2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Advertisements

Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Hospodářská politika státu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Agregátní poptávka a nabídka
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A28 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
DŮCHODOVÁ, CENOVÁ a ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA – 5. a 6. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – ÚLOHA STÁTU
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Hospodářská politika. HP je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu. Cíle: 1) plná zaměstnanost 2) cenová stabilita 3) růst ekonomiky.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Stát a národní hospodářství
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_91 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_88 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
MAKROEKONOMIE HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU, JEJÍ CÍLE A ÚČINNOST
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ekonomika– národní hospodářství
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Úvod do finanční vědy a financí
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Hospodářská politika Jakub Axman, IV. E,
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 úkolem hospodářské politiky je sledovat průběh ekonomiky daného státu a do určité míry do ní zasahovat  je to konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská realita v národním měřítku  základem pro hospodářskou politiku vlády je formulace základních cílů, kterých chce vláda dosáhnout

Hospodářské cíle dělíme z několika hledisek: z hlediska časového  krátkodobé cíle (týdny, měsíce)  střednědobé cíle (rok až 5 let)  dlouhodobé cíle (více než 5 let) z hlediska významu  hlavní cíle  vedlejší cíle  dílčí cíle

 mezi základní cíle hospodářské politiky, které jsou společné všem vládám, patří zejména pět cílů, které jsou někdy označovány jako „magický pětiúhelník“  říká se jim tak proto, že se obtížně dosahuje úspěchu ve všech těchto oblastech najednou  některé z těchto cílů se navzájem vylučují (např. vysoké tempo růstu produktu vyvolává větší zaměstnanost, ale také vyšší míru inflace)

 ekonomický růst (vysoká úroveň a vysoké tempo růstu celkového produktu - HDP)  cenová stabilita = nízká míra inflace (o stabilitě cen se hovoří při jejich průměrném růstu do 2%)  vysoká zaměstnanost = nízká míra nezaměstnanosti (za přiměřenou míru nezaměstnanosti se považuje 2 – 6%)  vyrovnaná bilance zahraničního obchodu = rovnováha obchodní bilance a platební bilance (vyrovnané vývozy a dovozy a vzájemně provedené platby se zahraničím)  spravedlivé rozdělování důchodů

 jsou všechny instituce, organizace i jednotlivci, kteří jsou na základě své kompetence nebo politické moci schopni formulovat politické a ekonomické cíle a vytvářet pro jejich dosažení nástroje a podmínky  rozhodujícím subjektem hospodářské politiky je vláda  prostřednictvím vlády může většina ostatních subjektů prosazovat svůj zájem a zasahovat do hospodářské politiky

parlament  skládá se ze dvou komor – poslanecké sněmovny a senátu  schvaluje zákony  vytváří tak mantinely pro fungování společnosti a ekonomiky  jeho vliv na hospodářskou politiku je značný vláda  je nejvyšším výkonným orgánem státu  významně se podílí na legislativním procesu  je základním tvůrcem konkrétní hospodářské politiky

centrální banka  má v ekonomice významnou funkci  reguluje množství peněz v oběhu tak, aby nedocházelo k jejich znehodnocování (inflaci)  měla by být co nejvíce samostatná, suverénní a nezávislá na vládě Mezi další významné subjekty hospodářské politiky patří:  politické strany  státní úřady  odbory

 pro každou oblast hospodářství jsou zpravidla vytvářeny specifické nástroje vhodné pro řešení jejích problémů  Mezi tyto nástroje řadíme:  monetární politiku  fiskální politiku  důchodovou a cenovou politiku  zahraničně-obchodní politiku  sociální politiku  politiku zaměstnanosti  regionální politiku  antiinflační politiku

 prostřednictvím regulování hladiny cen a mezd má bránit inflaci  jejím cílem je potlačovat inflaci bez negativních důsledků na vývoj HDP a zaměstnanosti  zahrnuje především regulace mezd a stanovení minimální mzdy  pokud selhávají opatření monetární a fiskální politiky nebo v mimořádných situacích (např. válka) jsou regulovány mzdy a ceny (jde o vážný zásah do tržního mechanismu)

 dnes je většina cen zboží a služeb tvořena na základě tržního mechanismu, přesto zůstávají stále některé ceny státem regulované (elektřina, plyn, voda, nájemné v bytech, telekomunikační a poštovní poplatky aj.)  regulace mezd u nás byla používána v letech a měla zabránit nekontrolovatelnému vývoji inflace  dnes stát mzdy v soukromém sektoru nereguluje (sám ale zaměstnává pětinu práceschopného obyvatelstva a ovlivňuje vývoj mezd ve státním sektoru)

 jedná se o politiku měnového kurzu, celních sazeb a kvót  reguluje zahraniční obchod pomocí proexportních a antiimportních opatření  tato opatření mají stabilizovat obchodní a platební bilanci a chránit zájmy státu

 stát může vytvářet nebo naopak odstraňovat překážky v zahraničním obchodě a svou ekonomiku tak uzavírat nebo otevírat zahraničním trhům  dovozní a vývozní kvóty jsou administrativně stanovená množství pro dovoz či vývoz určitého zboží  clo je dávka, kterou vybírá stát ze zboží při jeho přechodu přes hranice

Sociální politika  zahrnuje rozvíjení sociálních programů, podpor apod. Regionální politika  jejím cílem je dosáhnout rovnoměrnějšího vývoje a překonat zaostalost některých regionů

 má překonávat negativní důsledky nezaměstnanosti  stát používá: ◦ pasivní nástroje (vyplácení podpor v nezaměstnanosti) ◦ aktivní nástroje (podpora vytváření nových pracovních míst, rekvalifikace apod.)

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010