Organizační kultura Přednáška 6. Organizační (firemní) kultura Organizační kultura Kolektivní povědomí o tom, jak věci fungují, jak by se měli členové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Hodnotový management Teorie rozhodování
Předmět a prameny pracovního práva
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza a popis pracovního místa
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Řízení kolektivu.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Management and Marketing Firemní kultura a její změna
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Nákupní chování spotřebitele
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Management - Organizování
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Tržní prostředí.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
FIREMNÍ KULTURA.
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Model struktury strategického managementu
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Temperament, charakter, motivace
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Organizační kultura Přednáška 6

Organizační (firemní) kultura Organizační kultura Kolektivní povědomí o tom, jak věci fungují, jak by se měli členové organizace chovat, jak je důležitá hierarchie a autorita, různé představy o pracovním nasazení, co znamená být členem organizace atd. Systém sdílených významů a představ vyjadřovaných většinou symbolickou formou jako jsou rituály, historky a mýty. Funkce organizační kultury - posilovat soudržnost lidí tvořící organizaci.

1. Prvky organizační kultury: (1) Slovník a metafory Každá organizace má svůj slovník (netýká se jen popisu specifických předmětů nebo úkonů), jedná se o různé způsoby, jakými mluvíme a interpretujeme zprávy nebo metafory. Odráží hodnoty, které organizace uznává. Některá organizace popisuje sama sebe pomocí metafor (Modrá fakulta, modrá krev) (2) Historky, příběhy.

Prvky organizační kultury (3) Mýty Mýty o organizační identitě, nemusí se vztahovat k realitě, pomohou být vytvořené vedením. (4) Symboly Loga, barvy společnosti, uniformy (5) Rituály Ritualizované společenské praktiky Některé rituály patří mezi standardní procedury fungování Rituály mohou být třeba praxe firemních oslav. Pro zaměstnance je klíčově důležité pochopit organizační kulturu.

2. Formální a neformální zachycení organizační kultury Organizační kultura je do jisté míry zachycena formálně (písemně, příkazy, doporučení, „firemní filozofie“…) Do jisté míry nemusí být v organizaci pevně zachycena (písemně). Na druhé straně se rovněž vytváří a mění na základě stovek rozhovorů a neverbálních projevů, ke kterým každodenně dochází. Metafora pavoučí sítě.

3. Jak se noví členové seznamují s kulturou organizace Formálně – úvodní školení Neformálně Tlak na identifikaci s organizační kulturou – různé předměty (např. trička) Příklad: americké univerzity důležitost identifikace s univerzitou – získání dotací od absolventů

4. Pocit odcizení v organizacích Organizace přetváří jedince na svého člověka, mění jeho individualitu směrem k požadavkům organizace. Pocit odcizení ve velkých organizacích. Zaměstnání dnes není trvalé. Oproti tomu japonský model – zaměstnanci se stávají členy organizace na celý život. Toto odcizení vede k obtížím komunikace a fungování organizace. V protikladu tlaku na identifikaci s organizační kulturou může stát snaha zachovat si vlastní individualitu.

Čtyři varianty vztahu k organizační kultuře (K.A. Golden, 1992) Jednoznačné dodržování Chování zcela koresponduje s normami organizační kultury. Napjaté dodržování Pracovníci se chovají ve shodě s direktivami kultury. Mají však výhrady. Typický projev – vtipy na úkor organizace. Pomáhají tlumit konflikt. Utajené nedodržování Jedinec vyslovuje souhlas s normami, skrytě je však neakceptuje a nedodržuje. Když to není nebezpečné, demonstrují svůj opoziční postoj. Otevřené nedodržování Jedinec otevřeně neuznává hodnoty a normy. Chovají se tak, pokud vědí, že je nestihnou žádné sankce.

5. Čtyři typy organizačních kultur Ch. Handy (1985) Kultura moci Kultura rolí Kultura výkonu (úkolů) Kultura podpory (osob)

5.1 Kultura moci Určité osoby panují a ostatní jsou jim podřízeny. Organizační struktura: pavučina Rozhodují osoby v centru, které vědí všechno a mohou všechno. Kontrola prováděna pomocí klíčových osob či předvoláním jedince do centra. Rozhodování spíše výslednicí vlivů a politického manévrování. Členové jsou hodnoceni podle výsledků, nástroje, jimiž byly dosaženy, nejsou důležité. Autorita je často stavena na strachu. Kultura moci je silnou a poměrně pružnou kulturou, schopnou reagovat na nebezpečí. Problémem je velikost organizace, pavučina se může protrhnout – budování jiných organizací (sítí). Takto fungují i velké zločinecké organizace, společnosti zabývající se obchody a financemi, malé firmy, rodinné podniky.

5.2 Kultura rolí Firma je složena ze spojených článků řetězu. Kultura založena na pravidlech, postupech, normách, plánech, logice a racionalitě. Organizační struktura: klasická hierarchická struktura Řetězec: správní rada – ředitel – střední manažeři – nižší vedoucí – řadoví pracovníci U osoby v každé pozici je očekávána určitá role: způsob chování Zdůrazňována konformita Kultura rolí úspěšná tam, kde existuje stabilní prostředí, předvídatelný a či kontrolovatelný trh, dlouhý životní cyklus výrobku. Negativum – pomalost rozpoznávání změn a reagování na ně. Státní organizace, velké komerční organizace

5.3 Kultura výkonu (úkolů) Organizace se soustřeďuje daleko více na úkoly, které mají být splněny než na dodržování formálních předpisů. Organizační struktura: decentralizovaná maticová struktura Pravomoc je spojena spíše s odborností než pozicí. Lokalizována do jednotlivých průsečíků. Úkolem managementu je soustřeďovat se na jednotlivé projekty, vybírat vhodné lidi, sestavovat týmy, přidělovat zdroje Důležitým motivačním faktorem je radost a uspokojení z výsledků práce. Kultura výkonu je vhodná tam, kde je důležitá pružnost a přizpůsobivost tržnímu prostředí. Důležitá je rychlost reakce. Malé firmy. Typická např. pro reklamní agentury

5.4 Kultura podpory (osob) Ve středu všeho dění je jednotlivec. Vzniká tak, že se několik jedinců rozhodne, že v jejich zájmu je se spojit a sílet náklady na provoz, vybavení, administrativu atd. Organizační struktura: podnikatelské sdružení Schéma – shluk, v němž žádný jedinec nemá dominantní postavení. Jednotliví členové této kultury jsou samostatní, pravomoci v organizaci jsou sdíleny. Základem moci – pokud je třeba její uplatnění - je odbornost. Poskytuje svým členům uspokojení skrze vzájemné vztahy, kooperaci, pocit sounáležitosti. Firmy právníků, architektů, lékařů. Lidé se cítí být v prvé řadě členy organizace.