Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Rámec projektu Pospolu leden červen 2015 realizuje MŠMT ve spolupráci s NÚV a sociálními partnery projekt je systémový s cílem navrhnout doporučení na podporu spolupráce firem a škol při přípravě žáků v odborném vzdělávání studie „Návrh nových prvků duálního odborného vzdělávání podporujících spolupráci škol a firem“ diskuse k návrhům
R RVP- ŠVP plánování odborný výcvik -praktické vyučování stáže učitelů ve firmách odborníci z praxe ve výuce realizace nová závěrečná zkouška profilová maturitní zkouška mistrovská zkouška evaluace pedagogická resp. metodická podpora legislativní zajištěnífinanční zajištění
Zdroje informací: -šetření u zaměstnavatelů a škol -srovnávací analýza OV ve vybraných evropských zemích -pilotáž partnerství škol a firem -monitoring partnerství škol a firem -případové studie Návrhy doporučení pro systémovou rovinu: Návrh nových prvků OV podporujících spolupráci škol a firem -umožnit a podpořit …. -nastavit minimální standardy
Závěrečná zkouška v oborech s výučním listem kategorie H realizace praktické části JZZZ na pracovišti firmy cca 20% firemní zadání praktické části NZZ školní část NZZ ve spolupráci s firmou cca 20% samostatná odborná práce (SOP)
Firemní zadání – “volná karta“ -nová možnost pro usnadnění realizace praktické části NZZ na pracovištích firem -odborný obsah zadání stanoví ředitel školy ve spolupráci s firmou -- zadání musí odpovídat standardům NZZ: kompetence požadované RVP časový rozsah bodové ohodnocení materiálně technické zajištění zajištění BOZP - NÚV schválí - „zadání splňuje parametry platné pro praktickou zkoušku stanovená v JZZZspříslušného oboru“. -
Školní – firemní část závěrečné zkoušky -délka řešení témat praktické zkoušky nevyčerpá celou dobu stanovenou vyhláškou - zařazení této části a vytvoření zadání je v kompetenci ředitele školy ve spolupráci s firmou - hodnocení této části zkoušky ovlivní celkové hodnocení max. v rozmezí jednoho klasifikačního stupně
Samostatná odborná práce ve spolupráci s firmou -písemné zpracování komplexního úkolu, který úzce souvisí s výkonem praktických činností v rámci daného oboru -žák může prokázat hlubší a ucelenější znalost určité odborné problematiky - je zadávána před ZZ, nejdříve v lednu daného roku, na zpracování se poskytuje min. 1 měsíc -žáci mohou zpracovávat témata SOP ve vazbě na OV ve firmách -obhajoba je součástí praktické části závěrečné zkoušky -
Případové studie -
K diskusi: Portfolio kompetencí resp. výkaz odborných kompetencí žáka ? Proč ANO? -známka z OV nevypovídá dostatečně o tom, jaké konkrétní kompetence žák zvládl -průběžné hodnocení kompetencí umožní včas v průběhu studia zjistit problém -v případě OV na pracovišti firmy, potvrzení toho, co se tam žák naučil -umožnilo by provázat průběžné a závěrečné hodnocení žáků Portfolio kompetencí jako předpoklad připuštění žáka k ZZ resp. část závěrečného hodnocení žáka
Děkuji za pozornost