Výuka v zahraničí - fyzika a přírodovědné obory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Soustava vzdělávání po základní škole. základní škola odborné vzdělávání poskytují odborné vzdělání cílem je příprava na povolání všeobecné vzdělávání.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Rámcové a školní vzdělávací programy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Úvod do psychologie
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
UŽITEČNÁ, PROVEDITELNÁ A BEZPEČNÁ MATURITA Návrh změn architektury reformní maturity MŠMT/CERMAT – říjen 2007.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fyzika – vybrané kapitoly
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
9. Tvorba individuálního plánu
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Vývoj didaktiky chemie
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
9. Tvorba individuálního plánu
PHmax ve středním vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
Polytechnické vzdělávání v praxi
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Školní vzdělávací program
Aplikovaná elektronika
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Výuka v zahraničí - fyzika a přírodovědné obory Jiří Tesař

Vzdělávací systém v Rakousku

Rakousko – - výuka přírodovědných disciplin Volksschule – přírodověda - integrovaným způsobem základní poznatky ze všech přírodovědných oborů. Biologie - od 1. ročníku HS samostatně Integrovaná výuka fyziky a chemie - od 2. ročníku HS Gymnázia (AHS/U) – všechny přírodovědné discipliny odděleně .

Rakousko – - výuka fyziky – 2. r. HS Základní fyzikální a chemické pojmy Stavba látek, mechanika, termika a základy elektřiny a akustiky). Výukou prolíná společná metoda obou disciplín - experiment. V tomto ročníku je vyučována především fyzika.

Rakousko – - výuka fyziky – 3. r. HS Podstatně více zastoupeny poznatky z chemie, Převažuje ale fyzikální učivo. Ch - vlastnosti různých prvků a látek, jejich výrobu, ochrana před jejich účinky a pod. F - základní poznatky z mechaniky, akustiky a elektřiny a učivo o jednotlivých druzích energie. Obě části výuky na sebe volně navazují a netvoří integrovaný celek.

Rakousko – - výuka fyziky – 4. r. HS Zastoupení fyziky a chemie vyrovnané. F - poznatky z mechaniky, elektřiny a atomové fyziky, Ch - vlastnosti jednotlivých prvků a látek. Integrace učiva - stavba atomů různých prvků, obecné vlastnosti kovů, či chemické účinky elektrického proudu apod. Často někteří učitelé oba předměty oddělují z důvodu snazší přípravy na vyučování a také samotné výuky.

Rakousko – - výuka fyziky – zásady Sepětí s praxí. Důraz na ochranu životního prostředí, Humanizace - historie vědy, využití technických poznatků ve společnosti a pod. Ochrana zdraví – CH - působení škodlivých látek (alkoholu, kouření, drog a pod.) Ochrana zdraví – F působení elektrického proudu na lidské tělo, důležitost správného osvětlení při práci pro ochranu zraku, nebezpečí úrazu při dopravě a pod.

Rakousko – - výuka fyziky – aspekty Převážně kvalitativní pojetí. Téměř vůbec nejsou řešeny kvantitativní fyzikální úlohy. Obecné vzorce a vztahy slouží pouze k dokreslení podstaty daného problému. Častá vyučovací metoda - pracovní listy. Rozvoj samostatného poznání a aktivizace dětí. Vybavení kabinetu a uspořádání odborné učebny - odpovídá experimentální činnosti.

Rakousko – - výuka fyziky na SŠ Výuka přírodovědných disciplín koordinovaně, tj. odděleně fyzika, biologie a chemie. Střední školství v Rakousku si zachovává osvědčené modely a tradice. Na SŠ největší rozvoj především biologie ve spojení s ekologií. Odklon zájmu studentů od F a CH.

Rakousko – - učitelé fyziky na HS Studium na Pädagogische Akademie (3roky). Společně fyzika s chemií (jako výuka na HS). Velmi slabá odborná příprava – např. nejsou měřicí praktika. Výrazné zaměření na didaktiku a pedagogickou praxi – podrobné didaktické postupy. Není zakončeno diplomovou prací. Výrazné postavení učitelů ve společnosti, včetně finančního ohodnocení.

Rakousko – - učitelé fyziky na SŠ Studium na univerzitách – minimálně 10 semestrů (kombinace M-F, F-VT, F-CH). Hlavní důraz na odbornou připravenost . Společné studium se specialisty. Rozšířené o Pg, Ps a didaktiku fyziky - teorie, školní pokusy, počítačem podporovaná výuka,… DP – pouze z odborné F

Waldorfské školy - - výuka přírodovědných disciplin Waldorfská pedagogika - Rudolf Steiner. V r. 1919 pro děti zaměstnanců firmy Waldorf Astoria ve Stuttgartu (proto název) Základní principy vyplývají ze zákonitostí vývoje dítěte a jeho potřeb. Přírodní vědy mají především zformovat vztah dětí k přírodě. Poznávání člověka, vztahu člověka k zvířatům, rostlinám a nerostům….

Waldorfské školy - - výuka přírodovědných disciplin Dítě se obrazně seznamuje s tím, co později a postupně přerůstá do vědeckých koncepcí. Obsah se od ostatních typů škol příliš neliší. Některé předměty jsou však vyučovány v jiném věku. Hlavní rozdíl: - je v tom, na co je kladen hlavní důraz, - ve způsobu presentace učiva a organizaci výuky.

Waldorfské školy - - výuka přírodovědných disciplin Začíná se studiem přírody v počátečních třídách a postupně se přecházejí k jednotlivým přírodovědným disciplínám. Přírodní vědy jsou převážně vyučovány "experimentálně" - děti jsou vedeny k pečlivému pozorování jevů, uvažování o nich, k diskusím a poté k "objevu" zákona či vzorce, který se v jevech skrývá. Je především rozvíjeno nezávislé myšlení a zdravý úsudek.

Waldorfské školy - - výuka přírodovědných disciplin Na střední waldorfské škole získává výuka vědečtější charakter. Možnost diferenciace – uspokojit zájmy studenta a připravit ho pro budoucí profesi. Např. na mnoha waldorfských školách v USA jsou nabízeny tři bloky disciplín, student si musí vybrat z každé kategorie alespoň jeden předmět – je zajištěna všestrannost učebního plánu pro každého. Mezi těmito bloky je i blok přírodních věd, který kromě fyziky, chemie a biologie zahrnuje i matematiku.

Waldorfské školy - - výuka přírodovědných disciplin Učební plán je antropocentrický. Všechny předměty musí společně vytvářet jeden celek, žádný předmět nesmí být vyučován ve vakuu, bez souvislostí s jinými předměty. Základní ideou je uvedení všech poznatků do vztahu k člověku. Snaha najít soulad mezi vědou ( = pravda), krásou ( = umění) a dobrem ( = náboženství). Dochází tedy k sepětí vědy a techniky s uměním Každý předmět se tedy stává uměním, přírodní i společenskou vědou.

Waldorfské školy - - výuka přírodovědných disciplin Výuka přírodních věd musí vycházet od zažitých jevů z běžné praxe. Pozorování musí být doplněno školním experimentem a až po zvládnutí těchto základů můžeme přejít k abstrakci. Pojmy jako např. atomy nebo molekuly by měly být až vyvrcholením výuky přírodních věd a nikoli s nimi začínat jako je tomu v současných integrovaných kursech, pojatých profesionálně vědecky.

Waldorfské školy - - výuka fyziky V 6. třídě začíná akustika (zájem dětí o hudbu a jejich poznatky z Hv. Poté optika (nikoli klasická) – barevné vidění se všemi jeho podobami v běžné praxi. Až po těchto jevech - základní jevy nauky o teple, elektřině a magnetismu. V 7. třídě se pak děti seznámí se základy mechaniky.

Waldorfské školy - - výuka fyziky 8. třída – základní pojmy hydromechaniky, aeromechaniky a meteorologie a prohloubení všech ostatních odvětví fyziky. Paralelně s fyzikálními poznatky se děti seznamují se základními úkazy na obloze, resp. s výsledky kosmického výzkumu.

Waldorfské školy - - výuka fyziky 9. třída – porozumění jevům o teple a elektřině. Nejen kvalitativní ale i matematický popis daných jevů. Dokonalé pochopení principů a činnosti běžných přístrojů např. spalovací motor, telefon apod. Kvalitativní rozbor daných jevů, tj. důkladné porozumění je dominantní. Matematický popis je pouze druhotný.

Waldorfské školy - - výuka fyziky 10. třída - Galileiovy, Keplerovy a Newtonovy zákony a jejich matematické základy. Výuka není omezena pouze na kvantitativní popis -akcentuje rovněž vývoj lidského myšlení od éry Ptolemája až po dnešek. Tento tematický celek o pohybech je zakončen měřením v terénu, např. průměrné rychlosti, zrychlení a pod.

Waldorfské školy - - výuka fyziky 11. roč. - podstata elektřiny a její využití v praxi. Výuka probíhá v kratších epochách. Experimentální činností dospějí k podstatě elektrického proudu. Přes pojem elektrického a magnetického pole se žáci postupně dostávají k představě elmag. pole a elmag. vlnění. Z hlediska teorie poznání kladen důraz na rozlišení jevu a skutečného modelu (pochopení duality) .

Waldorfské školy - - výuka fyziky 12. roč. – geom. a vlnová optika, mechanické kmity, kvantová teorie stavby atomu. Zdůrazněn vývoj názorů na výše uvedené jevy a na jejich vliv na filosofii, především na teorii poznání. Výuka přitom respektuje skutečnost, že mnoho žáků již nikdy v životě nebude uvedené teorie potřebovat, a proto cílem je vytvořit u žáků určitý pohled na vědecké metody a výzkum a vypěstovat formální způsob myšlení.

Dánsko - - charakteristika školství Liberální přístup a maximální volnost jak pro učitele, tak především pro děti. V podstatě školy alternativního typu. Školský zákon vymezuje výuku na základních školách (folkeskole - jednotná integrovaná lidová základní škola) a na gymnáziích a ostatních středních školách.

Dánsko - základní školství Cílem folkeskole není dosažení nejvyššího intelektuálního výkonu žáka, ale vytvoření normálního sociálního klimatu pro vlastní rozvoj žáka a pro rozvoj ostatních spolužáků. Tato idea je realizována vzájemnými diskusemi mezi učiteli a žáky a mezi žáky samotnými a vzájemnou podporou a spoluprací.

Dánsko – základní školství Zrušeno vyučování ve výkonnostních kursech v 8. - 10. ročníku (= rozdělení tříd podle kvalitativní úrovně dětí).

Dánsko – základní školství Známkování : pouze v 8. - 10. třídě, jen v předmětech, které jsou zakončeny závěrečnou výstupní nebo rozšiřující zkouškou, posouvá hranici rozhodování žáků o budoucí profesionální orientaci na období, kdy se již profiluje vlastní osobnostní zaměření.

Dánsko – základní školství Široké univerzální vzdělání v klidné atmosféře vzájemné tvůrčí komunikace nerušené starostmi o úspěšné vykonání zkoušek, přijímacích pohovorů Odstraňuje možnost zkažení si vlastní budoucnosti v době, kdy vlastně žák není schopen plně pochopit o jak důležité rozhodnutí jde.

Dánsko – základní školství Výuka obsahuje tři kategorie předmětů: povinné předměty, povinné oblasti např. dopravní výchova, sexuální výchova, ideologie, zdravověda, profesionální orientace apod. dodatkové předměty.

Dánsko – základní školství a výuka fyziky Fyzika se vyučuje integrovaně s chemií. V 7. - 9. třídě - povinný předmět. V 10. třídě - nepovinný předmět, který však musí škola nabídnout.

Dánsko – gymnázia člení se na dvě základní větve: humanitně jazykovou a matematickou. Od 2. ročníku si mohou studenti volit mezi dalšími zaměřeními, Matematická větev nabízí zaměření na matematiku a fyziku, matematiku a přírodní vědy, společenské vědy a matematiku nebo hudbu a matematiku.

Dánsko – gymnázia Ministerský rámcový učební plán Školy si ho mohou upravit podle místních možností, tradic a zaměření školy. Předměty společenského jádra, jsou ve všech třech ročnících Speciální předměty vyplývají ze zaměření jednotlivých větví po druhém ročníku.

Dánsko – gymnázia Matematická větev - blok volitelných předmětů je pro fyziku doporučeno: v 1. ročníku 4 hodiny týdně, ve 3. ročníku 5 hodin týdně, biologie a chemie jsou zařazeny až ve 2. a 3. ročníku s dotací 4 resp. 5 hodin týdně.

Maďarsko - výuka přírodovědných disciplin V r. 1973 úvahy o školské reformě. Jednou ze základních sfér vzdělávání byly i přírodní vědy. Naplnění ideje: žák má umět objevovat vztahy v přírodě, ve společnosti a ve vědeckém životě, má být samostatný a tvořivý.

Maďarsko - výuka přírodovědných disciplin Autoři projektu berou za základ přírodovědného vzdělání následující čtyři tematické okruhy: - univerzální zákony pohybu - struktura hmoty - charakteristika živých organismů - historie vývoje přírody

Maďarsko - výuka přírodovědných disciplin Základní pojmy budoucnosti = energie a přeměna energie a struktura hmoty. Jednotná koncepce učiva přírodovědných předmětů včetně matematiky. V 5 ročnících základní školy - integrovaný předmět přírodověda. Integrující prvky pro jednotlivé ročníky: pozorování, měření, pokus, relativnost a životní prostředí.

Maďarsko - výuka přírodovědných disciplin 6. – 8. r. ZŠ se vyučuje fyzika a biologie koordinovaně - integrující prvky: pojmy zachování a přeměna, transport a princip blokové výstavby a organizace. 9. r., tj. v 1. r. gymnázia - integrovaný předmět "Struktura hmoty" s integrujícími prvky: tvorba modelu, tvar, strukturní prvek a symetrie.

Maďarsko - výuka přírodovědných disciplin Další 3 r. gymnázia opět koordinovaná výuka s integrujícími prvky (kauzalita, předpovídání, plánování, zpětná vazba, řízení, stupeň volnosti, hierarchie, organizace a vývoj). Integrované laboratorní práce ve 3. a 4. proporcionálně rozdělena mezi F, CH, Bi a elektroniku.

Švédsko – vzdělávací systém Školství je státní. Vzdělání je bezplatné Rozvoj osobnosti žáků – jeho schopností a zájmů. Profesionální příprava k širokému odbornému profilu. Výchova pro život ve společnosti. Výchova pro využití vlastního volného času.

Švédsko – základní škola Základní školství je jednotné – 9 let (7-16) Má 3 stupně – 1-3; 4-6;7-9 třída Výuka na základě školních osnov Hodnocení – poměrný princip (srovnání s ostatními žáky, resp. se standardy).. Vysvědčení v 9. roč. je podmínkou pro přijetí na SŠ.

Švédsko – střední školy Jednotná organizační struktura + diferencovaný obsah 25 různých linií (všeobecný akademický x odborný typ studia) Krátký program (2r) – připravuje pro praxi (výroba, distribuce, administrativa, zdravotnictví,….) Dlouhý program (až 4 r) – ve 3. a 4. roč. specializace – výkon technicko hospodářských funkcí, resp. další studium na VŠ. Prioritu tvoří společensko vědní discipliny.

Švédsko – střední školy Krátký program – praktická odborná orientace. Dlouhý program – náročnější – specializace, zpravidla obsahuje samostatné řešení projektu. Ve 2. ročníku – volitelné předměty – akademická orientace x aplikované a prakticky orientované kurzy. Bez ohledu na výsledky studia student postupuje do vyššího ročníku.

Švédsko – vysoké školy Bez přijímacích zkoušek – na základě bodů ze SŠ – stanovuje si každá fakulta. Nejvyšší požadavky (lékařské a technické fakulty). Nejnižší požadavky (filosofické, teologické a právnické fakulty). VŠ se dělí do 5 oborových skupin: 1.technické; 2. ekonomické a sociální; 3. zdravotnické a lékařské; 4.učitelské a pedagogické; 5. informační, komunikační a kulturní