Experiment v medicíně a etické aspekty experimentu na zvířeti MUDr. Michal Jurajda ÚPF Lékařská fakulta Masarykovy Univerzity v Brně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání v krizovém řízení a spolupráce s odborníky
Advertisements

Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Fakulta veterinární hygieny a ekologie
Matematické modelování a operační výzkum
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika ročník
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Obecná biologie.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽIVOČIŠNÉ VÝROBY, v.v.i. Praha Uhříněves.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
IVIG 2005, Praha, 22. září
Pokusy na zvířatech -dle zákona (č. 246/92, 311/97 Sb.) a prakticky
Biopotraviny ve školním stravování
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Testování obalu přednáška.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Klinické doporučené postupy v Německu od roku 1993 MUDr. Michaela Špačková Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
Využití pokusných zvířat v experimentu
Praktické základy vědecké práce (B130P16) Zajišťuje: Katedra experimentální biologie rostlin Stav předmětu: vyučován Rozsah v ZS: 0/2 Z (hodiny/týden)
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Měření účinnosti převodovky
Počítačové simulace ve výuce chemie
Prohloubení odborné spolupráce a propojení ústavů lékařské biofyziky na lékařských fakultách v České republice CZ.1.07/2.4.00/ Co by mohl (budoucí)
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Vyučovací metody v přírodopise
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
MUDr. Michal Jurajda ÚPF Lékařská fakulta Masarykovy Univerzity v Brně
Postavení pedagogiky mezi vědami
Využití pokusných zvířat v experimentu Vztah člověka ke zvířatům: Antropocentrické pojetí: hodnota zvířete je podřízena lidským cílům Biocentrické pojetí:
1 #. 2 KLINICKÁ BIOCHEMIE © Biochemický ústav LF MU (V.P.) 2010.
Experiment v medicíně a etické aspekty experimentu na zvířeti
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
PACS Picture Archiving and Communication System
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Praktické základy vědecké práce (B130P16)
Didaktické prostředky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Environmentální toxikologie (KBB/ENVTX)
Praktická metodologie vědy 2016
Ekologie.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Statistika a výpočetní technika
Experiment v medicíně a etické aspekty experimentu na zvířeti
Vyučovací metody v přírodopise
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Experiment v medicíně a etické aspekty experimentu na zvířeti MUDr. Michal Jurajda ÚPF Lékařská fakulta Masarykovy Univerzity v Brně

Chcete-li zvýšit pyramidu musíte vystoupat až na její vrchol a tam přiložit svůj kamínek.

Claude Bernard l'Introduction à l'étude de la médecine expérimentale 1867 „Les principes de la médecine expérimentale sont les principes de toute science expérimentale.“

Pozice lékaře ve vědě Experimentátor X „konzument“ výsledků „Papír snese hodně“ Kritický pohled na výsledky studií a experimentálních prací

Motto ;-) Ve škole neexperimentujeme, abychom ověřovali ověřené, ale abychom pochopili principy experimentální práce, mohli kriticky hodnotit výsledky experimentů jiných a případně mohli sami experimentovat.

Úloha experimentu Evidence based medicine (učení-víra x empirie x věda) Pozorování a experiment jako metody poznání Rozdíl mezi experimentem a pozorováním

Postup vědecké práce Pozorování/literární rešerše Meta-analýza Formulace pracovní hypotézy (cíl experimentu) Experiment Zhodnocení výsledků (statistické) Potvrzení nebo popření pracovní hypotézy

Plánování experimentu Proveditelnost Efektivita: cost / benefit Statistické plánování: power analysis / sample size estimation

Použití živých systémů Buněčné kultury Izolované orgány Zvířata Člověk

Aletrnativy pokusů na zvířatech Důsledné vytěžení již získaných experimentálních dat Modely Bezobratlí Časná vývojová stádia – zárodečný terčík ptačího vejce Lidští dobrovolníci, epidemiologická data

Použití zvířat v experimentu Zásada 3 R –Reduction –Replacement –Refinement

Pokusné zvíře = zvíře vypěstované za účelem provedení experimentu Chovné a dodavatelské zařízení, uživatelské zařízení Pokusné zvíře

Odůvodnění použití zvířat v experimentu Ověření vědecké domněnky a získání nových originálních poznatků Stanovení diagnózy Vývoj a ověřování biologického produktu Testování léků a výrobků Pokusné zkoumání reakcí zvířete Profesní trénink, výuka

Úroveň citlivosti Modely Rostliny Bezobratlí Obartlovci chladnokrevní Obratlovci teplokrevní

Model Vztah mezi originálem a modelem –Axiom zobrazení –Axiom redukce –Axiom subjektivity Abstraktní modely (modely in silico) Konstruované systémy (např. mechanické) Modely založené na existujících systémech

Modely k vytvoření modelu je zapotřebí mít určité údaje o modelovaném systému, které lze z části odvodit ze zákonů fyziky a chemie. Velkou část údajů ale musíme opět získat experimentálně

Výukové počítačové programy „Biologická“ kvalita modelu „Výchovná“ kvalita modelu –Zodpovědnost –Etické aspekty

Regulace používání laboratorních zvířat a kompetence experimentátora Zákon na ochranu zvířat 246/1992 Sb. 162/1993 Sb. 167/1993 Sb. 77/2004 Sb. Ústřední komise na ochranu zvířat (ÚKOZ) Odborné komise při uživatelském zařízení Oprávnění dle §17 zákona 246/1992 Sb. autoregulace

Ústřední komise na ochranu zvířat (ÚKOZ) Ochrana hospodářských zvířat Ochrana zvířat v zájmových chovech Ochrana volně žijících zvířat Ochrana pokusnýchých zvířat