„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Advertisements

Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Strukturované učení PROJEKT EU
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Analytické stáže oboru VPLZ - magisterský stupeň -
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Pokyny k zadanému úkolu Knižní marketing. Dvě možné varianty 1. Analýza marketingové strategie 2. Tvorba vlastní marketingové strategie.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Ročníková práce Závěrečná práce e-learningového kurzu ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí.
Metodický kurz k Bakalářskému projektu 1 Diplomovému projektu 1
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Západočeská univerzita v Plzni
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Didaktika geografie.
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Pedagogická praxe Informace k praxi Studijní plán pro LS 3 kredity, hodinová dotace : 42 hodin Povinné části: – hospitace (náslech) v TV celkem.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Institut Celoživotního Vzdělávání
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Samostatná odborná práce H/02 Včelař
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení 9.4.2017

Definice výukového programu 9.4.2017 Definice výukového programu 1. S akcentem na obsahový efekt - systém pečlivě vybraných a promyšleně uspořádaných témat, která by měla být předmětem vyučování a učení. 2. S akcentem na cílový aspekt - systém hierarchicky uspořádaných, vnitřně konzistentních, dobře vymezených a relativně kontrolovatelných požadavků, jejichž vyučování a učení má směřovat. 3. S akcentem na regulativní aspekt - systém optimálně spojující vnější řízení a autoregulací žákova učení tak, aby respektoval zvláštnosti konkrétních žáků, poznatky o učení a strategiích jeho řízení. (Průcha, J. a kol., 1998)

Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 2 Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 2. ročníku NŠ Sestavení aktivit k výukovému programu, zpracování teoretické části a prezentace reklamy k výukovému programu je jednou z podmínek zápočtu v předmětu IVZ III Komplexní sestavení výukového programu, metodika a realizace s žáky je jednou z podmínek ke kolokviu z předmětu Praktikum z biologie, geologie a pěstitelství (jarní semestr 2008). Závěrečné hodnocení VP“ (jeho následná oprava, zhodnocení a odevzdání) pak podmínkou k zápočtu z předmětu Aplikovaná biologie (podzimní semestr 2008).

Výukový program organizace Výukový program je možné sestavovat pro následující zařízení: 1. Terénní středisko PdF MU v Brně - Kejbaly biotopy Kejbal (realizace VP- květen - červen 2008) zahrada Kejbal (realizace VP- květen - červen 2008) 2. ZOO Brno Vybraná témata (realizace VP – červen 2008)

Tvorba výukového programu obecné informace 9.4.2017 Tvorba výukového programu obecné informace Na tvorbě a realizaci výukového programu se podílí studenti skupinově (skupinu vždy tvoří 4-5 studentů 2. ročníku NŠ). Za jeho sestavení (tedy odbornou i didaktickou správnost) a realizaci tak odpovídá celá skupina. Výukový program budou studenti odevzdávat již v průběhu jarního semestru 2008 (přesný datum je uveden v sylabu) a ne až na konci a to jak v písemné, tak i v elektronické podobě. Při tvorbě VP si můžete zvolit, zda bude VP sestaven pro celou zahradu nebo pouze pro určitá stanoviště.

Výukový program na Kejbalech 9.4.2017 Jednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je Terénní pracoviště katedry biologie PdF MU v Brně - Bohunicích, Vinohrady 100, tel. 547213708 Pokud studenti budou plánovat přípravu a realizaci programu v době, kdy na pracovišti neprobíhá výuka, doporučujeme telefonicky se domluvit termín s technickými pracovníky, kteří mají na pracovišti Kejbaly službu do 18 hodin. Veškeré informace najdete na informační tabuli (hlavní vstup pro studenty) a v počítači - soubor: výukové programy. Při tvorbě VP se můžete obrátit na paní ing. Jedličkovou, ing. Křivánkovou, Mgr. Božkovou, Mgr. Hradilovou. Jako část svého výukového programu můžete zařadit prohlídku s výkladem, kterou zajišťuje Ing.Jedličková. Tuto spolupráci je nutné si s Ing. Jedličkovou předem domluvit.

Výukový program na Kejbalech Pokud sestavujete VP na biotopy Kejbal musíte si pro následnou realizaci zajistit třídu (skupinu žáků) sami.Termíny pro realizaci VP - biotopy Kejbal jsou: květen-červen 2008. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné nahlásit vyučujícímu 2 týdny dopředu. Vaše práce s dětmi bude natáčena na video. S tímto materiálem se bude dále pracovat.

9.4.2017 Požadavky a metodická doporučení pro sestavení a realizaci výukového programu Při sestavování výukového programu používejte již vytvořený formulář z důvodu přehlednosti a možné další publikace. Formulář obsahuje následující body: 1. Téma VP: Téma VP volíte podle obsahu VP. Pokuste se neomezovat názvy VP pouze na skupiny zvířat či rostlin (př. Ryby).

2. Věk dětí (ročník): Vyberte si třídu (věk dětí), pro kterou budete VP sestavovat. Pokud budete realizovat výukový program na konci školního roku tzn. v červnu 2008, je třeba program sestavit na základě probraného učiva v daném ročníku. Realizace výukového programu v období září - listopad 2008 předpokládá sestavení výukového programu jako opakování předcházejícího ročníku. 3. Doba trvání VP: Údaj zahrnující dobu, po kterou budete s dětmi pracovat. Do části „Obsah” zařaďte také časový rozvrh jednotlivých činností (př. did. hra -15 minut apod.)

4. VVC (Cíle výchovné a vzdělávací – používejte RVP ZV, formulujte se zaměřením na kompetence i na oblasti a průřezová témata) : Co chcete, co zamýšlíte dosáhnout. Cíle formulujte s ohledem na činnosti žáka. 5. Opěrné pojmy – pojmy které by děti měly znát z výuky a které mají sloužit k tvorbě pojmů nových. Nezahlcujte děti novými pojmy !! Používejte spíše pojmy doplňující, které rozšiřují učivo. 6.Organizační formy: Organizační typ výuky, který bude vhodný jak z hlediska obsahu výukového programu, tak prostor ZOO a Kejbal.

7.Metody Výukový program by měl být pro děti motivační a opakovací. Vyhýbejte se příliš dlouhé metodě výkladu. Používejte metody, které jsou vhodné pro práci v ZOO, na Kejbalech a které zároveň děti baví. Využívejte aktivizující metody – diskusní, didaktické hry, práce s pracovními listy apod. Nezapomínejte na metodu pozorování. Pokud bude ve výukovém programu zařazen rozhovor, test, kvíz, pracovní listy, je třeba v závěru uvést autorské řešení. 8.Pomůcky Do tohoto údaje neuvádějte přírodniny v zahradě a v ZOO – to je samozřejmostí. Do tohoto bodu patří Vámi přinesené a používané pomůcky (př. pracovní listy, pomůcky k didaktické hře apod.).

10. Obsah VP (viz scénář k VP a rozpracování scénáře = metodika) 9.Literatura Veškerá literatura, ze které jste čerpali při tvorbě výukového programu. Citace dle normy pro psaní DP v IS MU http://www.ped.muni.cz/wstud/download/DPaBP.rtf. 10. Obsah VP (viz scénář k VP a rozpracování scénáře = metodika) Obsahová část by měla být rozpracována tak, aby byla srozumitelná i čtenáři, který výukový program nesestavoval. Pozn. Proto nestačí ve VP uvést pouze např. ……..nyní bude následovat didaktická hra s názvem:“Lesní zvěř“. Je nutné v metodice rozepsat provedení hry, pomůcky, časovou dotaci). Stejně tak pokud budete do VP zařazovat řízený rozhovor, je třeba uvést jeho základní strukturu i Vámi očekávané odpovědi žáků.

Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení práce dětí a pochvalu! 11. Závěr VP Ve výukovém programu se snažte využívat mezipředmětové vazby. Pokud je nezařadíte přímo do Vaší práce, zkuste je v závěru VP alespoň uvést a posléze třeba nabídnout učiteli. Výuka mimo školní třídu by měla být co nejvíce využita také v jiných předmětech př. VV, JČ, Tv…... 12. Přílohy VP - teorie a klíčová slova - pracovní listy a jejich autorská řešení - tabulky, kartičky, obrázky, diplomy, pomůcky - ukázky práce dětí (může být kopie) Nezapomeňte na odbornou správnost VP v příloze s názvem Teorie – klíčová slova!! Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení práce dětí a pochvalu!

Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! 9.4.2017 Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! Ing. Helena Jedličková Mgr. Iva Frýzová Ing. Dana Křivánková Mgr. Jitka Božková