobson se narodil 11. října (podle juliánského kalendáře) 1896 v Moskvě a zemřel 18. července 1982 v Bostonu. Byl ruským lingvistou a literárním vědcem-teoretikem působícím v Rusku, Československu a v Americe. Je považován za jednoho z největších lingvistů 20. století. Psal práce na témata z oblasti obecné teorie jazyka, folkloristiky, fonologie, morfologie, gramatiky, ruského jazyka i literatury, slavistiky, sémiotiky, poetiky a literární historie, psycholingvistiky, a mnoha dalších oblastí lidského poznání. Jakobson patří mezi představitele formalismu, strukturalismu a je považován za zakladatele tzv. harvardské školy.

2. Vědecká profilace o Specializace osobnosti o Oblast vědeckého zájmu osobnosti o Teorie (přínos) o Odkazy na další literaturu o daném tématu

2. Vědecká profilace Morfologie a teorie ne/příznakovosti Jakobson vychází při popisu morfologické teorie ne/příznakovosti především z fonologické teorie distinktivních rysů a tuto fonologickou teorii aplikuje na protiklady morfologických kategorií tvořících morfologický systém. Teorie ne/příznakovosti je založena na binární opozici tzv. příznakového členu, v němž je přítomen příznak, a tzv. nepříznakového (neutrálního) členu, v němž není přítomen příznak. Modelovým příkladem teorie ne/příznakovosti je pro Romana Osipoviče Jakobsona rod – maskulina jsou pro něj nepříznaková, feminina jsou příznaková; jeho modelovým příkladem bylo pojmenování osel a oslice v ruštině. Více viz Selected writings II – např. v Zur struktur des russischen verbums a Les enclitique slaves.

3. Osobnost v kontextu dějin o Předchůdci o Následovníci/žáci o Spolupráce se školou/směrem o Spolupráce s dalšími významnými osobnostmi o Inspirace významným dílem

3. Osobnost v kontextu dějin Lingvistická bádání Jakobsona inspirovalo dílo švýcarského lingvisty Ferdinanda de Saussura. Jakobson sice navazoval na strukturalistickou tradici, avšak k de Saussurovi se stavěl kriticky. Od roku 1920 Jakobson spolupracoval v Pražském lingvistickém kroužku např. s Vilémem Mathesiem, Nikolajem Sergejevičem Trubeckým a Janem Mukařovským. Po roce 1941, kdy odcestoval do Spojených států amerických, spolupracoval např. s Morrisem Halle a Noamem Chomskym. Jakobson rovněž výrazně ovlivnil Clauda Lévi- Strausseho a inspiroval tak celé strukturalistické hnutí ve Francii v 60. letech.

4. Potenciální termíny o Termíny podtržené v textu o Podtrhnout pouze při prvním výskytu

Bibliografie o Bibliografie autora Autoritativní díla(díla v původním jazyce + stručná charakteristika) Česky vyšlo (díla osobnosti, která vyšla česky) Elektronické zdroj e (ověřené, konzultované)

Bibliografie Autoritativní díla: JAKOBSON, Roman Osipovič (1971): Selected writings II.: Word and language. The Hague – Paris: Mouton. Ve druhém díle Selected writings se Jakobson zabývá morfologií a obecnou lingvistikou. Jakobsona zajímá např. problematika znaků (sémiotika), afázie, komunikace a jazykové univerzálie. Česky vyšlo: JAKOBSON, Roman Osipovič (2005): Formalistická škola a dnešní literární věda ruská. Praha: Academia. Sekundární literatura: RUDY, Stephen (1990): Roman Jakobson 1896–1982: A complete bibliography of his writings. Berlin. TOMAN, Jindřich (2011): Příběh jednoho moderního projektu: Pražský lingvistický kroužek, 1926 – Praha: Karolinum.

afázie binarismus dialektologie distinktivní rysy foném fonologie Harvardská škola jazyková funkce kód Mathesius Vilém Moskevský lingvistický kroužek obecná lingvistika Peirce Charles Sanders Pražský lingvistický kroužek psycholingvistika řečová událost; sdělení de Saussure Ferdinand sémiotika Strauss Claude Lévi- Trubecký Nikolaj Sergejevič Whorf Benjamin Lee Seznam potenciálních hesel