Grafologie Aleš Pěnkava 9.4.2005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Pozitivní hodnocení sebe
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
PSYCHICKÉ JEVY.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Rétorika Etymologie Dialektologie
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Osobnost Občanská výchova.
Emoce (city).
Analytická psychologie
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Neverbální komunikace
Motivační témata a životní příběhy
Rozdíly mezi osobnostmi
Osobnost pachatele trestných činů
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
CHARAKTERISTIKA znaky.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Kriminalistická stopa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Základní principy geografického výzkumu
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby při vnímání druhých lidí
Základy psychologie – úvod
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Textový editor. Styl odstavce pojmenování množiny vlastností odstavce výhody: velmi lehce, rychle a stejně formátujeme základní druhy odstavců a vytváříme.
Úvod do psychologie
OB21-VVP-HUM-CJL-MIK-M GRAFICKÁ STRÁNKA JAZYKA Mgr.Marie Mikulcová.
Biometrie prezentace v předmětu X33BMI Filip Kroupa 2006.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Déjà - vu Tematická oblast
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
M A G I E B A R E V.
Induktivní statistika
ANTROPOMOTORIKA.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
MECHANIKA.
Úvod do psychologie II. přednáška
Základní filozofické otázky
Induktivní statistika
Ukázka použití projektivního testu
Transkript prezentace:

Grafologie Aleš Pěnkava 9.4.2005

Obsah přednášky Co je to grafologie - čím se zabývá a čím ne Trocha historie Význam a využití Grafologické znaky - rozdělení Grafologické znaky měřitelné, popsatelné a jejich význam + příklady Grafologický rozbor-příklad

Použité zdroje Grafologie. Systém a technické termíny Jiří Kulka Internet http://www.google.com http://www.grafolog.cz http://grafologie.webz.cz http://mujweb.cz/www/grapal/

Co je to grafologie „Každý vyjadřující tělesný pohyb je uskutečněním impulzu citového zážitku, který je takto vyjeven.“ „Každý vyjadřující tělesný pohyb uskutečňuje co do síly, trvání a směrového tvaru obraz duševního hnutí.“ „Výrazová hodnota pohybu je tím větší, čím bezděčněji a nevědoměji byl pohyb vykonán.“ filozof a psycholog Ludwig Klages (1872-1956) považován za tvůrce vědecké grafologie. Jeho hlavním dílem je Handschrift undCharakter.

Co je to grafologie Grapho = píši , logos = nauka. Někdy se používal výraz písmozpyt. Běžně používaný pojem grafologie. V dnešní době psychologie písma.

Co je to grafologie Psychologie písma (grafologie) je psychodiagnostická metoda poznávání toho, kdo písmo vytvořil Její zvláštní postavení je v tom, že nevyžaduje přítomnost zkoumané osoby.

Grafologie vs písmoznalectví Grafologie- poznávání psychiky autora Písmoznalectví-písmo z hlediska autora, zjišťování identity autora (např.: Ověřit zda je podpis pravý nebo zfalšovaný)

Význam a využití kriminalistika výběr pracovních sil a jejich rozmístění osobní poradenství terapeutická diagnostika partnerské vztahy pedagogicko-psychologické poradenství

Další způsoby poznání člověka jsou pomocí : chůze mluva jídlo pracovní návyky

Trocha historie STAROVĚK Aristoteles - 4.st.př.Kr. Vyslovil názor, že mezi rukopisem a vlastnostmi člověka existují zajímavé souvislosti.

Trocha historie STŘEDOVĚK Suetonius - 1.st.př.Kr - římský historik Zabýval se rukopisem císaře Augusta. Za Justiniana v 6.stol. po Kr. působili soudní znalci písma -jinak středověk nebyl dobou, která by přála grafologii.

Trocha historie RENESANCE 15. - 17. století oživuje zájem o poznání jedince. Francie, r.1570 - ustavuje se sdružení soudních znalců písma, povýšené Ludvíkem XV. na akademii. 17. - 18. STOLETÍ Francois Demelle - Francouz, r.1609. Vydal "Návod k posuzování padělaných písem neboli k srovnání písma s podpisem."

Trocha historie Camillo Baldo - profesor lékařství, v r. 1622 v Bologni Vydal spisek, který obsahuje řadu skvěle odpozorovaných konstatování. "...každý jev v písmu odpovídá své příčině v povaze pisatele..."

Trocha historie Johann Kaspar Lavater - Švýcar, r.1772. -Souvislost mezi písmem a ostatními výrazovými projevy. "...shledávám podivuhodnou analogii mezi řečí, chůzí a rukopisem většiny lidí."

Historie české grafologie J.A.Karasovi-grafologická rubrika v časopisech Beseda lidu a Světozor. A.Zelinka-První grafologická kniha Grafologie Robert Saudek pořádal v Praze řadu grafologických přednášek grafologický román Diplomati a později knihu Vědecká grafologie, která byla přeložena do mnoha jazyků a patří k nejuznávanějším grafologickým knihám.

Historie české grafologie Po roce 1948 pak bylo znemožněno publikování dalších knih a výzkum v této oblasti. Grafologie se tak u nás stala téměř zapomenutou až do roku 1990, kdy byla založena Československá grafologická společnost.

Grafologické znaky Komplexní a dojmové znaky -znaky, které nemůžeme určit pomocí popsatelných a měřitelných znaků -při poznávání rukopisu hraje svoji roli i „kvality“ poznávajícího. Měřitelné a popsatelné znaky -znaky, které můžeme změřit či je popsat a tím získat jejich grafologickou hodnotu.

Grafologické znaky-měřitelné a popsatelné Sklon, vázání, šířka, tlak, rychlost, velikost, spojitost, vedení řádků, pravoběžnost-levoběžnost, obohacení-zjednodušení, okraje, délkové rozdíly, plnost-hubenost, horní, dolní délky…

Znaky měřitelné a popsatelné: SKLON Pravý sklon-energičnost, pudovost, citovost, závislost na citech, neklid, vzrušivost, náladovost, potřeba společnosti, soucítění, nesamostatnost… Stojaté písmo-rozvážnost, realismus, skepticismus, tlumení pudů a citů, individualismus, hrdost, domýšlivost, lhostejnost, odstup od lidí, nedostatek soucítění… Levý sklon-sebeovládání, potlačování a zakrývání citů a pudů, strach ze života, vnitřní nejistota, nepřístupnost, plachost, odmítání autorit, sebezapření, sebeláska, přetvářka…

Znaky měřitelné a popsatelné:ŠÍŘKA Jedná se o vzdálenost mezi dvěma základními tahy písmene (m, n, u). Střední hodnota šířky je vyjádřena poměrem 1:1 k velikosti písma. Poměr 2:1 pak představuje výrazně široké písmo a poměr 1:2 písmo výrazně těsné.

Znaky měřitelné a popsatelné:ŠÍŘKA Široké písmo -ctižádost, rozhodnost, potřeba být ve společnosti, otevřenost, optimismus, touha po svobodě, sebedůvěra, velkorysost, marnotratnost… Těsné písmo -sebeovládání, stálost, šetření, odolnost, plachost, vážnost, uzavřenost, intenzivnější vztahy, pesimismus, skepse, strach z budoucnosti, konzervatismus, závist…

Znaky měřitelné a popsatelné:VELIKOST Velké písmo -činorodost, iniciativa, ctižádost, potřeba sebeprosazení, pocit nadřazenosti, panovačnost, egoismus, romantismus, fantasie, horší přizpůsobivost, arogance … Malé písmo-sebedisciplína, pocity méněcennosti, poslušnost, nedostatek sebedůvěry, opatrnost, tolerance, tlumenost citů, smysl pro realitu, nedostatek fantasie, pečlivost…

Znaky měřitelné a popsatelné:PLNOST Plnost-sentimentalita, potřeba citových vztahů a náročnost v nich, bohatá fantasie, domýšlivost, subjektivita, nedostatek kritičnosti… Hubenost-realismus, jednostrannost, sebedisciplína, nedostatek fantasie,humoru a citlivosti, pesimismus, vnitřní napětí…

Grafologický rozbor

 Žena, asi 40 let     Písmo velké, s velkými rozdíly délek, těsné, vlevo skloněné, psací tempo malé. Nápadná velikost znamená pathos osobního sebecitu; velké délkové rozdíly nadto ctižádostivou touhu po ještě větší expanzi vlastního já. V rozporu s těmito rysy jsou však těsnost (potlačení citů, obezřelost) a sklon vlevo (distancovaný, podezíravý, odmítavý postoj, chlad). Rozhodující pak je struktura tahu: všimněme si jeho mechanického, jednotvárného průběhu. Sledujme pozorně dráhu psacího nástroje třeba jen ve druhém a třetím slově - ve skupinách písmen am: pohyb probíhá mdle, bez dynamiky, jde o psací tah tzv. prázdný, mechanický, který - spolu s ostatními příznaky prozrazuje, že toto písmo je vytvářené. Vytvářené písmo, vypovídá více o pisatelově stylizovaném chování než o jeho nitru. Vytvářená monumentalita zde má jistě kompenzovat nějakou pisatelčinu nepřiznanou nedostatečnost.