SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011 Evaluační standard a hodnocení žáků v uzlových bodech vzdělávací dráhy z hlediska APZŠ ČR SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Proč hodnocení žáků v uzlových bodech? Rozvoj vzdělávací soustavy → Kvalita Hodnocení žáků = jedna z podmínek rozvoje (zpětná vazba pro školy i pro systém) Rozvoj každé školy → rozvoj soustavy Důrazný nesouhlas s vytvářením žebříčků škol
Co by mělo být předmětem hodnocení? Úroveň dosažení požadavků stanovených RVP Hodnotit (a v užším slova smyslu testovat) lze pouze standardizované hodnoty → před hodnocením (testováním) musí proběhnout standardizace výstupů = musí vzniknout evaluační standardy
Jak dospět ke standardizaci výstupů? Rámcový vzdělávací program Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Tematický celek Očekávaný výstup Evaluační standard Evaluační nástroj (např. testová úloha) (Klíčové kompetence, Průřezová témata)
Evaluační standardy a nástroje Popisují požadovanou úroveň dosažení OV Formulace musí umožňovat měřit míru jejich dosažení Evaluační nástroje: Odborně zpracované, důkladně vědecky ověřené Různorodé K dispozici učitelů
Na jaké úrovni hodnotit? Úroveň žáka - dílčí hodnocení, hodnocení na vysvědčení, výstupní hodnocení Školní úroveň - v rámci vlastního hodnocení Také potřebují evaluační standardy (stanovené) a evaluační nástroje (vlastní nebo nabízené)
Na jaké úrovni hodnotit? Státní úroveň (státní zakázka) - hodnotit jen uzlové body: a) oblasti (Čj, M, Cj, ??? všechny oblasti ???) b) etapy (5. a 9. roč., ? PV, ? 3. roč.) - použité formy: a) testy b) jiné formy ? - frekvence: závislá cílech, na finan. náročnosti
Kdo vytvoří systém? Odpovědnost má MŠMT Pověření specializovaného pracoviště ? Spolupráce – poradní sbory ?
Kdo to bude realizovat? Organizace řízená MŠMT ? Organizace vybraná na základě soutěže ? ČŠI ?
Kdo bude využívat výsledky? Žáci – své výsledky Rodiče – výsledky svého dítěte Školy – všechny výsledky Zřizovatelé škol – souhrnné výsledky svých škol ČŠI – všechny výsledky Kraje – souhrnné výsledky kraje MŠMT – celostátní a krajské výsledky Veřejnost – celostátní výsledky
Za kolik? Efektivitu vynaložených prostředků může podpořit: Využití již nabytých zkušeností na národní úrovni Využití mezinárodních zkušeností Zapojení všech špičkových lidských kapacit v této oblasti Důsledné využití ICT
Děkuji Vám za pozornost Jan Ámos Komenský „ … vzdělání a výchova člověka má smysl jen v těsném sepětí se sociální nápravou všeho, tj. celé společnosti v jejím vývoji …“ „… všechno nechť svobodně plyne, buď násilí vzdáleno věcem … „ Děkuji Vám za pozornost