18. 9. 2008Předsednictvo Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Česká republika není čistým plátcem do fondů EU MMR ČR Seznámení se stavem čerpání za období.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Vývoj rozpočtu vysokých škol 2009 – 2012 Výroční zasedání ČKR Praha, 16. – Jakub Fischer, předseda RVŠ.
Organizační stránka předsednictví České republiky v Radě Evropské unie leden - červen 2009 PhDr. Jana Hendrichová, náměstkyně místopředsedy vlády pro evropské.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Struktura příjmů a výdajů veřejných vysokých škol stav a vývojové trendy.
NS-LEV 21 pro český sport Jiří Šlégr http://
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 (aktualizace vybraných snímků a reflexe usnesení květnového Sněmu RVŠ) Jakub Fišer Lenka Valová.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 podklady pro Reprezentativní komisi Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ Praha
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Ruská federace x WTO a OECD
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Ekonomické informace (zprávy z podzimních jednání P RVŠ) 6. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Informace z oblasti výzkumu (Předsednictvo RVŠ, ) Tomáš Opatrný.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Ekonomické informace (vývoj od minulého jednání Sněmu) Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 20. zasedání P RVŠ, Karolinum,
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 12. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Financování regionálního školství
Příprava rozpočtu na rok zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Akademický senát AMU Meziroční pokles prostředků na činnost VVŠ v rámci kapitoly MŠMT o 1,21% (240,1 mil. Kč) Odlišný způsob výpočtu příspěvku.
Aktuální informace (pro RK vedoucích pracovníků a pracovníků přímo řízených organizací) Mgr. F. Dobšík (30. duben 2013)
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Hospodaření obcí v roce 2016
Akademický senát AMU 26. března Akademický senát AMU.
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Předsednictvo Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009

Premiér přislíbil při jednáních o rozpočtu řešit vzniklou situaci cíleným navýšením rozpočtu VŠ již v průběhu roku Předsednictvo Rady vysokých škol2 Z prezentace na Sněmu RVŠ v únoru 2008: Do konce roku zbývá: 103 dnů Zatím ministr příslibil na platy učitelů ZŠ a SŠ 500 mil Kč v roce 2008 a 4,5 mld Kč v roce 2009

Předsednictvo Rady vysokých škol3 Časová řada ROZPOČTU mil. Kč (únor08) 2009 (srpen08) 2008 (reforma) Vzdělávací činnost, (běžné a kapitálové výdaje) Program. financování CELKEM ,7%

Cíl: do roku 2008 výše výdajů na vysoké školy v objemu: 1 % HDP. Výchozí stav v roce 2005: 0,69% HDP. Obvyklá evropská úroveň: 1,3 % HDP. Návrh: V kontrastu s rozvojem ekonomiky státu snížení podílu HDP na terciární vzdělávání v roce 2009 na hodnotu cca: 0,57 % HDP. ( 1%HDP odpovídá rozpočtu VŠ 41,5 mld. Kč, návrh = 23,6 mld. Kč) Předsednictvo Rady vysokých škol4

Prohlášení České konference rektorů, Křtiny, Plénum České konference rektorů (ČKR) vydalo na svém 97. zasedání následující prohlášení: Vysoké školy uvítaly, že v programovém prohlášení vlády České republiky z roku 2006 byl uveden rozvoj vysokého školství jako jedna z významných priorit vlády. Jaký je však skutečný vývoj v této oblasti? Již v září 2006 ČKR upozorňovala na nutnost revidovat návrh rozpočtu v souladu s uvedeným vládním prohlášením, neboť v prvním návrhu rozpočtu pro rok 2007 nebylo respektováno financování dohodnutého nárůstu počtu studentů veřejných vysokých škol a nebylo zajištěno efektivní fungování vysokých škol. V červnu 2007 ČKR naléhavě upozornila na fakt, že v rozpočtu MŠMT pro vysoké školy na rok 2008 chybí 2,28 mld. Kč. Na základě jednoznačné argumentace o nutnosti splnění závazku státu financovat dohodnuté počty studentů veřejných vysokých škol byla kapitola 333 státního rozpočtu navýšena o více než 1,5 mld. Kč, takže chybělo dofinancování „pouze“ 0,7 mld. Kč. ČKR důvěřovala veřejnému příslibu představitelů vlády ČR, že tento dluh v případě příznivého vývoje ekonomiky bude v průběhu roku 2008 dorovnán. Politické proklamace se zásadně rozcházejí s dosavadním vývojem. Přestože se ekonomika tohoto státu vyvíjí příznivě, podfinancování vysokých škol se nadále prohlubuje. Současný návrh rozpočtu financování veřejných vysokých škol na rok 2009 představuje v nominálních hodnotách pokles o 1 % vůči roku Vzhledem k dohodnutému nárůstu počtu studentů představuje snížení nominální částky na jednoho studenta o 6 % bez započítání inflace. Původní přísliby měly přibližovat ČR ve financování vyjádřeném podílem výdajů na vysoké školství na HDP vyspělým zemím. Ve skutečnosti jde vývoj opačným směrem Předsednictvo Rady vysokých škol5

V porovnání s rokem 2007 klesá tento podíl z hodnoty 0,6 % HDP na 0,57 % v roce 2009, což představuje deficit rozpočtu vysokých škol ve výši přibližně 3 mld. Kč. Současný návrh státního rozpočtu tím zcela ignoruje výzvu Evropského parlamentu vládám Evropy k modernizaci vysokých škol a zařazuje Českou republiku na samý konec žebříčku ve výdajích na jednoho studenta v rámci EU. Za situace dlouhodobě hluboce podfinancovaného českého veřejného vysokého školství nelze úspěšně provádět reformy zásadního významu. Návrh rozpočtu pro rok 2009 a střednědobý výhled financování vysokých škol pro roky bude v dlouhodobé perspektivě znamenat zaostávání České republiky se všemi důsledky zejména v následujících oblastech: –kvalita života obyvatel ČR, –konkurenceschopnost ekonomiky ČR, –snížení zájmu zahraničních investorů o ČR, –odchod kvalitních pedagogů a vědců do zahraničí, –odchod talentů za lepším vzděláním do zahraničí, –ohrožení internacionalizace univerzit jako celku, –ztráta zájmu o mobility ze strany zahraničních partnerů. To vše se děje v době, kdy Česká republika bude předsedat Evropské unii. ČKR apeluje na vládu ČR, aby návrh rozpočtu pro rok 2009 v této podobě neschválila a předložila poslanecké sněmovně návrh odpovídající programovému prohlášení v zájmu zvýšení naší konkurenceschopnosti. Ve Křtinách dne 4. září 2008 Za Českou konferenci rektorů Prof. Ing. Jan Hron, DrSc. předseda Předsednictvo Rady vysokých škol6

PROHLÁŠENÍ PŘEDSEDNICTVA RADY VYSOKÝCH ŠKOL Předsednictvo Rady vysokých škol se v návaznosti na usnesení Sněmu RVŠ ze dne připojuje k prohlášení České konference rektorů ze dne , kterým bylo vyjádřeno hluboké znepokojení nad stavem přípravy rozpočtu vysokých škol na rok Návrh rozpočtu, který připravilo v srpnu 2008 Ministerstvo financí a je v současné době projednáván vládou, je v zásadním rozporu s programovým prohlášením vlády. Přestože se ekonomika tohoto státu vyvíjí příznivě, podfinancování vysokých škol se nadále prohlubuje a navrhovaný rozpočet veřejných VŠ na rok 2009 je ve srovnání s rokem 2008 dokonce v absolutní hodnotě nižší o téměř 500 mil. Kč. To znamená, že v rozpočtu není nejen zohledněn vyšší počet studentů, ale ani navýšení prostředků na předpokládaný růst mezd a provozních nákladů a dokonce je zřejmá snaha hledat v segmentu vysokých škol prostředky pro pokrytí požadavků jiných rezortů. Předsednictvo RVŠ s tímto přístupem zásadně nesouhlasí a vyzývá vládu ČR, aby navýšila rozpočet VVŠ oproti stávajícímu návrhu alespoň o 3 mld. Kč. Z dlouhodobého pohledu pak Rada VŠ požaduje změny rozpočtového rámce pro veřejné VŠ, které by vedly závazně k vyrovnání rozpočtových prostředků na průměrnou evropskou úroveň (v % HDP). Pokud vláda ČR nepředloží poslanecké sněmovně rozpočet odrážející oprávněné požadavky vysokých škol, bude RVŠ považovat vzniklou situaci za krizovou a přizpůsobí tomu své další kroky Předsednictvo Rady vysokých škol7

Předsednictvo Rady vysokých škol8 Děkuji za pozornost

Prohlášení Rady vysokých škol k návrhu rozpočtu na r a střednědobému výhledu na r a 2011 Sněm Rady vysokých škol se na svém zasedání zabýval mimo jiné financováním veřejných vysokých škol. Bylo konstatováno, že návrh rozpočtu na r a střednědobý výhled rozpočtu vysokých škol na léta 2010 a 2011 tak, jak byl předložen ministerstvem financí dne , nezajišťuje financování veřejných vysokých škol v takové reálné výši jako v tomto roce. I při zachování nominálně stejné výše příspěvku na vzdělávací činnost, tedy bez zohlednění inflace a růstu mezd, bude i při stejném počtu studentů přijímaných do 1. ročníku v rozpočtu na rok 2009 vzhledem k nárůstu počtu studentů ve vyšších ročnících chybět 650 mil. Kč. Pokud vezmeme v úvahu očekávanou míru inflace a předpokládaný růst mezd v letech 2009 až 2011, bude deficit rozpočtu vysokých škol roven 1,7 mld. Kč v roce 2009, 3,1 mld. Kč v roce 2010 a 4 mld. Kč v roce 2011 (viz dále uvedená tabulka). Všechny tyto úvahy přitom vycházejí z předpokladu, že nedojde k meziročnímu růstu počtu nově přijatých studentů veřejných vysokých škol. TABULKA Minimální potřeba vychází z odhadovaného zvýšení výkonů vysokých škol (tj. nárůst počtu studentů ve vyšších ročnících jako důsledek požadavků daných programovým prohlášením vlády). Dále jsou vzaty v úvahu trendy změny základních ekonomických ukazatelů (inflace a průměrný růst mezd) Předsednictvo Rady vysokých škol9

Zcela nedůstojná je i hodnota ukazatele daná poměrem výdajů z kapitoly školství na vysoké školy k HDP, která se v tomto roce snížila z 0,6 % na 0,59 %. V roce 2009 by se podle výše uvedeného návrhu rozpočtu tento poměr opět snížil, a to na 0,57 %, a v dalším roce by se tento negativní vývoj dále prohluboval. Řadíme se tak z tohoto pohledu do kategorie zemí (obvykle se zanedbaným sektorem terciárního vzdělávání), kde veřejné výdaje na vysokoškolské vzdělání nepřekračují jedno procento ekonomického výkonu země. Z výše uvedených důvodů přijal sněm Rady vysokých škol následující usnesení: Sněm Rady vysokých škol považuje za svoji povinnost reagovat na situaci, vývoj a střednědobý výhled v oblasti financování veřejných vysokých škol, který je v příkrém rozporu s programovým prohlášením vlády a programy politických stran. Rada VŠ požaduje zásadní změny rozpočtového rámce pro veřejné VŠ, které by vedly závazně k vyrovnání rozpočtových prostředků na průměrnou evropskou úroveň (v % HDP). Sněm proto ukládá předsednictvu Rady VŠ zintenzívnit koordinované akce ve spolupráci s Českou konferencí rektorů tak, aby v rozpočtu veřejných VŠ na rok 2009 byly plně započteny výkony VVŠ i oprávněné navýšení prostředků s ohledem na předpokládaný růst mezd a růst inflace Předsednictvo Rady vysokých škol10