AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Advertisements

ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Příprava katechety a učitele náboženství
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Organizační rámec výuky ekonomických předmětů (vytváření organizačních struktur v podmínkách skupinového vyučování zaměřeného na problémové situace a na.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Výukové strategie a organizace výuky
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Komunitní a otevřená škola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Pedagogická komunikace
Vyučovací metody v přírodopise
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
aneb Assessment Centre a Development Centre
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Polytechnické vzdělávání v praxi
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro gymnázia
Vyučovací metody v přírodopise
Vzorový projekt pro ZŠ.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: frontální výuka, kooperativní výuka, skupinová výuka, individuální výuka, individualizovaná výuka, exkurze, vycházka, výlet ORGANIZAČNÍ FORMY PRÁCE VY-32-INOVACE-PED-212

uspořádání podmínek k realizaci obsahu vyučování v jejichž rámci se používají různé vyučovací metody a různé vyučovací prostředky = nové obsahy = nové metody důležitá jsou tato hlediska: s kým a jak pracujeme kde výuka probíhá cíl výuky charakter látky

členění: dle vztahu učitel - žák frontální – hromadné vyučování, žáci spolu nespolupracují skupinové – kooperativní, požadujeme spolupráci individuální – 1 žák (ZUŠ) individualizovaná – 1 žák v kolektivu

podle místa doma exkurze pozemky praxe ve třídě laboratoře

podle času (délky trvání) vyučovací hodiny – základní výuková jednotka, která může být zkrácena (např. na národní škole), nebo prodloužená (tzv. dvouhodinovka –TV,Vv apod.) vyučovací bloky – vysokoškolská lekce, seminář, speciální kurz apod.

frontální výuka hromadné vyučování učitel pracuje s celou třídou plánovitě, soustavně a v určeném čase procesy vzájemného působení a komunikace jsou založeny na osobním kontaktu se třídou učitel poznává žáky, úroveň jejich vývoje i jejich specifické zvláštnosti má možnost uplatňovat individuální přístup k jednotlivým žákům důležité je dodržovat normy počtu žáků ve třídě

negativa: jeho absolutizace a mechanizace používání často navozuje jednotvárnost, která ubíjí zájem žáků a omezuje možnosti jejich vlastní aktivity učitel se při hromadném vyučování v systému vyučovacích hodin nezřídka orientuje k průměru, takže žáci nadprůměrní a také žáci podprůměrní, i žáci méně průbojní a nenápadní, se dostávají na okraj jeho pozornosti množství žáků ve třídě vede k omezení času, který může učitel věnovat jednotlivci

skupinová výuka taková organizační forma, kdy se vytvářejí malé skupiny žáků (3 – 5 členné), které spolupracují při řešení společného úkolu uplatňují se i pasivní a méně výkonní žáci, žáci nesmělí práce ve skupině přispívá k rozvíjení vlastností jako je ochota ke spolupráci, odpovědnost, kritičnost, tolerance, vlastní iniciativa apod. rozvíjí a upevňuje se dovednost spolupracovat, navzájem si pomáhat, vést diskuse, vyměňovat si názory, organizovat společnou práci

je třeba nově uspořádat prostor ve třídě pro skupinové vyučování jeho účinnost závisí na cílevědomém usměrňování práce skupin ve všech jejích etapách významným aspektem je výběr členů skupiny a sestavení skupin + více lidí komunikuje, spolupráce - hlučnost

kooperativní výuka je založeno na principu spolupráce při dosahování cílů výsledky jedince jsou podporovány činností celé skupiny a celá skupina má prospěch z činnosti jednotlivce vyšší kvalita, předpoklad k tomu, že jsou všichni zapojeni žáci jsou vedeni k tomu, aby si dokázali rozdělit sociální role, naplánovali si celou činnost, rozdělili si dílčí úkoly, naučili se radit si, pomáhat, kontrolovat jeden druhého, hodnotit přínos jednotlivých členů apod.

individualizovaná výuka je považováno za nestarší organizační formu výuky žáci jsou zpravidla shromážděni v jedné místnosti, jsou různého věku, různé úrovně vědomostí, jejich počet je různý jeden učitel vyučuje, resp. řídí činnost vždy jednotlivých žáků. Každý pracuje individuálně, navzájem nijak nespolupracují učivo je stanoveno pro každého žáka zvlášť, nejsou žádné společné učebnice ani jiné prostředky sdělování učiva

doba vyučování je volná, není přesně určena v časových jednotkách v průběhu dne ani během roku rozmístění žáků a věcných prostředků je libovolné a není nijak přesně určeno v současnosti se jedná např. trénink vrcholových sportovců, doučování, výuka cizího jazyka apod.

týmová výuka začalo se rozvíjet po druhé světové válce v USA podstatou je spolupráce více učitelů v rámci flexibilních žákovských skupin oborový tým – složený z učitelů stejné odbornosti všeoborový tým – složený z učitelů různých oborů příležitostný tým

otevřené vyučování v denním rozvrhu jsou vymezené bloky volné práce k dispozici je dostatečné množství výukových materiálů škola vytváří síť kontaktů s mimoškolním prostředím ( podnikatelé, občanská sdružení, zájmové organizace apod.) otevřená škola rychleji a účinněji reaguje na vnější podněty, podle kterých modifikuje svůj vzdělávací program vzdělání se stává veřejnou záležitostí (oproti tradiční škole)

diferencovaná výuka roztříděná vnitřní diferenciace – v rámci třídy (blízko ke skupinové formě) vnější diferenciace – roztřídění tříd např. 6.A sportovní třída, v rámci škol např. s rozšířenou výukou jazyků apod. individuální výuka jeden učitel a jeden žák např. v ZUŠ

projektová výuka systém činnosti učitele a žáka, při níž řeší problém nebo téma na základě vlastní volby (ale vždy z didaktickým záměrem) vychází z komplexní životní situace, souvisí s životní realitou

body projektové výuky: záměr projektu – konkretizace představ o smyslu projektu zpracování plánu – konkretizace do jednotlivých kroků provedení projektu – podle plánu, učitel spíše v pozadí vyhodnocení projektu – vyučující i žáci

projekty mohou být: individuální skupinové třídní školní Exkurze, výlety, vycházky jak metoda, tak organizační forma výuky výuka ve škole nesmí být odtržena od reality = vycházky, výlety, exkurze

vycházka – krátkodobá aktivita realizovaná v lokalitě školy k seznámení s konkrétním objektem, projektem apod. výlet – aktivita celodenního charakteru, zahrnuje přesun do jiné lokality a daným jevem. Může být i několikadenní

exkurze – aktivita úzce propojena na profesní orientaci přípravná fáze – zřejmý podíl žáků (odjezd, strava, přesun), učitel předem zdůvodní potencionální zapojení do výuky realizační fáze – hlavně dbát na bezpečnostní předpisy v daném objektu, státu apod. hodnotící fáze – po skončení exkurze zopakovat celý proces co viděli a zapojit získané poznatky do znalostí získaných ve škole

POUŽITÉ ZDROJE: KALHOUS, Z. a OBST, O.: Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN X ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, s. ISBN PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 2.vyd. Praha: Portál, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003