Pedagogika 10 Motivace a hodnocení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Environmentální výchova pro základní školu
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Management Ing. Jan Pivoňka.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Jak by mohl vypadat ideální pracovní list pro nadaného žáka
sociální psychologie Škola:
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Příprava katechety a učitele náboženství
PSYCHICKÉ JEVY.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Skupinové interview (Focus group)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zákony učení.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogika 10 Motivace a hodnocení

Preference inovativní Hodnocení Sumativní Kvantitativní Formální Klasifikací Formativní Kvalitativní Neformální Ústní hodnocení Preference tradiční Preference inovativní

Didaktický test Zkouška ověřující dosažení vzdělávacího cíle u skupiny osob - probantů (např. žáků). Test je navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován podle předem daných kritérií Objektivita testu BYČKOVSKÝ: Nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky.

Příprava na test Proč testovat – účel testu (rozlišující x úrovně) Co testovat – obsahový rámec Jak testovat – výběr vhodných nástrojů Specifikační tabulka Řazení úloh testu Způsob hodnocení

Bez struktury Zadaná struktura Se širokou odpovědí Se strukturou Otevřené úlohy Konvenční struktura Produkční Se stručnou odpovědí Doplňovací Dichotomické Uzavřené úlohy S výběrem odpovědi Přiřazovací Uspořádací

Moderní podoba úloh Instrukce k řešení Výchozí materiál – text, graf, obrázek, schéma, animace, poslechová ukázka, … Kmen – výzva k řešení Varianty odpovědí (u uzavřených úloh) Uvedení způsobu hodnocení

Co testovat a co lze testovat? Tato otázka předchází otázce jak testovat a jak správně testovat Dvoudimenzionální taxonomie vzdělávacích cílů K dimenzi kognitivní náročnosti připojíme dimenzi obsahu Zapamatování Porozumění Aplikace Analýza Hodnocení Tvorba Fakta Pojmy Postupy Metakognice

Dichotomické úlohy (ANO – NE) Snadná administrace Snadnost tvorby Odečítat ½ bodu za špatnou odpověď; větším počet dichotomických úloh Svazek úloh ve vazbě na výchozí text, k jednomu tématu atp. Zdánlivá snadnost (přesná reformulace formulací z výuky) 50 % šance uhodnutí Naprostá logická přesnost v pravda x nepravda – problém užití „často, téměř, vždy, zřídka“ Problém záporu a dvojího záporu Výhody Nevýhody

Úlohy s výběrem odpovědi (abcd) Dvě varianty – nelze zaměňovat nebo kombinovat Ukončená otázka Neukončená věta Jedna správná odpověď Jedna správná Jedna nesprávná (grafické zvýraznění záporu, problém dvojího záporu) Všechny správně - vyber nejpřesnější Úlohy s vícenásobnou odpovědí (včetně všechny či žádná správně) Testovaný musí vědět, ke kterému typu úloha náleží! Distraktor Jednoznačně špatně Dostatečně atraktivní – podobný obsahem a formou správné o. Varianta se zadáním „vyber nejpřesnější odpověď“ má správné distraktory – musí být dostatečně „méně“ správné – resp. přesné

Skórovnání úloh s jednou správnou odpovědí je 1 – 0 Nejméně čtyři nabídky Skórovnání úloh s jednou správnou odpovědí je 1 – 0 Skórování úloh s více správnými odpověďmi 1 – 0 (všechno nebo nic) Pomocné body - bod za správné posouzení ANO – NE, součet dělíme počtem nabídek

Problém hádání odpovědi Hádání omezuje uvedení neurčité odpovědi – „správná odpověď není uvedena“ (může být distraktorem i správnou odpovědí) Bodová penalizace špatných odpovědí (1/3 bodu u otázky se čtyřmi možnostmi) a neodečítání bodu za nezodpovězenou otázku Statistická „korekce na hádání“ 𝐵 𝑜𝑝𝑟. = 𝐵 𝑝ů𝑣. − 𝑁 𝑛𝑒𝑠𝑝𝑟á𝑣𝑛ý𝑐ℎ 𝑜𝑑𝑝𝑜𝑣ě𝑑í 𝑃 𝑛𝑎𝑏í𝑧𝑒𝑛ý𝑐ℎ 𝑣𝑎𝑟𝑖𝑎𝑛𝑡 𝑣 𝑗𝑒𝑑𝑛é 𝑜. −1

Přiřazovací úlohy Dva seznamy pojmů, symbolů, čísel, obrázků atp., ze kterých má probant utvořit odpovídající dvojice Jeden ze seznamů by měl být alespoň o dvě položky delší (eliminace vyřešení poslední úlohy „vylučovací metodou“. Seznamy by měly být konzistentní

Uspořádací úlohy Uspořádání prvků jedné třídy do řady podle velikosti, významu, stupně, chronologicky atp. Skórování 1 – 0 (u řady do max. pěti prvků) Skórování podle vzorce

Úlohy se stručnou odpovědí Produkční a doplňovací Vylučuje hádání Těžší pro testovaného (?) Jistá pravděpodobnost správné odpovědi se kterou nepočítá autorský klíč U doplňovacích – z konstrukce věty musí být zcela jasné, co se má doplnit (zejména u vícenásobných výčtů

Obecně platné zásady Nezařazujeme „kvízové“ otázky bez vztahu k vzdělávacímu cíli Varujeme se neúmyslných nápověd Graficky zdůrazňujeme zápor

Motivace (Pokus) psychologie o odpověď na otázku: „Proč člověk dělá právě to, co dělá?“ Movere [lat.] – hýbat, pohybovat Pobídka („lákadlo“) – a cíl („lákavý způsob naložení s lákadlem“ – vně člověka Motiv – vnitřní stav - vyvolaný uvědoměním pobídky a cíle Motivace je částečně uvědomované, částečně nevědomá K výchově zralého člověka patří metakognice včetně vědomí motivace

Psychologické koncepty motivace Hedonistický – člověka motivuje touha po slasti Homeostatický – člověka motivuje být v rovnováze Nehomeostatický – člověka motivuje neklid a změna Kognitivistický – motivace jsou rozhodnutí následující po poznání Vnitřní a vnější motivace Vnitřní potřeby a vnější incentivy Preferujeme vnitřní motivaci před vnější

Maslowova pyramida potřeb Abraham Maslow (1908 – 1970)

Potřeby člověka ve výuce náboženství Potřeba podnětů – náboženství je jedna z volnočasových aktivit Poznávací – zvídavost. Kladení otázek po příčině jevů až k mezi filosofie. Otázky po společnosti a jejích dějinách včetně náboženství Sociální – kamarádství, milé a bezpečné prostředí v církvi Potřeba kladného hodnocení (i výkonu), přijetí a sebepřijetí Potřeba smyslu života, seberealizace a sebeaktualizace

Součástí výchovy a sebevýchovy je utváření motivačního zaměření člověka Člověk (do jisté míry) sám volí, co jej bude motivovat a co ne! (Problém vztahu motivace a svobodné vůle.) Hierarchie potřeb je u každého individuální Zájem – trvalejší vztah jedince k jevům a činnostem

Motivace pozitivní a negativní odměny a tresty Očekáváme, že očekávaná odměna žádoucí chování posílí a očekávaný trest oslabí. (?) Dva významy odměn a trestů Motivační Informační (!)

Odměny Zásada bezprostřednosti spojení pochvaly s chválenou činností Zásada přiměřené a klesající frekvence pochval Zásada dostatečné pestrosti a intenzity pochval a rostoucí intenzity při setrvalé nebo rostoucí frekvenci Druhy odměn Psychické a symbolické – různé stupně pochval Reálné pro odměňovaného - pozitivní incentivy (?)

Poměr odměn a trestů V současnosti výrazná preference odměn 3 : 1 Objektivní nežádoucí účinky trestů Dobově podmíněný pocit „dokonalosti“ člověka – ztráta smyslu doby pro hřích – trest – pokání – odpuštění 3 : 1

Tresty Složitější účinky Zásada důslednosti Zásada přiměřenosti „úplné přijetí“ a žádoucí změna „vnější přijetí“ a skrytý nesouhlas „nepřijetí“ a pokračování či gradace v trestaném konání vzdávající reakce - (zřídka) – zpravidla i jiné faktory Zásada důslednosti ve stanovení „přesných pravidel“ udílení a typu trestu v objektivním uplatňování a (ne)odpouštění Zásada přiměřenosti

Druhy trestů Fyzické – nepřipadají v úvahu u jiných osob než rodičů Tresty sportovní činností („třicet kliků“) Psychické Symbolické („důtky“) Zákazem Uložením práce Uložení práce s nulovým nebo malým smyslem („opiš stokrát …) Přirozeným následkem – nejvhodnější Zjednání nápravy

Fyzické tresty Výrazný odklon – odejmuty i rodičům Fyzický trest = brachiální násilí = týrání dítěte Učení dítěte řešit konflikty násilnou cestou, uvedení do světa „práv silnějšího“ (?) Rychle nastoupí, rychle odezní, zřetelně končí Srozumitelný

Psychické tresty Odnímání pozitivních hodnot lidského spolubytí Odnímání společenství a lásky – „pasivní agrese“ Vyloučení z fyzické přítomnosti Přerušení kontaktu („nemluvím s tebou“) Úplné přerušení kontaktu – vyloučení – exkomunikace (z církve/lidské společnosti - nejvyšší možný trest vůbec) Zostuzení – „pranýřování“, „stigmatizace“ Jiné psychické újmy až zrůdné týrání, např. Vydírání typu „proč mě tak ubližuješ – podívej jak mě ničíš“ Předvádění týrání zástupné oběti – „obětní beránek“, „otloukánek“ Někdy „nezřetelné“ a „nečitelné“ Oslabené uložení i ukončení trestu dané předstíráním trestajícího, že k trestu nedochází Pasivní agrese Pravděpodobně horší následky než fyzické tresty

Zákazy Problém zákazu jinak rozvíjejících činností Jasný časový horizont ukončení

Časový horizont odměn a trestů Předškolní věk – dny („kolikrát se vyspím“) Mladší školní věk – maximálně týden Starší školní věk – kvartál Adolescence – rok a více

Uložením práce Velmi nedoporučované – posiluje negativní vztah k činnosti, která je jinak pozitivní Tresty sportovní činností („třicet kliků“) Uložení práce se slabým smyslem nelze ani interpretovat jako trest přirozeného následku

Přirozený následek Nejlepší trest Přestupek v přímé souvislosti s trestem - nastupuje automaticky – chybí trestající Dodržení stanoveného pravidla okolím je také přirozený následek! Problém „slabosti“ přirozených následků Problém „drastické nepřiměřenosti“ přirozených následků

Problém svobodné vůle člověka Ukazuje, že motivace a psychické faktory vůbec možná nejsou dostatečným vysvětlením lidského chování a prožívání Nedostatečná komunikace psychologie a etiky Ignorance etiky v současné době Přísluší k němu problém (ne)kázně, který je teoreticky nesmírně složitý a široký

Pozor na efekt (sebe)trestání učitele učitelem!

Literatura Byčkovský, Petr. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu: Určeno pro kurs asistentů ČVUT a DPS inženýrů učitelů odb. předmětů a účastníků dalšího pedagogicko- psychologického studia. 2. vyd. Praha: ČVUT, 1986. 149 s. Čáp, Jan a Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367- 273-7. Hrabal, Vladimír, Pavelková, Isabella a Man, František. Psychologické otázky motivace ve škole. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 232 s. Knižnice psychologické literatury. ISBN 80-04-23487-9. Chráska, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. Kolář, Zdeněk a Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. 157 s. Pedagogika. ISBN 80-247-0885-X. Schindler, Radek a kol. Rukověť autora testových úloh. Vyd. 1. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. 86 s. ISBN 80-239-7111-5. Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9. www.scio.cz