1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Komu se nelení, tomu se školení… 1. Co to vlastně je Public relations? 2. Co v těch novinách zase píšou? 3. Jaké máme publikum? 4. Jak se dělají noviny.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Ústav pedagogických věd FF MU
Základ kvalitního vyjednávacího týmu = dobře vyškolený kolektivní vyjednavač 3 základní stavební kameny kvalitního vyškolení: 1.Odborné znalosti 2.Techniky.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
sociální psychologie Škola:
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Regionální aspekty uvedené v národní politice. Regionální aspekty systému VaV posilování role regionální spolupráce VŠ v oblasti socioekonomického rozvoje.
Historie výzkumů veřejného mínění
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Veřejné mínění jako sociální proces Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Marketingová komunikace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
KONFERENCE V RÁMCI TVD Aktuální situace ve VD PhDr. Marie Jírů Členka Výkonného výboru AIVD Koordinátorka AIVD pro Královéhradecký kraj
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Skupinové interview (Focus group)
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Technologické centrum AV ČR a projekt PACITA Zastoupení EK v ČR 10. července 2012 Lenka Hebáková Oddělení strategických studií Technologické centrum AV.
Průzkum trhu.
Výzkum veřejného mínění (VVM) Aneb úvod do problematiky.
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Mediální monitoring, screening a audit
Prezentace projektu doktorského studia
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Sociální psychologie se zaměřením na sport
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Václav Navrátil Sociální média jako nástroj vlastní propagace.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Domněnka Pavla Pěnkavy Na počátku:  jak se identifikovat  jak se sdružovat  jak na sobě pracovat  jak se posilovat  jak se chránit  jak se prezentovat.
Výzkum veřejného mínění
Mezinárodní den sester květen 2009
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Marketingová komunikace
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Etické komise v Evropské Unii
Metody pedagogiky.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění

2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa – po 2. světové válce Vztah mezi výzkumy veřejného mínění, politickou propagandou a public relations Vztah mezi výzkumy veřejného mínění, politickou propagandou a public relations Posun zájmu od teoretických konceptů k praxi a metodologii výzkumů Posun zájmu od teoretických konceptů k praxi a metodologii výzkumů

3 Veřejné mínění Přestává být chápáno jako sociální proces ve skupinové interakci, ale Přestává být chápáno jako sociální proces ve skupinové interakci, ale Jako měřitelná kvantita, která může být výzkumem zaznamenána Jako měřitelná kvantita, která může být výzkumem zaznamenána

4 Vznik masového veřejného mínění Důsledek všeobecné vzdělání, rozvoje masové komunikace Důsledek všeobecné vzdělání, rozvoje masové komunikace Veřejnost – imaginární celek vytvářený hlavně masovými médii Veřejnost – imaginární celek vytvářený hlavně masovými médii Je popírána racionalita veřejného mínění Je popírána racionalita veřejného mínění Je popírán jeho morální rozměr Je popírán jeho morální rozměr

5 Pojem „veřejnost“ Považován za překonaný, nadbytečný pro účely výzkumu Považován za překonaný, nadbytečný pro účely výzkumu Allport (1937): „multiindividuální situace“ Allport (1937): „multiindividuální situace“ Willson (1962): jakákoliv skupina, veřejné mínění je agregátem individuálních mínění zjišťovaných výzkumy Willson (1962): jakákoliv skupina, veřejné mínění je agregátem individuálních mínění zjišťovaných výzkumy

6 Výzkumy veřejného mínění Orientace na konečný výsledek, nikoliv na proces Orientace na konečný výsledek, nikoliv na proces Individualistické pojetí – jednotlivec jako subjekt dotazování Individualistické pojetí – jednotlivec jako subjekt dotazování Zájem o individuální nebo skupinové postoje Zájem o individuální nebo skupinové postoje Sociálně psychologické vlivy na formování a vyjadřování mínění Sociálně psychologické vlivy na formování a vyjadřování mínění

7 Vztah výzkumů a teorií masové komunikace První období: Behaviorální model „podnět - reakce“ Behaviorální model „podnět - reakce“ Koncept psychologie mas – izolovaní jedinci, význam nápodoby Koncept psychologie mas – izolovaní jedinci, význam nápodoby Lidé vystaveni masové komunikaci, libovolně manipulovatelní Lidé vystaveni masové komunikaci, libovolně manipulovatelní Odkaz na využívání válečné propagandy Odkaz na využívání válečné propagandy

8 Další období Pluralistický model „podnět – organismus – reakce“ Pluralistický model „podnět – organismus – reakce“ P. Lazarsfeld – série empirických výzkumů masové komunikace P. Lazarsfeld – série empirických výzkumů masové komunikace Význam meziosobní komunikace Význam meziosobní komunikace Dvoustupňový model komunikace – role „opinion leaders“ Dvoustupňový model komunikace – role „opinion leaders“

9 Zkoumání postojů Otázky vytváření a udržování názorového konsensu v komunikaci Otázky vytváření a udržování názorového konsensu v komunikaci Analýza konformity v lidském chování Analýza konformity v lidském chování Analýza vlivu sociální a skupinové kontroly Analýza vlivu sociální a skupinové kontroly

10 Vznik profesních sdružení American Association for Public Opinion Research (AAPOR), založen 1947 American Association for Public Opinion Research (AAPOR), založen 1947 World Association for Public Opinion Research (WAPOR), založen 1947 World Association for Public Opinion Research (WAPOR), založen 1947 European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR), založen 1948 European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR), založen 1948

11 AAPOR – hlavní cíle: Podporovat kvalitní výzkumné metody prostřednictvím časopisu Public Opinion Quarterly, pořádáním odborných konferencí a vzdělávacích akcí Podporovat kvalitní výzkumné metody prostřednictvím časopisu Public Opinion Quarterly, pořádáním odborných konferencí a vzdělávacích akcí Prosazovat standardy profesionální práce a etiky výzkumů veřejného mínění Prosazovat standardy profesionální práce a etiky výzkumů veřejného mínění Usnadňovat neformální kontakty na národní i regionálních úrovních Usnadňovat neformální kontakty na národní i regionálních úrovních

12 WAPOR – hlavní cíle Vytvářet a podporovat kontakty mezi osobami a institucemi v oblasti kvantitativních i kvalitativních vědeckých výzkumů mínění, postojů a chování lidí v různých částech světa Vytvářet a podporovat kontakty mezi osobami a institucemi v oblasti kvantitativních i kvalitativních vědeckých výzkumů mínění, postojů a chování lidí v různých částech světa Zdokonalovat a chránit využívání těchto výzkumů pro národní i mezinárodní účely Zdokonalovat a chránit využívání těchto výzkumů pro národní i mezinárodní účely Napomáhat a podporovat rozvoj výzkumů veřejného mínění v nově vznikajících demokraciích Napomáhat a podporovat rozvoj výzkumů veřejného mínění v nově vznikajících demokraciích

13 ESOMAR – hlavní cíle: Pořádat semináře a konference, vydávat odborné publikace o všech aspektech výzkumu mínění a trhu Pořádat semináře a konference, vydávat odborné publikace o všech aspektech výzkumu mínění a trhu Organizovat odborné kurzy, semináře a distanční studium Organizovat odborné kurzy, semináře a distanční studium Prosazovat profesionální a etické kodexy i metodologická doporučení Prosazovat profesionální a etické kodexy i metodologická doporučení Reprezentovat zájmy výzkumu v mezinárodních institucích Reprezentovat zájmy výzkumu v mezinárodních institucích