Vzdělávání a výcvik pro automobilový průmysl 2. ročník odborné konference Kroměříž, 10. března 2005
Požadavky na profese, vzdělání, a výcvik pohled subdodavatelů a výrobců komponentů Automobilový průmysl Automobilový průmysl – dodavatelé systémů a komponentů globální společnosti Globální společnosti Globální společnosti – náročnější požadavky na vzdělání, kvalifikaci a flexibilitu lidí „knowledge society“ „knowledge workers“, - vliv lidí sehrává rozhodující roli „knowledge society“ – „knowledge workers“, chytří pracovníci Chytrý pracovník Chytrý pracovník – kolektivní znalosti – vzájemná potřeba, vytváření sítí odborníků - ploché hierarchie – interdisciplinární týmy - zákazník a dodavatel – spoluřešitelé - nikdy nekončící proces vzdělávání - změna v chování lidí – nutnost nabídky zajímavé práce Tento vývoj ovlivňuje automobilový průmysl a jeho potřebu na vzdělání pracovníků a vývoj profesí. na vzdělání pracovníků a vývoj profesí.
Vzdělanostní charakteristika automobilového průmyslu Pět rozhodujících úrovní vzdělání Základní vzdělání Střední odborné s výučním listem Úplné střední odborné s výučním listem a maturitou Úplné střední odborné s maturitou Vysokoškolské
Charakteristika rozhodujících kvalifikačních úrovní a směry rozvoje Důvod růstu: - potřeba kvalifikované prac. síly pro základní činnosti (operátoři) - zkrácení času a úspora nákladů na školení Zdroj růstu: - pracovní síla se základním vzděláním
Charakteristika rozhodujících kvalifikačních úrovní a směry rozvoje Důvod růstu: - zvyšující se komplexita výrobních i obslužných procesů - nové technologie, výrobní linky, automatizace pracovišť - slučování profesí, nové kvalifikační požadavky Zdroj růstu: - střední odborné vzdělání bez maturity, základní vzdělání
Charakteristika rozhodujících kvalifikačních úrovní a směry rozvoje Důvod poklesu: - pro výkon přímé práce preferován výuční list s maturitou - pro výkon řídící práce preferováno vyšší vzdělání (VOŠ, Bc, VŠ)
Charakteristika rozhodujících kvalifikačních úrovní a směry rozvoje Důvod růstu: - nárůst vysoce kvalifikovaných profesí (výzkum, vývoj výrobků, technologií) - nárůst logistických a obchodních činností - rozvoj vysoce kvalifikovaného managementu Zdroj růstu: - úplné střední odborné a všeobecné vzdělání s maturitou
Automobilový průmysl – preferované obory Mechanik strojů a zař. +10 Slévač/Modelář + 8 Nástrojář + 2 Obráběč kovů +2 Nástrojář + 3 Slévač/Modelář +3 Gumař-plastikář +70 Elektrikář + 13 Mechanik seřizovač + 20 Mechanik elektrotech. +14 Mechanik seřizovač + 16 Mechanik elektrotech. +8 Obráběč kovů + 13 Mechanik strojů a zař.+5 Strojírenská výroba - 23 Mechanik seřizovač + 11 Mechanik elektrotech. + 7 Obráběč kovů +47 Strojírenská výroba +20 Mechanik seřizovač +11 Mechanik elektrotech. +7 Nástrojář + 8 Strojírenská výroba +2 Mechanik seřizovač + 1 Operátor gum. a plast. výr. +1 Mechanik strojů a zař. + 6 Strojírenská výr. +6 Mechanik seřizovač + 3 Mechanik elektrotech. +1 Slévač/Modelář + 20 Mechanik strojů a zař. +10 Elektrikář +10 Obráběč kovů +6 Obráběč kovů + 33 Strojírenská výroba +8 Mechanik elektrotech. +10 Mechanik seřizovač + 7 Obráběč kovů +11 Gumař-plastikář +28 Nástrojář + 4 Operátor gum. a plast. výr. +12 Mechanik elektrotechnik + 8 Obráběč kovů -14 Elektrikář +5 Mechanik elekt. zař. +3 Mechanik seřizovač +6 Maturita Výuční list
Návrhy na zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti lidských zdrojů Lidský kapitál: strategický zdroj dlouhodobého růstu a konkurenceschopnosti orientace na budoucnost – knowledge society Co potřebujeme? Zajistit rozvoj komunikačních a prezentačních dovedností Zvládnutí informačních a komunikačních technologií Práce s informacemi Schopnost komunikovat v nadnárodním prostředí Rozšířit oblast interdisciplinárního vzdělání Propojování univerzit a průmyslu – pomoc podnikatelské sféře, růst efektivity studia, finanční zdroj pro vysoké školy Vývoj nových interdisciplinárních oborů – vysoké tempo výrobkových a technologických inovací Doktorandská studia orientovaná na průmysl – aktivní účast v podnikových řešitelských týmech
Zavést nové studijní obory Nové technologie Nové technologie - plasty, kovové materiály, povrchové úpravy Nové procesy Nové procesy - výrobní, řídící Nové Nové koncepce, přístupy - projektové řízení - týmová práce Rozvinout systém trvalého vzdělávání, celoživotní vzdělávání Školy Školy – distanční vzdělávání – oborová postgraduální studia - odborné certifikované vzdělávací kurzyPodnikySamovzdělávání Zaměřit se na specifické oblasti Návrhy na zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti lidských zdrojů
Specifické oblasti – požadavky na vzdělání - Učňovské školství - způsobilost samostatné práce - znalost práce s moderními technologiemi v oboru zaměřenými na automatizaci - základní cizojazyčná vybavenost - profese nástrojář, seřizovač - operátor - nutnost propojení na výrobní podniky Střední školství – lepší funkční gramotnost – schopnost přenášet znalosti do praktické činnosti - lepší jazyková vybavenost - vytváření nových modulově pojatých zaměření na automobilový průmysl - znalost štíhlých výrobních procesů a nové organizace práce - profese strojní, technologie zpracování plastických materiálů, povrchové úpravv, elektronika Vysoké školství - lepší funkční gramotnost – schopnost využít znalosti - jazyková připravenost na komunikativní úrovni - znalost nejmodernějších metod konstruování, mater. analýz, nastupujících nových technologií, interdisciplinární znalosti - tvorba center pro celoživotní vzdělání
Návrh kreativního systému odborného vzdělávání pro automobilový průmysl 1. Vytvořit realizační tým ze zástupců škol a partnerských podniků 2. Analyzovat současný stav výuky odborných předmětů 3. Inovovat studijní obory 4. Upravit technické vybavení škol pro odbornou výuku 5. Připravit odborné stáže učitelů v podnicích automob. průmyslu 6. Vytvořit informační systém mezi školy a podniky 7. Rozvinout centra pro další vzdělávání Školy by měly probouzet chuť po poznání, touhu stále se vzdělávat