Výtvarné setkání v MŠ II. ARTEFILETIKA v MŠ „Jedině děti vědí, co hledají.“ Antoine de Saint-Exupéry Výtvarné setkání v MŠ II. věková skupina: 4,5 – 6,5 let integrovaný blok: SVĚT KOLEM NÁS tématický celek: PODZIM ČARUJE námět činnosti: JAKÉ ŠATY MAJÍ STROMY
Obsah Zážitkového pole dětí v pojetí artefiletiky 1. Vztah mezi námětem a formou a) vnější kontexty V rovině hledání vztahu mezi námětem a formou V rovině recepce hodnot přírody a kultury V rovině imaginace a myšlení b) vnitřní kontexty V rovině principů výrazové tvorby V rovině hledání vztahu námětu a formy 2. Vztah uvnitř hmoty a) vnitřní kontexty V rovině činnostní V rovině dovednostní V rovině znalostní 3. Sociální a kulturní hodnoty úkolu V rovině sociální V rovině hodnot V rovině rekreační
Zážitkové pole dětí v pojetí artefiletiky 1. Vztah mezi námětem a formou a) vnější kontexty V rovině hledání vztahu mezi námětem a formou - vnímat výrazové vlastnosti barev - přepsat jejich vnitřní představu barvou (plošně i prostorově) = barevné kompozice podzimního listí V rovině recepce hodnot přírody a kultury - schopnost výtvarného pojetí reálného obrazu (využívat přirozené motivace - iniciace) - různorodé pobyty v přírodě - práce s ilustracemi dětských knih - seznamování s reprodukcemi malířů - nahodilé i cílené vyhledávání barevných kompozic
Zážitkové pole dětí v pojetí artefiletiky 1. Vztah mezi námětem a formou a) vnější kontexty V rovině imaginace a myšlení - zamýšlet se nad rozdíly vnímaných barev a jejich kombinacemi, a to variacemi reálného Viděného, či umělecky vyfoceného nebo namalovaného - „ponořit“ se do reprodukcí nebo fotografií, jež napomáhají ztvárnění vzniklé představy např.: www.obrazy-prodej.cz - „ponořit“ se do barevnosti ilustrací dětských knih, jež napomáhají ztvárnění vzniklé představy - prostřednictvím pohádkových námětů, či viděného objektu „odkrývat“ myšlenkové zdroje, které lze v přenesené formě zobrazit (práce s ilustracemi autorů dětských knih) např.: SVOBODOVÁ Julie ŠTEFEK Petr PALEČEK Josef JANEČEK Ota ZMATLÍKOVÁ Helena www.obrazy-prodej.cz
Zážitkové pole dětí v pojetí artefiletiky 1. Vztah mezi námětem a formou a) vnější kontexty V rovině imaginace a myšlení - prostřednictvím činností a aktivit s přírodním materiálem iniciovat představivost a fantazii např.: podzimní chaloupka Tří medvědů ježek podzim v zahrádce
podzimní chaloupka TŘÍ MEDVĚDŮ
ježek „listnatý“
podzim v zahrádce
Zážitkové pole dětí v pojetí artefiletiky 1. Vztah mezi námětem a formou a) vnitřní kontexty V rovině principů výrazové tvorby - nesoustředit se na dokonalost tvarů a reálného ztvárnění, ale umět klást důraz na barevnost a expresívnost z prožitku, a na vlastní originalitu (autenticitu projevu) např.: práce s přírodninami na téma PODZIMNÍČCI V rovině hledání vztahu námětu a formy - „přepisovat“ výtvarnou formou představu prostředí zobrazovaného námětu V rovině recepce hodnot přírody a kultury - iniciovat spontánní senzibility podnětným prostředím, rozvíjet výtvarnou citlivost např.: spontánní i cílené pobyty v přírodě
PODZIMNÍČCI I.
PODZIMNÍČCI II.
PODZIMNÍČCI III.
Zážitkové pole dětí v pojetí artefiletiky 2. Vztah uvnitř hmoty a) vnitřní kontexty V rovině činnostní - objevovat výrazové vlastnosti podzimních barev - vytvářet kompozice teplých barev (barev podzimu) - odlehčeně malovat štětcem V rovině dovednostní - osobitě dělit představu (kontrast podzimních barev) - uchopovat vnitřní obraz - manipulovat s nástrojem V rovině znalostní - seznamovat se (MD), procvičovat a upevňovat si (SD) základní i specifické výtvarné pojmy MD – mladší děti, SD – starší děti
Zážitkové pole dětí v pojetí artefiletiky 3. Sociální a kulturní hodnoty úkolu a) vnitřní kontexty V rovině sociální - tvořit společně - učit se vzájemné empatii (jak k osobnosti každého z dětí, tak k jejich vytvořeným dílům) - společně hodnotit - učit se citu pro jedinečnost výtvarného projevu druhého (chránit jeho city, vnímat a chránit jeho hodnoty) V rovině hodnot - chránit dobro, spravedlnost a pravdu - hledat a objevovat jejich podobu v přírodě a společnosti současně V rovině rekreační - nacházet ve výtvarné činnosti duševní relaxaci - ozdravění mysli (chránit duševní zdraví dítěte)